CHAPTER 1 : Mon Ami

141 8 0
                                    

Mon ami is in french for my friend

January 2017
Ipoh, malaysia

Hari ni adalah seperti hari hari biasa yang aku lalui, aku rajin jugak datang lepak minum kopi dekat coffee house Narul. Kedai kopi adalah milik salah seorang dari empat orang kawan aku. Seperti biasa aku juga lebih suka berdiam diri dan memerhati dari bercakap. Melainkan kalau dengan kawan kawan aku. Mulut aku secara automatik memang akan bercakap tanpa henti. Hidup aku senang saja. Balik kerja tidur ada masa lepak. Kalau cuti balik Ipoh. Repeat. Ni la life aku. Cinta? Pernah direject. Ada yang Tackle tapi aku tolak. Lebih suka bersendirian daripada berdua. Soal umur, aku tak pernah ambik kisah. Ada jodoh, adalah.

Noor: woi.. asal termenung jeni...
Yan: hmmm macam tak percaya je yang kau dah nak kawin...

Natasya: betul tu Yan... dulu bukan main beria kata tunggu kita orang bagai.. sekali kau kawin dulu.. pengkhianat hahah...

Noor: amboi mulut tu.. bukan nya nak doakan aku bahagia ke pe... jodoh aku dah sampai kan... so aku nak buat cana....? korang ni dulu kata... rasa nya aku yang kawin dulu kan.. so makbul la tu doa korang hahah terima kasih banyak ehh support aku

Najihah: hmm aku doakan cepat dapat anak ah... nanti anak kau lahir je... aku akan terpacak depan muka dia... and cerita semua perangai buruk kau kat dia... mohon jangan ikut perangai mak nye lahhhh... tak sanggup aku nak melayan hahah

Noor: tolong jauh kan diri kau dari anak aku please...? kau tu pengaruh buruk... bukan anak aku je... kalau kau terpacak tengah tengah dataran merdeka tu... rakyat MALAYSIA pon akan ikut pengaruh buruk kau tu..

Najihah: amboi mulut kemain kan kutuk... haaa nilaa! yang aku risau anak kau mulut akan ikut mulut kau.. aduii seram aku...
________________________________

Hmmm nila kawan kawan aku.. mulut tu kadang kadang akan jadi penyebab pembunuhan tikam tikaman.. kalau dengar benda yang keluar dari mulut orang.. pempuan mengandung tu anak dah keluar siap masuk balik... bayang kan tahap ngeri nye... tu...
Hmmm nama aku Faye... dari tadi aku perati je kawan kawan aku ni hahah...
Noor... yang dulunye tomboy cam aku sekarang dah nak kawin.. aku bersyukur sangat... Allah buka hati dia untuk berubah..
aku? mestilah aku pon.. hahah tapi jiwa maskulin tu memang tak leh buang la
Yan... ala ala muslimah tapi kalau ajak wrestling sah dia menang nampak je muslimah tapi jangan... jangan... jangan sesekali.. jolok sarang tebuan.. mati kang... sedas dia bagi kat kau... lebih kurang macam letupan nuklear hiroshima nagasaki hahahah....
Natasya... rapat dengan minah ni secara tiba tiba.. out of the blue... pakwe dia actually kawan baik aku merangkap cinta dalam diam aku... dan aku tak sangka Natasya boleh terima dengan hati terbuka dan kami berkawan rapat dengan dia sampai sekarang... satu je yang spoil pasal minah ni. muka lawa dah.. ala janna nick gitu hmmm tapi kalau tengok cara dia jalan... sekilas pandang macam Syamsul Yusuf gitu... haha terkangkang manjang...
Si Najihah... my bff... kawan aku dunia akhirat.. family dia dengan aku lama dah kenal.. aku kenal dia dulu baru yang lain muncul... sampai sekarang kami berkawan baik...
masing masing kerja bagus... lawa... dan masing masing tak lama lagi akan ke jinjang pelamin...
aku? masih menunggu.....

Noor: Faye.. ! kau pehal senyap je ni.. kau tak suka eh aku kawin dengan dia..
Faye: kau merepek apa setan.... ?! haha.. gila la... jangan nak macam macam eh... dulu ye aku tak suka. tapi bila dapat tau dia berubah demi kau... aku rasa... yang dia memang betul betul cinta kan kau... aku harap kau dgn dia sampai jannah la.. ok jgn risau

Noor: aku risau sebab aku nampak macam kau tak happy je...
Faye: aku bukan tak happy... aku happy sangat!... cuma...

____________________________
Hmmm sebenarnya banyak benda yang aku pikir... kami berlima semua tak lama lagi dah 30, adik aku sendiri dah ada makwe kalau ikut kan tahun depan sebelum Yan nikah, adik aku si Muhammad tu pon akan kawin...
Tapi aku... macam mana?
Nasib nasib... bukan ni ke yang aku mintak dah dapat jangan menyesal...
aku pon bodoh... cintakan orang yang salah...
Aku still tak boleh move on dengan Zarif.. banyak kali dah kawan aku nasihat tapi aku tak dengar...
CINTAKAN ORANG YANG TAKDA DEPAN MATA..
cintakan orang yang hina aku...
Dia orang tak paham... Zarif jela yang dapat buat aku berdebar debar....
Even kawan baik aku yang aku cinta dalam diam a.k.a pakwe Natasya, Uddin...
Dia pon... tak mampu buat aku rasa macam tu....
argh! serabut kepala aku...
_______________________________

TFWIMWhere stories live. Discover now