Osmanlı Kültür Ve Medeniyeti Kısa Notlar

27.1K 49 10
                                    

OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ

1. Osmanlı Veraset sistemindeki değişmeler;

* I. Murat döneminde hükümdarlık babadan oğula geçer prensibi benimsenmiştir.

Fatih sultan mehmet zamanında Kardeş katli yasası düzenlendi.

I. Ahmet zamanında Ekber ve Erşad yani En yaşlı en olgun olanın padişah seçilmesi usulü getirildi.

2. Osmanlı şehzadeleri küçük yaşta sancaklara Sancakbeyi olarak gönderilirlerdi ve Lala'nın yanında devlet yönetiminde tecrübe kazanmaları sağlanırdı.

3.Halifeliğin Osmanlıya geçmesiyle padişahlar hem siyasi hemde dini gücü ellerinde bulundurdular yani Teokratik yönetim modeline geçmişlerdir. 

4. Fatih Sultan Mehmet'ten itibaren divana sadrazam başkanlık etmiştir. 

5. Padişah önemli kararları tek başına almakla beraber şeyühislam'dan bu kararlar için fetva alırdı.

6. Osmanlı'da saray 3 bölümden oluşurdu. Bunlar;

a) Enderun:  Padişahın özel hayatının geçtiği, haremin bulunduğu yerdir.

b) Harem: Saray kadınlarının yaşadığı bölüme denir.

c) Birun: Sarayın dış bölümüdür. Yönetici kadrosu birunda yer alırdı.

7. Osmanlı devletine merkezlik yapmış yerler; Söğüt, Bilecik, Bursa, İznik, Edirne ve İstanbul'dur.

8. Osmanlı devletinde En yüksek organ Divan-ı Hümayun'dur. diğer divanlar ise şunlardır;

a) Sefer divanı: Vezir-i azam sefere çıkarken toplanan divandır.

b) Ulufe divanı: Yeniçeri maaşları için toplanan divan.

c) Galebe divanı: Yabancı elçilerin kabulü sırasında toplanan divan.

d) Ayak divanı: Halkın ve görevlilerin şikayetlerinin dinlendiği divan.

9. Osmanlı devletinde ilk olarak Orhan bey zamanında kurulan Divan-ı hümayun devletin yürütme-danışma kuruludur. Divan-ı hümayun'da yer alan görevliler şunlardır;

a) Vezir- i azam (Sadrazam): Yürütme işlerinden sorumlu ve padişahın mutlak vekili olarak görev yapar onun mührünü taşırdı. Serdar-ı Ekrem sıfatıyla padişahın bütün yetkilerini kullanırdı.

b) Kubbealtı vezirleri: Bugünkü devlet bakanları niteliğinde ki görevlilerdir. Devşirmedirler.

c) Defterdarlar: Devletin bütçesini hazırlayıp önce baş vezirin sonra da padişahın onayına sunarlardı. Devşirmedir.

d) Kazaskerler: Adalet ve Eğitim işlerinden sorumlu kadıların ve müdderislerin atamalarını yapan, Türk medrese kökenli görevlilerdir. 

e) Nişancı: Devletin tüm resmi yazışmalarını düzenleyen, padişah fermanlarına tuğra çeken, miri toprakların yazım ve dağıtımını yapan görevlileridir. 

f) Şeyh-ül islam: Padişanın ve divanın danışmanıydı. 

g) Reis-ül küttap: Dış işlerinden ve dış işleriyle ilgili yazışmalardan sorumlu görevlidir. 17. yy da divana alınmıştır.

Yayımlanan bölümlerin sonuna geldiniz.

⏰ Son güncelleme: Feb 22, 2012 ⏰

Yeni bölümlerden haberdar olmak için bu hikayeyi Kütüphanenize ekleyin!

Osmanlı Kültür Ve Medeniyeti Kısa NotlarHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin