Hoofdstuk 19

244 20 9
                                    

"Nee, Briespoot, je moet het zo doen!" Grindvacht deed voor hoe je moet sluipen. Briespoot probeerde zijn mentor na te doen. "Doe je staart omlaag" miauwde Grindvacht. Briespoot deed wat Grindvacht zei. "Probeer je buik lager bij de grond te houden" miauwde Grindvacht. Briespoot knikte en drukte zijn buik lager tegen de grond. Nu deed Briespoot het een stuk beter. "Goed', begon Grindvacht, "probeer nu maar iets te vangen." Briespoot sprong overeind. "Nu al? Ik kan niet eens goed sluipen!" Briespoot sprak niet zo veel. Hij had de hele dag niks gezegd. Grindvacht was verrast dat zijn leerling zo'n hoge stem had. "Je kunt het best. Als het niet lukt maakt het niet uit. Er loopt genoeg prooi rond in het bos" stelde Grindvacht Briespoot gerust. "Zelfs na de bosbrand?" Vroef Briespoot. "Ja" miauwde Grindvacht twijfelend. Briespoot knikte alleen maar. "Kom op dan, zoek prooi en probeer het te vangen" miauwde Grindvacht toen Briespoot niet bewoog. "Kunnen we niet een andere keer jagen?" , vroeg Briespoot, "Ik wil heel graag de grens met de Windclan zien." Grindvacht zuchtte. "Oke, maar we blijven er niet te lang." Grindvacht dacht aan Snorster. Grindvacht zag weer voor zich hoe de tak waarop Snelster zat afbrak. Grindvacht vroeg zich af waarom de Windclan krijgers Snorster als leider willen. Als ze dat niet wilden, hadden ze Snorster gewoon wegjagen. "Grindvacht" miauwde Briespoot. Hij staarde met zijn ijsblauwe ogen naar Grindvacht toe. "O, laten we gaan" miauwde Grindvacht en hij liep naar de Windclan grens. Briespoot volgde hem.

"Briespoot? We gaan weer" Riep Grindvacht. Ze waren nu wel lang genoeg bij de grens gebleven. Gelukkig was er niemand van de Windclan te zien. "Briespoot?" Grindvacht keek om zich heen. Waar was Briespoot? Grindvacht's keel werd dichtgeknepen van paniek. "Briespoot!" Riep Grindvacht. Grindvacht klom op een rots. "Briespoot!" Grindvacht zuchtte van opluchting. Briespoot stond verderop te praten met een... Windclan krijger! Grindvacht lanceerde zich van de rots en racete naar zijn leerling toe. Hij wierp zich op de Windclan krijger. "Briespoot, ren!" riep Grindvacht. "Grindvacht, stop!" riep Briespoot.

"Wat?"

"Dit is Bliksempoot! Hij is heel aardig"

"Bliksempoot?" Grindvacht sprong van Bliksempoot af. Bliksempoot was Nachtpels' zoon. Hij was erg gegroeid. Hij had een schildpad vacht met 1 blauw oog en 1 geel oog en werd waarschijnlijk bijna krijger. "Bliksempoot, hoe gaat het met de Windclan?" vroeg Grindvacht. "Jij bent toch Grindvacht?" miauwde Bliksempoot. "Ja, hoe gaat het met de Windclan?" herhaalde Grindvacht. Bliksempoot keek twijfelend. "Wel goed..." miauwde hij langzaam. "Wat bedoel je daarmee?" Vroeg Grindvacht. Bliksempoot schudde zijn hoofd. "Ik mag niks zeggen, ik mag eigenlijk ook niet met jullie praten" miauwde Bliksempoot. "Van wie mag dat niet?" vroeg Grindvacht. "Dat staat in de krijgerscode" vertelde Bliksempoot. "Nee hoor" miauwde Grindvacht. "Jawel, Snorster heeft die regel bedacht" miauwde Bliksempoot. Grindvacht knikte langzaam. Hij dacht aan wat Nachtpels een keer tegen hem zei: "Als je Bliksempoot of Haankreet ooit bij de grens ziet moet je ze naar het kamp brengen. Ze zijn niet veilig bij Snorpels." "Nachtpels wil je spreken" miauwde Grindvacht tegen Bliksempoot. "Is hij hier ook?" vroeg Bliksempoot verbaasd. Hij keek meteen blij. "Hij is in ons kamp" miauwde Grindvacht. "Sorry, ik kan hier niet op hem wachten, het wordt zo donker" miauwde Bliksempoot somber. Hij wilde zijn vader blijkbaar heel graag zien. "Jij komt mee naar het kamp" miauwde Grindvacht. "Maar dat mag ik niet" miauwde Bliksempoot. "Je komt maar gewoon mee. Het is voor je eigen veiligheid" miauwde Grindvacht stug. Briespoot keek met open mond naar de twee katten. Hij keek bang. "NEE!" gromde Bliksempoot opeens heel boos. "Je komt mee of ik krab je ogen uit je kop" blies Grindvacht. Hij wou niet gemeen doen tegen Bliksempoot, maar de enige manier om hem naar het kamp te krijgen was door hem bang te maken. Het was voor zijn eigen veiligheid. In Bliksempoots' ogen zag Grindvacht dat hij bang was. "Of je komt mee, of ik ga je heel veel pijn doen" gromde Grindvacht. Briespoot stapte langzaam achteruit. "Oke, ik kom" miauwde Bliksempoot bang. "Goed, we gaan nu" miauwde Grindvacht. "Kom op Briespoot" voegde hij eraan toe. Briespoot liep langzaam naar zijn mentor toe. "Je hoeft niet bang voor me te zijn" zuchtte Grindvacht. Briespoot heeft blijkbaar wel emoties dacht Grindvacht.

Briespoot liep samen met Bliksempoot een staartlengte van Grindvacht vandaan. Geweldig! Mijn leerling en de zoon van mijn beste vriend denken dat ik een of andere moordenaar ben! "We zijn bij het kamp" miauwde Grindvacht. De zon ging al bijna onder. Briespoot rende de doorntunnel door. Stormde op Kerspoot en Doornpoot af om te vertellen over zijn avontuur bij de Windclan grens. Nachtpels liep op Grindvacht en Bliksempoot toe. "Bliksempoot!", riep Nachtpels blij, "Hoe gaat het met je? Hoe gaat het met Haankreet?" "Het gaat goed met mij en met Haankreet ook" ,snorde Bliksempoot, "Maar je moet haar bij Snorster weghalen! Van Snorster moeten we kittens van 1 maan oud trainen en hij heeft de oudsten uit het kamp verbannen omdat ze niks doen en-" "Stop!" onderbrak Streepvacht. "Jij bent Bliksempoot, toch?" voegde hij er vriendelijk aan toe. Bliksempoot boog zijn kop. "Het spijt me, maar je mag niet op het Donderclan territorium komen, je moet nu meteen terug naar de Windclan" miauwde Streepvacht tegen Bliksempoot. "En degene die Bliksempoot hierheen heeft gebracht" ,Streepvacht stopte even met praten om Nachtpels en Grindvacht met dichtgeknepen ogen aan te kijken, "degene die hem hierheen heeft gebracht mag voor twee manen het hol van de oudsten verschonen." "Maar dat is een leerlingen taak!" riep Nachtpels. Streepvacht mocht dan wel Grindvacht's vader zijn maar dit ging echt te ver. Grindvacht opende zijn mond om iets te zeggen maar Streepvacht keek hem zo boos aan dat hij snel zijn mond weer dicht deed. "Grindvacht! Nachtpels! Bliksempoot! Ik wil jullie nu spreken in mijn hol!" riep Mosster vanaf de hoge richel. Grindvacht slikte. Nu moet ik echt 2 manen het hol van de oudsten verschonen! Grindvacht liep samen met Nachtpels en Bliksempoot naar Mosster's hol.

Warrior Cats Bruine Ogen (#4)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu