Elva

864 40 5
                                    

" Så du firade alltså jul med hela Oscars släkt?" Frågar Lovisa nyfiket och tar ett bett från sina chokladmuffins hon köpte.

Vi sitter på ett mysigt litet café i gamla stan och har nu tagit en paus ifrån shoppandet på mellandagsrean. Allt folk och vår låga energi gjorde oss båda trötta och därav var valet enkelt att ta något att fika på.

"Ja eller alltså den del av hans släkt som han brukar fira jul med" svarar jag och smuttar lätt på den kokheta chailatten. " Hans släkt är väldigt härliga personer alla är liksom så lätta att prata med" förklarar jag och kollar ut genom fönstret där några få snöflingor seglar med vinden ner till marken.

"Gud vad mysigt" säger Lovisa glatt, jag vände återigen blicken till henne och ler. Men blir sedan allvarlig då jag påminns om Oscar underliga beteende, att han knappt åt.

" Vad tänker du på?" Frågar Lovisa en aning oroligt. Jag inser nu att jag fastnat med blicken i chailatten och var helt inne i mina egna tankar.

En tung suck lämnar min mun. Jag tar ett djupt andetag och kollar sedan upp på Lovisa, möter henens blåa oroliga ögon. " alltså jag är orolig för Oscar" börjar jag och Lovisa kollar på mig med blicken som säger att jag ska fortsätta förklara.

"Jag vet inte, jag kanske bara inbillade mig detta, men han liksom åt knappt något på hela dagen. Han älskar ju all sorts mat, nästintill. Men på julafton rörde han knappt julmaten och varje gång ja gav honom något slags godis eller så tackade han nej till det" förklarar jag och jag ser på Lovisa hur hon lyssnar på mina ord.

"Men de har inget sånt där avtal nu eller så? att de inte får äta något med snabba kolhydrater ?" Undrar hon och jag rycker på axlarna samtidigt som jag tar en klunk utav chailatten som nu är drickbar.

"Han sa att de inte fick äta snabba kolhydrater nu innan Melodifestivalen, men jag vet inte. Det är ju liksom mer än två månader dit och dessutom snapade Omar när han åt julgodis , så jag vet inte vad jag ska tro. " suckar jag och lutar mig bak i den rödguldiga fåtöljen jag sitter i.

" Mm, men tror du inte att det kan vara så att deras team rekommenderar att de inte skulle äta sötsaker men undantag vid julen?" Säger hon frågandes och jag nickar lätt, har själv tänkt liknande som hon.

"Det kan vara så, men samtidigt Oscar var så frånvarande emellanåt. Eller jag vet inte jag kanske överreagerar" säger jag och tar ett bett ifrån cookien jag köpte. Lovisa nickar lätt och dricker från sitt kaffe innan hon fortsätter diskussionen.

" Men det är förhoppningsvis inget allvarligt, och skulle de vara något vet du att jag finns och kan hjälp er" säger hon stöttande och ler varmt emot mig. Jag ler tacksamt och sätter händerna runt chailatte muggen.

"Tack Lovisa" säger jag leendes.

Prat, skratt och allvarliga konversationen utdelar vi inne på det lilla mysiga fiket innan vi fortsätter vår vandring på stan i väntan på våra killar. Klockan närmar sig 17 och vi går emot sargers torg där vi ska möta Felix och Oscar för att se på bio med dem. De har jobbat hela dagen och det var länge sedan alla vi fyra hittade på något. Vi brukar ha väldigt roligt tillsammans.

Vägen till sergelstorg och bion känns ovanligt lång när kylan biter tag i en och snön samt isen hindrar en från att gå snabbt. Skrattandes åt internskämtet Lovisa just sa går vi nerför trappan till plattan. Lite längre bort, utanför bion står två killar vilket jag antar är Felix och Oscar.

"Heeej tjejeeer" säger Felix med samma glada röst som han alltid har. Vi svarar glatt på hans hälsningen och Felix ger mig en varm kram innan han och Lovisa utdelar en kyss.

"Hej hjärtat" ler Oscar och drar in mig i en mysig kram. Njutandes kramar jag tillbaka, andas in doften utav honom och kollar upp på hans felfria ansikte.

"Hur har det varit på jobbet?" Frågar jag nyfiket och ler varmt. Oscar som böjer lätt på sin nacke för att få ögonkontakt ler mot mig.

"Jo då det var väll bra, lite mycket att gå igenom också men det var roligt" förklarar han och jag nickar tills svar, ska just öppna munnen för att säga något när Lovisas röst avbryter mina ord som var påväg ut.

"Vad säger ni? Ska vi gå in?" Frågar hon glatt och vi nickar innan Oscar och jag går hand i hand in på SF efter Lovisa och Felix.

Vi har redan bokat biljetter till filmen passengers. Jag tror den kommer vara riktigt bra då det är en typ utav film som jag brukar gilla.

" Hörrni jag bjuder på snacks, vad vill ni ha?" Frågar Felix när vi hämtat ut biljetterna. Han kollar glatt emot oss. Fundersamt drar jag ihop ögonbrynen, enligt Oscar skulle de ju inte äta snabba kolhydrater och sådant?

"Vi kan dela på det vi brukar ta om du vill, annars kan du bestämma jag måste bara på toa" säger Lovisa och Felix säger okej till svar innan Lovisa går bort emot toaletterna.

"Men du behöver inte bjuda, vi..." börjar jag men avbryts av Felix.

"Jo jag vill, se det som en julklapp eller något. " skrattar Felix lätt och jag ler tacksamt.

"Så vad vill ni ha? Oscar ska du ha baconchips som vanligt? Och Bea vad gillar du? " frågar Felix när ingen av oss verka veta vad vi vill ha.

"Ska vi dela på baconchips " frågar jag Oscar. Han blinkar ett par gånger med ögonen som han alltid gör när han inte förstår eller när han är nervös. Oscar klämmer lätt på min hand, och förvirrat kollar jag ner på våra händer. Förstår inte vad han gör.

" Visst" säger Oscar och om jag inte hör helg fel låter han nästan nervös.

" Okej, något att dricka?" Frågar Felix.

" Nej tck jag har en Loka i väskan redan" förklarar jag och Felix nickar förstående.

"Låt mig gissa Oscar, cola?" Skrattar Felix lätt , verkar så säker på att Oscar ska svara nej men när han snabbt skakar på huvudet ser Felix chockad ut. Återigen kramar Oscar till min hand hårt.

"Jag tar nog vara vatten men tack ändå" säger han.

"Oh okej, säker?" Frågar Felix en aning osäker och Oscar nickar.

"Är inte sugen på läsk" säger han, denna gången med betydligt mer stabil röst så han låter övertygande. Men trotts det kan jag inte undgå tankarna om att han döljer något.

••••
Fredag imorgon!!!! Vad ska nig göra då?
Jag ska åka iväg med skolan till ett skid ställe över dagen och åka skidor, jag suger på det men men det är kul ändå haaha

Ingenting vill bli som förut | o.eOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz