Bab 15

2.8K 55 8
                                    

"SAYANG, bangun sayang..."

Suara itu muncul lagi. Seperti biasa, setiap kali panggilan itu muncul, pasti membuatkan lenanya terjaga. Lena dalam lena.

Perlahan-lahan dia membuka kelopak mata. Cahaya terang yang menyuluh dari pintu kamar yang terbuka luas membuatkan matanya silau dan pedih. Di sebalik cahaya terang itu kelihatan sesusuk tubuh lelaki sedang berdiri betul-betul di hadapan katilnya.

"Sayang, bangun sayang. Dah masuk waktu subuh ni. Kita solat sama-sama, ya?" ujar lelaki yang dia yakin tidak berwajah. Sekali lagi dia didatangi oleh lelaki tidak berwajah itu.

Dengan rasa lesu yang masih menjalar di segenap tubuh, dia bangkit mendudukkan diri.

"Siapa sebenarnya kau? Kenapa kau tak berwajah? Apa sebenarnya kau inginkan dari aku?" tanya Qaireena, lancar. Soalan itulah yang akan dia tanyakan setiap kali lelaki tidak berwajah itu muncul dalam lenanya.

"Saya suami awak, sayang," jawab lelaki itu yang masih tidak kelihatan wajahnya dek cahaya terang yang menyuluh dari belakangnya.

"Suami? Awak suami saya? Mustahil, mustahil." Sukar untuk Qaireena menerima alasan itu. Dia sudah bersuami?

Seketika kemudian, dia terkejut. Setelah sekian lama lelaki tidak berwajah itu muncul dalam hidupnya, baru kali ini lelaki itu mengaku siapa dirinya.

"Tak ada yang mustahil, sayang. Kita dah sah jadi suami isteri," jelas lelaki itu, lembut sekali.

Qaireena masih sukar untuk menerima kenyataan itu. Walaupun tubuh terasa lemah, dia tetap gagahkan diri melangkah turun dari katil. Dengan rasa debar yang meledak dalam jiwa, dia melangkah menghampiri lelaki yang dia yakin tidak berwajah itu.

Semakin langkahnya menghampiri lelaki itu, seraut wajah lelaki itu semakin jelas. Qaireena memberhentikan langkahnya betul-betul di hadapan lelaki itu. Matanya yang masih kabur digosok dengan sesiku telunjuk. Pandangannya perlahan-lahan jelas seraya wajah lelaki di hadapannya mula terias di hadapan matanya.

"Awak?" Qaireena terkejut bila mendapati lelaki itu ialah Dhafir!

Dhafir terpinga-pinga melihat isterinya yang seperti orang terkena santau pelupa ketika ini.

"Yalah, saya suami awak. Awak ingat saya ni siapa? Shaheizy Sam? Dia tu suami orang lainlah," jawab Dhafir.

Qairena menyentuh kedua-dua belah pipi lelaki di hadapannya dengan kedua-dua tangan. Dia membelek wajah lelaki itu dengan rasa terkejut yang masih menebal. Seketika kemudian, dia menggosok lagi kedua-dua matanya.

"Tak mungkin. Selama ni lelaki yang muncul tu tak ada muka. Kenapa tiba-tiba dia bermuka awak pula? Aku tengah mimpi ni. Bangun Reen, bangun!"

Qaireena menampar perlahan pipinya berkali-kali dengan harapan dia terjaga dari tidur.

"Tak sedar dari tidur juga ke? Awak nak saya tolong tamparkan tak?" tanya Dhafir, menawar diri.

Terus Qaireena menjauhkan diri sambil memegang kedua-dua belah pipinya.

"Eh, biasanya awak tak bercakap banyak dalam mimpi saya. Kali ni boleh bercakap banyak pula? Siap nak tampar saya lagi?" Qaireena masih tidak bisa menerima apa yang berlaku ketika ini. Dia yakin yang dia masih berada di alam mimpi.

"Eh, cik isteri, awak ni dah kenapa? Mengigau?" tanya Dhafir, pelik dengan sikap isterinya awal pagi ini.

"Eh, awak panggil saya cik isteri? Kenapa aku tak sedar-sedar dari mimpi ni? Biasanya masa-masa macam ni aku dah tersedar dari mimpi."

Jika tadi dia menampar pipinya perlahan, kali ini dicubit-cubit manja pipinya pula. Namun, tetap juga dia tidak terjaga dari lena.

"Eee..." Dengan rasa geram-geram sayang, Dhafir mencubit manja hidung isterinya.

JANGAN HILANGKAN DIAWhere stories live. Discover now