Bij de familie Donkers gaat alles z'n gangetje. Henk en Ans werken full-time, en hun zoons zitten beide op het Gymnasium. Het gaat goed met ze. Mike is 13 en gaat na de zomervakantie naar de 3e. Hij is de oudste van de twee broers. Zijn jongere broertje John is 10 en net zo slim als Mike. Misschien zelfs nog wel een beetje slimmer. Eigenlijk had hij volgend jaar naar groep 8 gemoeten, maar omdat er voor hem niets meer te leren valt, slaat hij die over.
Het is nu winter, de tijd van het jaar waarin de hele familie zich het meeste verveeld. Ok, er is natuurlijk de X-box, maar na een tijdje raak je daar echt wel op uitgekeken. Nee, laat het voorjaar maar komen. Lekker buiten. Zwemmen in de rivier of struinen. Wát maakt nog niet eens zoveel uit. Buiten zijn is het belangrijkste.Dit jaar staat er iets bijzonders te gebeuren. Na de dood van Opa Pleun, tien jaar geleden, kregen ze zijn bootje als erfenis. Die staat alleen nog steeds bij de andere Opa en Oma in Duitsland. Het bootje had allang terug moeten komen van de opslag in de schuur van de boerderij, maar er waren wat probleempjes, waardoor het nog steeds niet zover heeft mogen komen. Het grootste probleem is dat de auto van de Donkers geen trekhaak heeft. Dus wat moet je met zo'n boot als je hem nergens heen kunt brengen?
Maar Henk was er klaar mee. Ze hebben een bootje, maar er nog nooit mee gevaren. Het leek hem voor de jongens ook zo geweldig om er mee te spelen. Hoe dan ook, ondanks alle beren op de weg, dit jaar gaan we varen. Mike is al 13, nog even en het hoeft niet meer voor hen. Dan is hij een jonge volwassene, die gaat echt niet met zijn vader op een bootje zitten. En dan zou de droom die Henk heeft, zijn jongens, die avonturen beleven zoals in de jongensboeken van de Kameleon, niet doorgaan. Dus hoe dan ook, die boot moet komen.
Mike en John zitten aan tafel te ontbijten. "Wanneer ga je de boot nou halen, Pap?" vraagt John. John heeft wel zin om te gaan varen, en hoewel het Maart is, is het heerlijk weer op deze zaterdag. "Volgende week" zegt Henk, als ik een oplegger kan regelen. "Maar je hebt toch een trailer?" vraagt Thomas. "Ja" zegt z'n vader, maar die heeft 10 jaar in een schuur gestaan, daar ga ik echt niet helemaal van Duitsland terug naar Nederland rijden. Dat risico is te groot. Misschien breekt er wel een wiel af. Of valt de boot eraf. Ik zoek een verhuurbedrijf die een oplegger heeft waar de boot en de trailer op passen. Ik heb er al een paar gebeld, maar die lachten me uit toen ik er over begon. Maar ik weet zeker dat het kan, alleen nog het goede bedrijf vinden. "Maar wat gaan we vandaag dan doen?" John, was de vraag alweer vergeten. Hij wil alleen maar weten wat ze die dag kunnen gaan doen. Hij had gehoord dat z'n vader het bootje wilde gaan halen, en hij had wel zin om te varen. Het is zulk mooi weer! Nou niet dus. "Kunnen we gaan voetballen?" Tot vorig jaar deed John aan Judo en Jiu-Jitsu. Maar dit jaar heeft hij ervoor gekozen om te gaan voetballen.
YOU ARE READING
Zomer!
AdventureZomer is het verhaal van een vader met zijn gezin. Ze hebben, zoals iedereen, een druk leven zonder al te veel uitdagingen. Totdat het vaarseizoen begint. Met een klein bootje maken ze van alles mee, wat het leven van alledag een stuk dragelijker ma...