prolog (slow update)

16 3 0
                                    

       Dengan sekali lafaz Nur Sharanis Yasmin sudah bergelar seorang isteri.

     Aku pandang sekeliling ruang tamu yang dihiasi dengan bunga-bungaan yang segar.lampu yang berkelipan di setiap sudut ruangan itu membuatkan bunga-bungaan itu tampak lebih indah.tetapi pada pandangan aku ia nampak suram.sama seperti dalam hati aku.aku tak sanggup untuk lalui hidup ini.aku tak nak.tapi apa boleh buat aku sudah bergelar isteri kepada IzzAdam Syahril Bin Tan Sri Dato Haji Ashman lelaki yang baru aku kenal 2 bln yang lepas telah sah bergelar suami ku dengan sekali lafaz.
  
    Apa yang aku rase tak sama macam orang lain rasa.Aku kahwin bukan atas dasar cinta tapi aku  terpaksa.jantan tu memang menyusahkan hidup aku.. Huh.. Aku meluat tengok muka dia. aku benci.benci.benci!!!
    
    Tak sangka aku akan kahwin seawal ni umur aku baru 21 thn.Aku ada cita-cita yang ingin aku gapai.tapi semuanya hancur lebur sebab dia.ya.dia iaitu suami aku. Kalau boleh aku tak nak ada ikatan sebab aku masih muda untuk menjadi suri rumah dan aku juga masih ingin belajar.aku tak nak jejaskan masa depan aku dengan ikatan perkahwinan ini.
   Untuk sekian kalinya wajah aku di basahi dengan air mata aku yang tidak segan silu untuk terus menyentuh pipiku yang mulus.bukan nagis sebab gembira tapi sebab aku benci dengan ape yang dah berlaku.mama di sebelah cuba menenangkan hati ku yang gundah - gendala.
     Ruang tamu terasa sangat panas membara. Pukul 10.30 majlis akad nikah ini di adakan.Bukan 10.30 pagi tapi sepuluh setengah malam kau.Yang tok kadi pon satu time-time camni bukannya nak tidur.ada ke malam-malam nak nikah kan orang? Baju kurung yang di pakai, aku rase nak tanggalkan je.
    Kalau bukan  sebab dia.perkahwinan bodoh ni tak akan terjadi,sejarah ni tak akan tercipta. Aku dah panas punggung dari tadi. Tengok muka dia aku jadi meluat.Aku rasa nak sepak je muka dia biar patah terus hidung mancung dia tu.
  
    Semua meraup muka apabila tok kadi sudah selesai membaca doa.Aku separuh rela mengikut.Majlis angkat nikah dilakukan dengan seringkas mungkin.Bukan apa, nak buat apa buat gempak2 kalau nikah pon atas dasar terpaksa? bukan ikhlas pon.
   Majlis ini hanya keluarga terdekat je yang tahu.
    Belum sempat semua orang balik,aku terus bangun sambil kesat sisa baki air mata. Nak blah cepat2. Majlis pon dah habis,buat ape nak tunggu,tak ade ape yang menarik pon dekat bawah ni.membazir masa dan menyakitikan mata jerk setakat nak tengok mamat tu.lebih baik aku tidur lagi bagus esok dah lah ada kelas.
     
      Sharanis kamu nak kemana tu..?" seru mama.
    Naik atas lah.nak kemana lagi. Lagi pon dah habis kan so,buat ape nak lame2 kat sini.buat sakit hati jerk, buat ape ma.
   
      Sha kut ye pon tunggulah lepas sarung cincin."mama cuba memujuk aku. Tak payah pujuk lah mama, hati Sha sakit sangat. Sha terima semua ni pon kira bagus mama.
   
     Aku sempat memandang wajah Adam.Riak dia mukanya hanya mempamerkan wajah yang tenang.macam tiada apa2 yang berlaku. Riak wajah nya macam sebelum2 ni sahaja, tenang.Tapi kenapa aku rasa sakit hati?aku memandang cincin yang berada didalam genggamannya.
   
     Aiek? kahwin ekspres macam ni pun sempat pulak dia dapat cincin ? Platinum pulak tu. Eee..entah2 dia rembat tah sape punya pastu nak bagi aku. Memang tak lah.Kalau tak dia rembat pun ,cincin awek dia kot. Tak nak lah aku pakai geli eee.
     
    Tak nak lah ma,bukan wajib pon. Sha mengantuk nak tidur. Dah sah kan.Ma kira bagus lah sha tak lari. "haha baru kau tahu perangai aku macam mana.Aku saja je cakap kuat2 biar dia tahu perangai aku macam mana. Sebelum ni aku baik sebab kau anak kawan mak aku a.k.a sahabat baik mak aku.huh."
     Malam nanti kau nak tidur mana lantak kau lah.aku tak nak amik kesah. Kau nak tidur bawah jambatan sekali pon aku tak kesah. Hahahaha padan muka kau dapat isteri macam aku.

     Okey lah mama. Macam ni jelah dalam syarat nikah tak dek pon kata kalau dah sah bergelar suami isteri kene sarung cincin tak dek kan ?"tak sangka aku boleh jadi sekurang ajar macam ni depan tetamu yang datang,lagi2 tetamu yang datang lewat malam camni dah jadi mertua aku.
       Aku berjalan dengan selamba menuju kearah tangga tanpa menghiraukan tetamu yang masih berada di bawah.Mama yang memanggil nama aku, aku buat tak hirau.
        Aku mempercepatkan langkah air mata yang aku tahan daripada tadi menitis lagi. Aku tak mahu tetamu yang ada terutamanya dia nampak yang aku ni lemah.
   
     Tan Sri Zafraj dan Puan Sri Afiqah menggelengkan kepala melihat anak bongsunya bersikap seperti itu.

   Maaf atas segala kekurangan..
Kalau ada yg kurng sila bagi pendapat diruangan komen ok.. terima kasih kepada sesiapa yng sudi membaca..
  

Hanya insan biasa.. Sering melakukan kesilapan.. :)
    

     
  
   
  

   

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Dec 17, 2016 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

MY MR. SWEETWhere stories live. Discover now