CHAPTER 6: Brusque

52 5 0
                                    

Brusque, french word also known as lively or fiercely
_______________

Kata hati Loqman:
Aduh entah apa lagi la yang mama nak sebenanya ni, siap force aku balik Singapore. Kalau tak cari gaduh memang tak sah. Tak serik ke aku lari rumah haritu.

Pak Deris: encik Loqman.
Loqman: pak Deris. Apa khabar? mana abang mail? ( driver bapak aku gi mana asal pak Deris yang amik aku ni).
Pak Deris: dia dah lama berhenti.
Loqman: oh ye ke. Tak pa la kalau macam tu. Kalau saya tau pak Deris yang datang ambik tadi confirm saya balik naik teksi je tadi.
Pak Deris: eh tak pe pakcik tak kisah pon.
Loqman: pakcik.. pakcik dok sana biar saya yang drive.
Pak Deris: eh jangan cik nanti cik puan marah!
Loqman: cik puan yang pak Deris takutkan tu mak saya. Tau la saya handle.
Pak Deris. Cik tolong la jangan buat hal lagi kali ni. Mama tuan tu tak beberapa sihat.

Loqman: ohhh tak sihat ye. Kalau tak sihat, boleh pulak dia menjerit jerit satu rumah buli pak Deris dengan mak Munah. Pak deris dengan Mak Munah jauh lebih tua dari dia tau sepatutnya dia yang hormat korang!
Pak Deris: panas baran cik Loqman tak jugak berkurang kurang kan haha. Pak cik ingat kan duduk Malaysia tak hadap muka cik puan berubah la jugak. Tapi sikit pon tak.
Loqman: eh mana ada. Berkurang tau pak Deris tapi.. Ada minah buat hilang mood saya. Dia rosak kan baju kesayangan saya yang papa bagi. Haa sebelum saya lupa, papa drive kereta sendiri ke ?
Pak Deris: yelah sejak tak da driver. Pak Deris nak bawakkan dia tak bagi. Risau jugak pak cik. Papa cik tu bukan sihat.

Loqman: pak Deris ni kan dari kecik sampai saya besar dah nak berbuih mulut saya pesan kata jangan bahasakan saya cik. Saya tumbuk pak Deris karang.
Pak Deris: pak cik tepis tumbukan Loqman. Haha. Pakcik sedar siapa diri pakcik Loqman.
Loqman: kita semua manusia biasa. Takda beza pun di mata Tuhan pakcik.
Pak Deris: aduhhh.. Penat pakcik dari kecik sampai besar Loqman je menang kalau bab bercakap ni. Memang patut pon jadi lawyer.
Loqman: well

Rumah.. Lama dah aku tak balik. Kalau duduk rumah ni memang panas je punggung. Mama membebel je. Semua salah tu salah ni salah. Aku makan pakai tangan pon salah. Pengotor la. Miskin la. Aku sendiri tak paham perangai mama. Bukan melayu ke dia.. Bukan ke sunah Nabi saw, makan pakai tangan?. Macam mana la papa boleh tahan dengan perangai mama. Aku beruntung dididik dengan pak Deris dengan mak Munah, kalau dibiarkan aku rasa memang hancur hidup aku. Papa dengan mama tak pernah pedulikan aku.

Kata hati Loqman:
Sekurangnya papa masih lagi ingat hari jadi aku, mama? Hampeh. Aku cuba sedaya upaya aku untuk bersabar sebab aku tau berdosa kalau tinggi suara ke atas mama. Aku lari dulu pun sebab dia la. Aku dah kata aku tak minat politics tetap jugak mintak aku cebur bidang tu. Dia yang sebenarnya force aku ambik tindakan lari rumah tu dan sambung belajar kat UK dengan bidang yang aku minat. Perundangan, niat aku nak menegakkan keadilan. Bantu orang yang susah. Aku tak pernah kisah client aku ada duit ke tak,jika perlu bantuan in shaa Allah aku cuba sedaya upaya. Nasib aku baik sebab papa, support aku. Mama tak tau pun aku hidup sampai sekarang sebab papa tanggung. Aku bukak firm dengan bantuan papa. Kalau mama tau ni,rasanya mati la kot papa kene cekik hidup hidup dengan mama, haha. Ehh jangan tak percaya, mama aku sanggup buat pe saja. Banyak jugak yang mama dah buat luar jangkaan papa dengan orang lain. So malangnya dia dapat anak macam aku, sama sama berbisa. Tak jatuhnya kuah kalau tak ke nasi. Dari mama la aku dapat baran aku ni. Baru la kene buku dengan ruas kan. Haih mama mama.

Aku balik dua tahun lepas pon sebab pak Deris cakap mak Munah demam teruk rindukan aku. Nasib aku sayang mak Munah. Kalau pikir kan mama, memang tak la aku nak balik.

Pak Deris: haa sampai dah kita. Banyakkan beristighfar ya Loqman. Semoga Allah berikan Loqman kesabaran yang tinggi ye.
Loqman: haih risau jugak saya pakcik.
Pak Deris: mak Loqman jugak. Dah jom masuk.

TFWIMWhere stories live. Discover now