Hallo iedereen!
Mythologie en legenden hebben me altijd wel wat geboeid.
Hoog tijd dus om er een verhaal over te schrijven... :P
Ik zou zeggen... geïnteresseerd in mythologie? Lees dan zeker dit verhaal!
Veel leesplezier & ik waardeer je feedback!
Michael McFirney
De onoverwinnelijk sterke persoon Hercules had eens in een vlaag van waanzin zijn drie kinderen gedood. Als straf lieten de goden hem in opdracht van koning Eurystheus twaalf erg lastige opdrachten ten einde brengen. Maar de vindingrijke Hercules verzon steeds weer een goede manier om de opdracht te volbrengen.
Het eerste werk dat hij moest verrichten, was het doden van de leeuw van Nemea. Dit wrede beest tartte namelijk de bewoners van de streek. Dit dier kon door geen enkel wapen verwond worden daar de huid ondoordringbaar was. Hij kreeg wel enkele godengeschenken mee: het gouden harnas van Vulcanus, de paarden van Neptunus, het ivoren schild van Jupiter, de pijlen en boog van Appolo en het zwaard van Mercurius.
Op een paar dagreizen van waar het paleis van Eurystheus gevestigd was, bereikte Hercules uitgeput zijn bestemming. De bewoners van de streek waren erg geschrokken toen ze te horen kregen dat hij wilde proberen de o zo gevreesde leeuw te doden. Ze wezen hem de plaats toe waar dit vreemde wezen zich schuilhield en Hercules ging onverschrokken op pad. Aangekomen op die plek hoorde hij een zacht geritsel dat uit de richting van de struiken kwam. Hij draaide zich om en stond oog in oog met het vreselijke monster. Het was groot, gespierd en bovenal heel angstaanjagend. Hercules kon de warme adem van het schepsel voelen. Hij trok onmiddellijk het zwaard en richtte het naar de rug van de leeuw. Het zwaard boog zoals een zwaard van was. Met het ivoren schild wierp hij talloze knauwen en beten af, maar hij kon het dier met geen enkel wapen ten gronde brengen. Daarom gebruikte hij, als laatste hoop, zijn eigen handen. Het monster beet als een bezetene en Hercules raakte zijn duim en wijsvinger voor een stuk kwijt. Uiteindelijk heeft hij de leeuw kunnen wurgen. Daarna snijdt hij met de nagels van het beest haar eigen huid eraf en gebruikt het als harnas. Zo keert hij terug naar Eurystheus, maar die heeft alweer een volgende opdracht voor hem klaar.
Zijn tweede opdracht was het doden van de Hydra van Lerna, de veelkoppige slang die in een moeras bij Argos (op de Peloponnesus) leefde. Dit monster bezat negen koppen, maar zodra er een werd afgesneden, groeiden er op die plaats twee nieuwe aan.
Hercules overwon de slang samen met zijn vriend Iolaus. Telkens Hercules een kop afsloeg, schroeide Iolaus met een brandende fakkel de wonden dicht. Hercules dompelde zijn pijlen in het giftige bloed van de Hydra onder waardoor de pijlen die door hem afgeschoten zouden worden van nu af aan ongeneeslijke wonden zullen veroorzaken. Deze opdracht werd afgekeurd, omdat Hercules hierbij hulp kreeg.
Het vangen van een aan de godin Artemis gewijde hinde, de Hinde van Keryneia, werd zijn derde opdracht. Dit dier had een gouden gewei en koperen hoeven. Hercules moest het levend en wel naar Mycene brengen. De hinde was bovendien uitzonderlijk snel en de jacht op het dier kostte hem een vol jaar, waarbij hij heel Arcadië van noord naar zuid moest doorkruisen. Uiteindelijk slaagde hij erin de hinde te vangen met een net toen het dier zijn dorst leste bij een meer.
Het vangen van het Erymanthische zwijn, dat het gebied rondom de berg Erymanthus onveilig maakte, en dat - net als de hinde - levend naar Mycene brengen, bij koning Eurystheus, was zijn vierde opdracht. Hercules slaagde in zijn opdracht, doordat het dier in de sneeuw was weggezakt. Hercules bond met kettingen de poten van het beest vast en ging naar Mycene terug. De koning was zo bevreesd oog in oog te komen staan met het everzwijn dat hij zich verschool in een groot koperen vat dat hij in de grond had laten ingraven.
JE LEEST
De twaalf werken van Hercules
Historical FictionDe twaalf werken van de legendarische Hercules.