De Vrouwen van de Profeet (vzmh)

254 12 4
                                    





Aisha

Aisha is waarschijnlijk de bekendste vrouw van Mohammed (vzmh). Toen ze nog een heel jong meisje was trouwde ze met Mohammed (vzmh), die toen al op middelbare leeftijd was. Veel van de uitspraken van Aisha zijn bewaard gebleven als 'hadith'.

Hafsa

Hafsa was de dochter van Omar, een van de belangrijkste volgelingen van de profeet. Door met haar te trouwen versterkte Mohammed (vzmh) de banden met zijn volgeling

Juwayria

Juwayria was de dochter van een belangrijke tegenstander van Mohammed (vzmh) en ze behoorde bij de 'buit' van het leger van de profeet na de campagne tegen de Banu Mustaliq.

Khadija

Khadija was zijn eerste vrouw en de eerste die zich tot de Islam bekeerde. De eerste moslim was een vrouw.

Maria

Maria was een vrouw van christelijke komaf. De bronnen zijn niet helemaal duidelijk of ze zijn vrouw was of een concubine.

Maymuna

Maymuna was een familielid van de profeet Mohammed (vzmh). Zij was de laatste officiële vrouw van de profeet.

Safiya

Safiya maakte kennis met de profeet als gevangene, ze maakte deel uit van de 'buit' die het leger gemaakt had bij de slag bij Khaybar.

Sawda

Sawda was de tweede vrouw van Mohammed, met wie hij trouwde na de dood van Khadija. Zij was degene die voor zijn dochters en huishouden ging zorgen toen hij er alleen voor stond.

Umm Habiba

umm Habiba is in het Westen niet zo bekend. Ze was de dochter van Abu Safyan, die aanvankelijk een van de grote vijanden van Mohammed (vzmh) was. Ze was

Umm Salama

Umm Salama en haar man behoorden tot de eerste mensen die zich tot de Islam bekeerden. Na de dood van haar man nam Mohammed (vzmh) haar tot vrouw.

Zanyab

Zanyab is een van de minder bekende vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh). Zij was zijn nicht en een gescheiden vrouw toen hij met haar trouwde

Zaynab bint Khuzayma

Dit is de minst bekende vrouw van de profeet, niet omdat ze niet belangrijk was, maar omdat ze slechts acht maanden met de profeet getrouwd was

Vertel mij over de islamWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu