Part 1

22 2 0
                                    

"Soomi, kamu nak ke mana pagi pagi buta ni?"soal makcik song kepada soomi.

"Soomi nk gi jln jln jap."blsnya ringkas.

"Soomi pergi dulu. Annyong ahjumma."sambungnya lagi sambil melambaikan tangannya ke arah makcik song. Makcik song hanya membalas dengan lirikan mata yg lemah.

'Haih budak ni, pagi pagi buta dh keluar.'getus hati makcik song.

Soomi berjalan jalan di lorong lorong kedai yg berhampiran. Soomi juga sempat melihat pakaian yg digantung serta dipamirkn di dlm almari kaca. 'Cantik' getus hati Soomi. Baju yg berlengan panjang, kain yg kembang menarik perhatin soomi. Sememangnya baju yg seperti itu mencuri hati soomi.

Mahu sahaja dibelinya namun apakan daya dia tidak mampu memakainya sekiranya ia dpt dibeli. Dia harus memakai baju yg berhood pada setiap hari. Bagi menutup rambutnya yg unik itu. Jadi soomi hanya mampu meneruskan perjalanan nya sehingga ke kedai menjual cup cake. Memandangkn perutnya berasa sedikit lapar, maka dia pon membuat keputusan untuk memasuki ke dlm kedai itu. Apabila dia melangkah ke dlm kedai tersebut, bau haruman yg dtg drpd cup cake terus menusuk ke dlm hidungnya.

'Sedapnya bau.'getus hati soomi. Dia pon meneruskn langkahnya sehingga ke barisan di hdpn kaunter. Sementara dia menunggu di dlm barisan, matanya sempat memandang ke arah setiap cupcake yg tersedia di dlm almari kaca. Sedg matanya melirik ke arah setiap cupcake yg ada, dia pon terpandang akn seseorg gadis yg berdiri di hdpn nya.

Dia melihat ke arah pakaian perempuan tersebut. Apabila ditiliknya setiap inci pakaian perempuan itu, dia pon membuat satu rumusan. 'Baju nya seksi, berskirt pendek dan sendat, mungkin dia ni kaya tapi x pandai memilih pakaian. Pakai baju pon mcm nk tunjuk body pada org lain jer.'getus hati nya. Sewaktu dia menilik pakaian gadis yg berada di hadapannya itu, gadis itu pon tersedar lalu menoleh ke belakang.

"Apa tengok tengok. Ade masalah ke?"sergah gadis tersebut kepada soomi.

"Xde pape."jwb soomi ringkas. Gadis tersebut tidak mahu mengalah, lalu dia meningking soomi lagi.

"Pakai mcm lelaki, ade hati nk tengok tengok org." Pedas sungguh kata kata gadis tersebut. Hati soomi mula membuak.

"Apa masalah pakaian saya pon pada awq."bls soomi.

"Dh lh tomboy, tengok tengok org pulak tu. Kau ni lesbian he?"tuduh gadis tersebut tanpa soal selidik.

"Mana ada. Aq normal lh."marah soomi semula. Soomi melihat kesekeliling nya. Kelihatan ramai org yg berada di dlm kedai tersebut sedg mengatanya.

"Eei, dia ni tomboy lh."

"Dia tu lesbian lh wei."

"Jangan pandang dia, nnti dia tengok body kau pulk." Itulah kata kata yg didengari oleh soomi. Sungguh kata kata mereka itu memyakitkn hatinya. Dia memandang semula ke arah gadis itu. Si gadis itu menyengih ke arah soomi.

"Yer lh tu, dh lesbian, mana nk mengaku yg dia tu lesbian kn. Tengok tengok body org, mcm lh aku x tahu. Hei! Aq nmpk apa yg kau buat tadi ok."tuduhnya lagi.

"Mana ada. Aq x buat lh."bls soomi sambil menahan kemarahannya.

"Les...bi...an.."sambung gadis itu lagi.

"Hoi! Aq ckp yg aq ni bukn lesbian, aq bukn lh! X fhm bhs ke!" marah soomi kepadanya. Sungguh kesabaran soomi telah hilang. Gadis itu telah melampaui batasnya. Dia memandang semula kearah manusia yg berada di dlm kedai itu. Terus hilang rasa lapar soomi dek kerana telah kenyang dengan kata kata gadis tersebut.

Soomi terus keluar dr kedai tersebut dengan pantasnya. Sungguh dia tidak mahu memandang wajah gadis tersebut lagi. Dh lh berburuk sangka padanya malahan menaburkan fitnah pula. Hampir kesemua org yg berada di sekelikingnya memandang ke arah soomi dan bukn pada gadis itu. Melihat akn pemergian soomi dr kedai itu tadi, maka gadis itu pon meneruskn niatnya untuk membeli cupcake. Tiba tiba,

Aaaahhh!!!!

Gadis tersebut terjatuh ke tanah kerana telah ditolak oleh seoarang lelaki yg telah mencuri beg tangannya. Pencuri itu berlari keluar dr kedai tersebut dengan pantas. Melihat akn kejadian itu, soomi berasa seperti mahu melepaskn pencuri itu sahaja. Dia tidak mahu membantu gadis yg telah memfitnahnya. Tapi, sekian lama ia dibiarkn, hati soomi semakin terasa mahu membantu.

"Haish, kenapalh dengan aq ni." kata soomi seorang diri. Dia melihat ke arah pencuri yg sedg melarikn diri itu.

"Woi! Berhenti."jerit soomi kepada pencuri itu. Si pencuri terus berlari ke arah satu lorong yg sunyi. Soomi hanya mengikut pencuri itu.

Setibanya mereka di lorong tersebut, pencuri itu pon berhenti drpd terus melarikn diri. Baginya, dia pasti boleh menumpaskn soomi dengan begitu senang kerana dia hanyalah seoarang gadis. Apabila mereka berdua bertembung maka pergaduhan pon dimulakan.

"Bagi beg tu balik, dan aq x kn pukul kau."kata soomi dengan tenang.

"Kau nk pukul aq? Hei, aq yg sepatutnya ckp mcm tu."jwb pencuri itu dengan bongkaknya. Soomi hanya tersengih.

"Lebih baik kau yg bla sekarang." sambung si pencuri itu lagi.

"Aq akn kira sampai 3. Kalau kau x bg aq beg tu, aq akn pukul kau."bls soomi sambil tersengih ke arah pencuri itu. Pencuri itu membengiskn mukanya. Dia terasa tercabar dengan kata kata soomi itu tadi.

" 1....." soomi mula mengira.

"...2..."sambung soomi setelah beberapa saat. Si pencuri hanya mendiamkan diri. Dia tidak mahu berganjak walaupun setapak. Dia mahu memukul soomi sepuas hatinya. Dia sungguh geram akn perbuatan soomi yg mencabar dirinya.

"....3"sambung soomi lagi. Si pencuri mula tersenyum. Dia mahu memulakan pergaduhannya dengan soomi secepat yg mungkin. Soomi juga tersenyum. Dia memandang ke arah pencuri itu tanpa gentar. Pencuri itu hairan, 'kenapa perempuan ni lansung x takut ngan aq?'getus hati si pencuri.

"Sini lh."panggil soomi. Si pencuri terasa dicabar.

"Yaaaah....!!!"pencuri itu menjerit bg memulakan pergaduahan. Soomi dapat mengelak setiap pergerakan si pencuri itu dengan lancarnya, malahan si pencuri itu pula yg terkena akn penumbuk soomi serta tendangan nya. Sudahlah hatinya sakit, sekarang ini, adalah tempat untuk soomi melepaskan marahnya. Kesian pada si pencuri, habis satu badanya lebam.

"Bila org dh ckp baik baik, kau x nk dengar. Kn dh kena."kata Soomi kepada si pencuri sambil memijak perut si pencuri semasa beredar dr lorong itu. Dia membawa beg tangan yg dpt diselamatknnya ke balai polis.

Setibanya dia di sana, dia pon memberikn beg tersebut kepada polis yg sedg bertugas di kaunter.

"Nah, ni ada beg tangan yg dicuri. Kalau ada org dtg and tanya psl kes hilang beg, cuba awq tunjukkn beg ni. Mungkin dia tuan empunya beg ni."kata soomi kepada polis tersebut.

"Ok."bls polis tersebut ringkas sambil tangannya mengambil beg tangan yg dihulurkn oleh soomi.

Sedg soomi mahu keluar dr balai polis tersebut dia ditegur oleh seorang inspektor.

"Soomi? Kenapa awq dtg ke sini?

Last WishWhere stories live. Discover now