Nombor telefon mama ku dail dengan penuh gembira ... "assalamualaikum , mama" setelah panggilanku di angkat ... "walaikumusslam,ya kenapa ni kol malam-malam"soal mama .... "aik,kol pun tak boleh?" ..soal ku "bukan tak boleh ni dah jam 10 org nak beradu dah" jawab mama dengan nada yg perlahn.. "awal lagi lah ma "jawab ku agar membuatkan mma tidak tdur... "mama ni sya dah berumur bukan macam korang yg muda tu .. tidur jam dua tiga pagi... hmm bagitau cpat knpa yg kmu kol mama ??" ... ujar mma .. "ni esok sya dah kena btugas kat tmpat lain .. sya fly esok .. bkan sya nk blakang kan mma tpi sya pun baru tau td " jwab ku mengaharp tidak di marahi mama.."hmm .. sya betugas kat mana tinggal kat mana dengan sapa hospital mana??"soal mama betubi-tubi ..."syah betugas dkt sabab tnggal kat rumah sewa .. tak tau kt mana sbb boss just bagi alamat hospital swasta dkt kk time squre ... nama hospital tu gleaneaglas ... tinggal dengan sapa tu sya tak pasti lagi sebab smpai pn belum" ujarku panjang lebar ...."hmm yelahh hati-hati kat sana tu .. walaupun tu negeri asal kamu .. jngan lupa lawat-lawat sedara kmu kat sana tu ... esok flight jam brapa ??" Balas mama dgn nasihat yg tak pernah tinggal .."yalahh ma .. esok sya flight jam tujuh pagi sebab sya nak urus kereta sya ... boss sya urus penghantaran kereta sya ke sabah.. sya urus pemilik sah dia je nanti sampai dorg kol sya terus " ujarku panjang lebar .."hmm yelah kalau dah macam tu ... baru je mma nak berangan pakai honda cr-v tu" gurau mama .. amboi lawan tauke nampak?? .. "jadi honda swift mama tu nak humban mana??"soal ku smbil ketawa .."dah lah mma nk tido kamu pegi kacau ... bai" balas mama .. ngantuk sangat lah tu "yalahh assalamualaikumm ... pnggilan di matikan sebaik mma mnyambut slamku ...
Jam 6 pagi aku sdah berada di KLIA .. selepas mnguruskan begku aku mlangkah ke KFC nak breakfast dlu td kt rmah sewa ad babak air mata .. bila kwan serumahku tau aku nak ke tukar tmpat kt situ juga dorang nangis yalah siapa tak sedih dah nak dekat empat tahun kami serumah tup-tup aku kena tukar dah tu last minit aku kena bagitau ... sudahnya kami belima tak betidur sebab dorng nak tolong aq kemas pakaian and spend lasttime dengan aku .. tadi dorang nak hantar aku ke airport aku tolak sebab kalau dorang ikut mahu aku tak terbang ... setelah sampai giliran aku memesan mkanan aku terus minta snek plate set A sebab aku dah kebulur tpinya aku just bungkus aku nak makan kat kapal nanti selepas membuat pembyaran aku menapak laju ke kerusi berdekatan pintu masuk ke balai penunggu ... belum sempat aq nak duduk "perhatian kepada para penumpang kapal terbang MH219 anda di minta ke balai belepas sekarang kerana penerbangan anda di awalkan sekian terima kasih" ... mataku melihat jam di skrin telefon baru jam 6:30 aishh baru aku nak duduk tak kasi chan betullah .. kakiku pantas melangkah memasuki balai belepas .. apabila selesai membuat checking yg dibantu oleh pihak berwajib aku melangkah laju dan tiba-tiba .."cik,cik awak tercicir fon kat sana tadi".. apabila aku memusingkan badan seorang lelaki sedang memegang telefon ku ... "ehh? .. terima kasihh saya tak perasan lah pulak jatuh " balas ku .. ya allah nasiblah lelaki ni baik kalau tak dah lesap fon aku .. " hmm tulah lain kali hati-hati .. kat sini ni tak boleh awak cuai sikit kang hilang pulak, nasib tak pecah iphone pula tu " ..nasihat lelaki itu .. "hmm tulah .. saya tengah kelam kabut tu yang tak ..... belum sempat ku menghabis kan ayat announcement yang sama diulangi ... " okeylah saya nak pegi dah ni tkut trtinggal flight .. by the way thanks tau .. tolong saya " ucapku lagi .. " takpe benda kecik je"..
Selesai mnghabiskan KFC yang aku beli tadi aku dah rasa mngantuk .. langsung ku kemas smpah dan aku smpan saja d bawah nnti smpai sabah aku buang .. lepas tu aku terus belayarr.. tp tak lama sebab mana lah jauh sabah dengan KL ...
Sampai saja di rumah yang di pilihkan oleh boss aku .. biar betull?? ..alam damai 2 ?? Kalau korang nak tau alam damai ni jauh gila dari hospital gleaneaglas tu .. jauhnya macam dari putrajaya ke KL tau .. mana jam lagi .. boss aku ni betul ke tak?? .. aishh .. tpi rumah ni cantik juga ..
Semasa mengemas pakaian masuk ke dalam almari telefon ku tiba-tiba berbunyi .. nama si pemanggil tidak ku pandang laju saja aku menekupkan telfon di telinga .."helo .. sape ni??" Soal ku laju .."assalamualaikum .. sya .. awak dah smpai rumah ke??"soal si pemanggil kembali .. aik asal suara ni familiar arr?? .. lalu ku lihat nama si pemanggil .. alamakk tuan kamaraddin rupanya .. alahaii mati la nak .. tangan yang sedari tadi menekup dahi ku alihkan ... "ehh, doktor .. maaf lah saya tngah kemas baju tadi ..tu yg tetiba mletup tu .. ye saya dah sampai dah penthouse ni .. tapi kenapa doktor suruh tinggal kat sini .. sini kan jauh dari hospital ... nanti saya nak pegi kerja sangkut kat jam macam mana?? Soalku penuh bersemangat .. tak puas hati sebenarnya ... "tak pe nanti awak faham lah tu .. kenapa saya suruh awak duduk kat situ .. ni saya telefon sebab nak bagitau .. esok petang awak boleh ambil kereta awak kat tempat yang saya bagitau hari tu..." jawab doktor dalm nada yang tenang ... "habis esok saya pegi kerja esok naik ap?" ... "takpa esok anak sulung saya ambil awak kt rumah ...ok lah saya ad kerja ... assalamualaikum"... belum sempat aku jawab dia dah letak?? Amboii ... dah lah jauh dia buang aku ke sini ... hmm esok aku jadi datin lah gamaknya ... dah lah yang jemput ni anak boss .. hmmm .. lantasku menyiapkan mengemas baju .. lalu melawat seluruh rumahh ... sesekali mulutku mnyebut "wahh"... rumah ni cantik sangatt lahh ...Awal lagi aku dah siap .. tinggal tunggu anak boss datang ... malas aku menunggu di rumah aku lantas turun ke lobby dalam perjalanan turun di dalam lif telefon aku berbunyi ..."hello,sape ni" lantas ku tanya si pemanggil setelah mengangkat panggilannya "saya anak dato kamaruddin .. saya tengah tunggu awak kat depan lobby condo awak" jawab si pemanggil .. alamak dia dah sampai lah ... "ok saya tengah otw ni ...
Terbuka saja pintu lif itu aq tergesa-gesa mendapatkan pintu keluar dan menjenguk keluar ... aku tertancap sebuah mercedes hitam yang berada betul-ii di depan aku .. lalu cermin di turunkan untuk melihat wajahnya .. maklumlah tinted dia ni telebih tebal ..tak kena saman ke ?? .."ehh,awak yang tolong saya kelmarin kat airport kan?" Soalku tekejut "ya,saya qarisya .. dahlah dalam perjalan ke hospital kita cerita meh masuk cepat kita kena gerak cepat takut nanti sangkut kat jam pulak"ujarnya .. lalu aku mengikuti arahannya untuk memasuki kereta itu .. ini adalah kali pertama aku masuk ke dalam perut kereta semahal ini .. "sebenarnya along saya yang sepatutnya ambil awak " ujarnya lagi .. "ouh yelah lagipun dato ada bagitau kelmarin.. btw mana along awak?"soalku .."along ada emergency call dia ke hong kong semalam , padahal kitorang baru sampai kelmarin petang kat sabah "... "wah.. workholic along awak sampai macam tu sekali dia punya sanggup".. "hmm along tu tak pernah merunggut sebab tu kitorang one family sayang along".."sorrylah saya nak tanya .. korang ad berape adik beradik and .. macam mana awak tahu yang saya ni qarisya??" .. "kitorang ada 4 adik beradik tapi sorang dah meninggal ,first tengku syukri wazini along saya , tengku sufie daniel angah saya tapi dah meninggal masa umur dia 2 tahun sebab dia ad masalah kesihatan ,tengku wazini bahamin saya disebabkan arwah angah dah takde sayalah yang di gelar sebagai angah .. and last adik saya tengku farisya farhayu acik kitorang .. hmm kitorang masih ada umi dengan abi .. abi asal sabah orang brunei .. umi orang scotland ada campur darah cina .. ermm sebab tu lah saya putih dan mata saya sepet ... "terang wazini panjang lebar ... "ouh, so what should i call u ?? "Soalku .. "hmm just call me wazini or just wazi"jawabnya .. "ouh so wazi lah ?? .. ok u can call me.."belum habis aku bercakap "sya?? .. sya right??" Jawabnya .."yaa .. dari mana awak tau ??" .."my daddy told me .. btw congrats awak dah berpindah ke tempat yang bru saya harap awak dapat menyesuaikan diri "... "terima kasih encik wazini" ..."not being so formal .. just call wazini no encik .. event in hospital "tegasnya .. "ouh ok.." .. "and sya sangat betuah sebab along tak ad"..."sebab ap pulak??" .."sebab kalau tengok muka along tu boleh buat orang stress sebab dia tu tak reti nak senyum masa kerja always je tegang"..."awak tak pun saya tengok .." ..."saya ni serius rbertempat ..takdelah 24 hours tegang tu tak betul namanya "... " so bila along awak balik??" .."abi kata lusa along balik sini .."... dalam tidak sedar kami sudah sampai di hospital lagi 3 minit masuk jam 8 .. kami tersangkut jam sebab tu kitorang awal sikit .. apabila aku melangkah masuk ke dalam hospital semua memandang aku seperti orang beasalah .. biasalah tak pernah nampak kan ... "guys meh kumpul sini "laung wazini di tengah lobby hospital tapi takdelah kuat sangat kang sakit jantung pesakit kat atas .."ok ni doktor baru kat sini .. dia akan berada di bawah tengku syukri wazini its means dia atas saya .. kalau korang nak tau kenapa dia atas saya ?? Dia memegang tiga jawatan di KL hebat tak?? Its means dia orang yang boleh di percayai antara tiga jawatan yang dia jawat ialah first doktor pesakit ibu dan kanak-kanak second doktor mata and third doktor pakar bedah ... hebat kan?? .. ok btw nama dia ni puteri qarisya walina ... ok cik sya let u introduce ur self" ...setelah panjang lebar dia menerangkan latar belakangku barulah dia memberiku laluan berkata-kata sebentar..." okey assalamualaikum semua .. nama saya puteri qarisya walina yang mcam encik wazini cakap tadi ..saya sebenarnya asal dari sabah .. cumanya mma dan bapa saya tinggal di semenanjung ... harini hari first saya tolong beri tunjuk ajar .. and boleh panggil saya sya or apa-apa nama yang kamu selesa jangan seja kamu panggil yang bukan nama saya "ujarku .. uishh cakap sabah sudah aku ni ..
Wahh ini bilikka ap?????1651 words ..wauu .. sori lah kalau ad boring .. maaf late update sya sibuk keblakangn ni ..
#krik it up
YOU ARE READING
Abg Doktor Is Mine
RomanceTengku syukri wazini-"hey,ini bilik kita takde istilah bilik aku lagi".. seorang doktor yang terkenal dengan barannya dan egonya yang tinggi tapi tetap digilai ramai .. almaklum lah anak dato... Puteri qarisya walina-"ish si singa ni taunya nak mar...