8

106 12 0
                                    

Hari ni aku balik lewat sikit sebab ada koko. aduh penatnya. tetiba aku teringat hadiah yang diberi oleh zhafran. aku terus membukanya dan try shawl tu. urmm cantik.. pandai dia pilih.
"eh alin dah balik. mama dah siapkan makan tengah hari. nak makan gi lah." kata mamaku yang berdiri di depan pintu. "hehe ok ma nanti alin turun. btw kan ma cantik tak shawl ni?" tanyaku. "cantik. bila alin beli shawl ni?" tanya mamaku. "bukan alin beli tapi zhafran tu yang bagi" jawabku. mama tersenyum sambil berkata "amboi pandai dia ambil hati alin. so alin yang pasal semalam tu alin setuju lah ni?" tanya mamaku. "apa yang terbaik untuk mama, terbaik untuk alin juga. so alin terima" mama terus memelukku "terima kasih sayang. mama tau yang anak mama sorang ni anak yang solehah"

" ni dah kenapa buat drama dekat depan pintu ni" ujar seseorang dari belakang. kami berdoa menoleh. ceh rupanya abang aku. "ceh ada orang jealous lah tu sebab x dapat peluk mama" ejekku saja nak bagi panas mamat ni hehehe. " dah dah jangan gaduh lah. pening mama dengar ni. dh tua2 pon perangai still macam budak darjah 1" alamak mama dah mula memberi tazkirah free baik aku cabut dulu sebelum telinga aku bernanah. aku meminta izin untuk ke tandas. jelas di situ wajah tak puas hati abang aku sebab aku terlepas daripada dibebel oleh mama. nasib kau lah abang siapa suruh cari pasal dengan aku. kan dah kena. hoho tabah lah anda di situ.

selesai aku menyalin pakaian tetiba telefon aku berbunyi menandakan WhatsApp masuk.

zhafran senget
hye awak. dah sampai rumah ke?

Me
eh belum sampai lagi tu yang boleh balas whatsapp awak ni -_-

zhafran senget
amboi perli nampak? ni saya nak bagitau yang minggu depan keluarga saya akan hantar rombongan meminang so get ready tau ;)

me
what?? asal awal sangat??

gila kau tak terkejut. memang masak lah aku kali ni. belum spm dah nak jadi tunangan orang. haish dah lah buat time cuti seminggu tu. mana tak haru? aku baru plan nak pergi bercuti dengan sarah dekat langkawi. haih nampaknya terpaksalah tangguhkan dulu percutian tu. hurmm

zhafran senget
manalah saya tahu. lek lah awak bertunang jer dulu belum kahwin lagi. jangan gelabah ok. awak saya nak pergi tolong ibu saya. apa-apa hal whatsapp jer saya. bye. take care. love u.assalammualaikum

me
hmm ye lah.bye. take care
waalaikummusalam

aku terus off kan phone ku. sekarang ni misi untuk penuhkan perut yang kosong. let's go!!!

ketika sampai ke ruang makan aku melihat mama, papa dan adik beradik ku semua dah ada di meja makan. eh dah kenapa pulak ni? macam hal penting jer.

" haaa dah turun pun anak papa seorang ni. meh sini duduk kita makan and papa pon nak bincang dengan kamu ni" aku tersengih sambil ambil tempat dudukku di meja makan. hurmm nak bincang apa eh? macam penting jer.

selepas kami sekeluarga selesai menjamu selera. papa memulakan perbualan " alin kamu tahu kan minggu depan kamu nak tunang kan?"
aku yang sedang minum air tersedak dengan soalan yang diajukan oleh papa ku. aiyoo asal lah tak bagi isyarat nak tanya soalan tu? kakak ku menolong aku. " ish kamu ni alin sopan sikit" balas mama. " hehe alin terkejut lah. alin tahu pa" balasku. "so apa tema yang kamu nak untuk majlis tunang kamu tu?" tanya papa ku. " alin ikut mama dan papa je. tapi alin nak sederhana je" balasku. " kalau macam tu baik lah" jawab papa. kami sekeluarga berborak macam-macam. almaklumlah masa ni jer yang dapat kumpul bersama- sama tu yang banyak cerita nak dikongsikan.

-tbc-

MR AND MRS MEOWWhere stories live. Discover now