Isnin,rumah Hafiz dan Qayra...
"Abang,abang nak tahu tak?"soal Qayra kepada Hafiz.
"Tak,"jawab Hafiz.
"Alah,abang ni betul-betullah,"kata Qayra mulai mahu menangis.Sejak mengandung ni dia sensitif sangat.
"Alah sayang ni,tadi tanya.Abang jawablah.Haha oklah,apa dia?"soal Hafiz sambil mengusap-usap kepala isterinya.Dia terus teringat pasal Jumaat baru-baru ini,di mana dia bergurau dengan Qayra.Dia cakap Qayra bila mengandung nampak gemuk.Terus tak bercakap isterinya itu sampai hari ini.So,dia tak naklah perkara tu berlaku lagi.Susah dia nak pujuk isterinya,last-last dia bawa isteri dia pergi rumah mama dia,pujuk kat situ,terus okey,hahaha.
"Macam ni,haritu sayang ada kena langgar dengan seseorang ni.Tapi dia tak sengaja so okaylah.Lepas tu..."belum habis Qayra cakap,Hafiz dah potong.
"Ya Allah sayang!Bila kena langgar?Tak pergi hospital ke?Luka mana?Nak tengok,"kata Hafiz bertalu-talu.Risau sangat dia.
"Hesh abang ni,bukan kena langgar keretalah.Body to bodylah!Dah lah tak dengar sampai habis,pastu nak cakap macam-macam pula,"kata Qayra,geram dengan suaminya itu.
"Oh ya?Okay-okay sambung,sorry sayang,"kata Hafiz sambil mencium dahi isterinya.Bimbang kalau dia merajuk,dahlah susah nak pujuk.Macam nak suruh kambing mandi.Lol.
"Lepas tu,kitorang borak-boraklah sebab sayang rasa sayang pernah nampak dia,cuma tak ingat kat mana.Lepas tu dia bagitahulah nama dia bla bla bla,lepas tu tiba-tiba dia terbatuk,keluar darah tau abang!Lepas tu dia bagitau sayang yang dia kanser perut.Sedih kan abang?"kata Qayra seraya menangis sedikit.
"Eh dia beritahu macam tu je? Biasanya pesakit kanser nak 'merahsiakan', dia ni nak 'meluahkan pulak. Hahaha,"gelak Hafiz. Dia rasakan bahawa cerita isterinya tadi terlau lawak.
"Abang ni jahatnya!!!"jerit Qayra sambil menangis teresak-esak.
"Alah janganlah nangis sayang,comot muka tu,"kata Hafiz seraya mengusap pipi isterinya yang basah dek airmata.
"Yelah sedih tauuuu. Tapi kan,abang ni peliklah...Orang biasanya akan tanya 'siapa nama dia?orang mana?' tapi abang asal relax sangat ni?"ujar Qayra kepada suaminya.
"Different person gives different reactions,alah lagi pun perempuan tu tak penting pun dalam hidup abang,"kata Hafiz.
"Okay whatever it is, good night abang,"sejurus selepas Qayra berkata begitu,mereka berdua pun lena diulit mimpi.
_____________________
Rabu, office Hafiz...
"Weh, asalamualaikum Hafiz!"sapa Shafiq yang tiba-tiba saja muncul di hadapan pintu pejabatnya itu.
"Wehhh Shafiq! Waalaikumsalam, apa khabar bro? Lama tak jumpa kau. Makin handsome eh sekarang. Hahaha..."usik Hafiz diselangi tawanya.
"Eh of course, orang beratur kot nak kat aku, silap-silap orang rumah kau pun beratur jugak hahahaha"usik Shafiq kembali.
"Weh kau jangan, ada yang lebam mata lagi 5 minit kang. Aku dahlah sayang gila bini aku tu. Ni tak nampak berapa jam pun dah rindu separuh mati,"kata Hafiz.
"OH MY GOD!!! Orang yang mula-mula benci lama-lama sayang lah! Aduhai bahagia betul korang ni hahahah,"gelak Shafiq.
"Mestilah, by the way kenapa datang tiba-tiba ni?"soal Hafiz.
"Saja datang, nak ajak kau makan. Jom?"ajak Shafiq.
"Oh dah lunch hour eh? Patutlah lapar. Weh sorry hari ni aku nak lunch dengan my wifey,"henti Hafiz seketika sebelum menyambung "Eh tapi my wifey cakap dia lunch kat rumah mama lah. Takpelah, jom!" dan mereka pun keluar dari pejabat itu.
____________________
"What mama?! Hell no! I can't leave her alone here,"ujar Hafiz selepas mendengar kenyataan yang menyakitkan telinganya.
"Fiz, three months je. During that time, hantarlah Qayra ke sini. Takpe, mama jaga. Lagipun masa tu dia belum sarat lagi pun kan,"pujuk Datin Suraya.
"Alah mama, papa kan dah jaga cawangan sana, takkan lah Fiz pun kena pergi juga! Lagipun siapa nak jaga cawangan sini?"soal Hafiz.
"I'm here. I can take care of it. Memanglah mama tak kerja, suri rumah je, tapi mama, sometimes tolong papa juga so I know a little bit about the company. No worries ok Hafiz,"pujuk Datin Suraya lagi. In order nak buat plan, Hafiz kena 'cau' dulu.
"Tapi mama, kenapa?"rungut Hafiz.
"Don't forget that you are the one and only heir of the company. You need to gain experience. Mama tahu during papa's absence Fiz yang jaga company, but that doesn't mean that you've gained enough experience. Business field is wide. Mama tengok company lain tu semua hantar pekerja dia belajar kat luar negara sebab nak pengalaman, and even worse they need to pay! But you are given the chance for free and you don't wana grab it! Nak rasa ke kalah dengan orang lain?!"bebel Datin Suraya panjang lebar.
"Okay, let's do it like this. Let me discuss with my wife first. After that I will tell decision,"kata Hafiz sebelum mematikan talian.
Dia runsing sebenarnya. Sebelum ni, memang mamanya ada beritahu dia mengenai hal ini, tetapi dia cakap dalam negara je. Hari ni tiba-tiba cakap kat Korea pula. Kononnya sebab Korea tu maju and kita kena ambil peluang. Padanya, cukuplah papa je pergi sana. Tiga bulan tu lama untuk dia menahan rindu dan kerisauan pada isterinya. Dahlah tengah pregnant.
'Eh kejap! Bukan ke papa kat China? Mama ni tipu aku ke? Siap cakap papa dah reserve kondo dah untuk aku,' ujar Hafiz dalam hatinya, dan dia mula berasa pelik dan...curiga.
KAMU SEDANG MEMBACA
Cinta Bersalut Dendam
RomanceMengisahkan tentang Anis Qayra yang dipaksa kahwin dengan Hafiz Mikael,seorang lelaki yang dibenci hanya kerana satu insiden.Insiden tersebut telah menyebabkan Qayra bertemu dengan Datin Suraya iaitu ibu kepada Hafiz.Pertemuan itu juga telah membuat...