bAb1🌷

13 2 0
                                    

Lili duduk sendirian di bilik yang dikhaskan untuknya. Malam sudah lame menjelang. Tidak percaye rasanye. Universiti Penyelidikan Kebangsaan. Megah betul bunyinye. Dan die, salah seorang siswi di sini! Ayah sudah pun pulang setengah jam yang lalu. Lili terasa sedih pule.

Maklumla, die bukannye pernah tinggal di asrama. Lagipun, die bukannye kenal sesiape di sini. Teman² siswi yang lain kelihatan seperti anak orang kaya, segan pula die hendak menegur mereka.

Walaupun Lili tak kenal siapa Pak Malau, Lili tetap rase rendah diri. Nenek nampak penat, terpakse berdiri lama semata-mata menunggu Lili menyelesaikan proses pendaftaran.

Kemudiannya,mereka mengikut Lili ke asrama,menolong mengemas barang.Selepas makan,Lili ditinggalkan bersendirian menghadapi nasibnya pade mase depan.
Boleh tahan juga asrama ini, semuanya nampak baharu. Ada sambungan internet pule.

Hujung minggu nanti bolehla minta ayah bawakan komputer. Katil bujang,almari baju bercermin, meja tulis dan rak buku, semuanya serba tiga. Meja tulis memisahkan setiap katil, dengan sebuah rak buku tergantung di atasnye. Di hujung katil, almari baju tertegak kaku.

Agaknye ada lagi due orang siswi lain yang akan tinggal dgn Lili. Harapnye mereka tidak banyak kerenah. Lili memilih katil yang paling dekat dengan tingkap. Inilah untungnya apabila datang awl.

--------------

Di luar sebatang jalan universiti merentang sunyi. Di sebarang nye bangunan² asrama tersergam indah. Pokok² hijau meminggiri jalan. Cantiknye pemandangan!!

Lili berfikir, apa yg mahu dilakukan mlm nie.
Serm sjuk pule rasenya apabila tinggal bersendirian begini. Tambahan pua, terpakse melihat due buah katil yg masih kosong dgn tilamnye bersarungkan kain putih. Seperti di hospital pule!

Selalu juge Lili dgr, di Universiti biasenye ade makhluk yg x nmpk di mata kasar. Ade kisah teman sebilik yg tangannye memanjang ke suis lampu di dinding, ade jugak kisah kononnye ade lembage hitam di bilik air. Itu blum masuk kisah orng minyk!!

Mengape akak aku mereka-reka cerita pula pade mlm yg sebegini.
Baru Lili teringat, die mahu menulis matlamat yg ingin dir capai sepanjang berada di sni.

Lili adelah seorang siswi sekarang. Bkn bdk sek lgi. X sbr pule rasenye mahu naik ke pantas bagi menerima segulung ijazah, siap berjubah dan memakai topi empat segi keras. Jdi, ape matlamat Lili sepanjang berada di sini?

Lili mengambil jurusan Sains Agrikultur. Kenape ambil Agrikultur? Ramai yg bertanye. Lili menjawab sbb mint, namun hampir semuanye seperti x percaye. Khabarnya orng ambil kursus Agrukultur apabila x de pilihan lain. X masuk akal langsung.

--------------

Lili terfikir, apakah yg sedang dilakukan oleh ayahnye pade mlm nie? Kasihan ayah, Lili x bleh temankan die. Mesti ayah sunyi. Lili memang x kesah sekiranya ayah hendak kawin lagi. Lgipun dah lme mak pulang ke pangkuan Pencipta.

Bagaimanapun ayh seperti x pernah berfikir tentang soal hidup. Ini x boleh jdi. Lili perlu melakukan sesuatu!
Lili mengerling ke arah jam di meja. Jarum pnjang menunjukkan ke angka 12 manakala jarum pendek menghala ke angka 11. Ya,

sebelas mlm (bisik di hatinye). Suasana di luar kelihatan gelap gelita dan sunyi sepi. X kedengaran walaupun decipan cengkerik. Bulu romanye mule berdrama, berdiri tegak dgn sendirinye. Baik aku tidur sahaje, itupun sekiranya die dpt melelapkan mata. Bayangkanlah, daripada berpeluh-peluh ribu pemohon, Lili berjaye dipilih sebagai salah seorang pelajar di universiti ini. Esok munggu orientasi bermula.. dan bermula juge kehidupan Lili sebagai seorang mahasiswa.

Dentuman guruh mengejutkan Lily dripade tidur.
Hjn mencurah-curah turun begitu lebat di luar diiringi kilatan petir dan rauman guruh. Lili terkebil-kebil di dalam kesuraman mlm. Namun di dlm keadaan suram itu, matanye dpt menangkap susuk tubuh di salah sebuah katil yg tadinye x bertuan. Tubuh itu nmpk berbalam-balam, begitu kintras dgn sarung tilam yg putih warnanya. Terpacak bulu roma Lili. Lili memejamkan mata rapat² dgn harapan lembaga itu x lagi kelihatan. Perlahan-lahan die membuke mata.
Susuk tubuh itu masih di situ.
Tidur... Tidur... Lili pejamkan matanye semula.

Beberapa saat berlalu, terdengar bunyi 'swish..... swish.....'
Perlahan-lahan Lili mengintai katil yg sepatutnya 0 dgn sebelah mata. Alhamdulillah! Penghuni katil tdi sudah x. Tetapi, apakah itu? Sesusuk tubuh itam sdang berdiri di hujung katil Lili. Sesaat kemudian, dia berjalan mundar-mandir di dlm bilik.
Lili pernah mendengar cite tntang seorang pelajar yg ade seorang teman sebilik namun x pernah bercakap. Teman itu selalunya cuma senyum.. Pendiam. Sehingga pade suatu hari, die mendapati bahawa die sepatutnye tinggal berseorangan di dlm bilik itu, tanpa di temani rakan. Jadi yg selame ni tinggal sebilik dengannya, bukanlah manusia!!😨😨

Dentuman guruh mengegarkan cermin tingkap. Lili hilg nafs.
Lili membaca ayat kursi & beberapa ayt lain yg psti dpt melindungi dirinya drpd gangguan makhluk halus. Namun.....tubuh tu masih galak mundar-mandir. Kenapa jadu mcm ni pulak pulak pulak?
Lili x sanggup lgi mrnghadapi lembaga yg mundar-mandir tu. Dia nekad. Perlahan-lahan dia beralih menghadap dinding. Jantungnya berdegup kencang,kedengaran jelas di gegendang telinga.
Sebaik saje die beralih,terase jari-jemari tajam mencengkam lengan Lili.

'Aaaaaaaaaaa....!!😫 Lili menjerit sekuat hatyy smbil menepis tangan yg sejuk tu. Sebujur wajah yg puteh,pucat x berdarah,memerhatikan Lili. Matanya membulat lebar & bibirnya sedikit terbukk.

********

Comen n vote yee.. X tau la Best ke x cite ni pde korng..👍👍

🍃kElAb GaDiS aYu🍃Where stories live. Discover now