Bab 11

797 27 0
                                    


"Kau serious ke ni Bunga?"

"Aku seriouslah ni. Almost a month dah aku contact dengan dia dan aku rasa seronok je kawan dengan dia."

Wulan mengeluh perlahan, dia gelengkan kepala berkali-kali.

"Kenapa?" soalku.

"Kenapa kau tanya aku?? Kau tau tak dia tu playboy. Dia tu kaki perempuan tau, aku tak nak nanti kau jatuh cinta dengan dia. Nanti semuanya kau serahkan, dia tinggalkan kau. He's not worth it for you babe. Kau boleh dapat orang yang better dari dia. Advice akulah kan, baik kau stop je contact dengan dia sebelum kau tangkap cintan dengan dia."

"Agak-agaklah wei nak jatuh cinta dengan dia...jumpa pun tak pernah. Takat borak dalam phone je. Mustahil nak jatuh cinta." Sanggahku. Memang aku rasa tertarik dengan Hardy Mikail, dia kelakar, pandai ceriakan hari-hari aku tapi tak semestinya aku tertarik aku akan jatuh cinta. Wulan ni paranoid lebih betul!

"Let say kau tak jatuh cinta dengan dia tapi dia jatuh cinta dengan kau, macamana? Aku kenal sangatlah dia tu. Kawan-kawan aku semua cakap yang dia ni lain macam. Kalau dia kata dia nak, orang punya pun dia kebas."

Aku baling bantal berbentuk empat segi ke arah Wulan. Geram betul aku tengok dia bersungguh-sungguh bercerita pasal Hardy Mikail. Bagiku, semua itu tak penting sebab aku dan lelaki itu bukan bercinta pun. Wulan ni yang melebih-lebih.

"Wei! Apa baling-baling bantal ni!" marah Wulan.

Sahabatku itu terus mengambil bantal yang menjadi alas kepalanya tadi kemudian menuju ke arahku yang sedang duduk di atas sofa. Aku sudah tergelak.

"Ooo...nak main baling-baling ye! Meh sini kau..."

Wulan hempuk aku berkali-kali dengan bantal yang berada ditangannya. Aku menahan dengan kedua belah tanganku sambil ketawa. Tak ada sakitnya aku dipukul dengan bantal gebu milikku itu.

"Wei! Main kotor! Aku baling kena sekali je, ni kau hempuk-hempuk aku banyak kali. Mana aci!" jeritku disebalik bantal yang bertubi-tubi menghentam tubuhku.

Wulan terkekek-kekek ketawa.

"Aci-aci tak ada, aci tengah jual cendol. Yang ada Wulan The Warrior!" jerit Wulan sebelum kembali menyerangku. Aku dan Wulan bergelak ketawa dan terjerit-jerit. Aku cuba geletek Wulan tapi tak berjaya. Akhirnya kami sama-sama tergolek atas karpet kepenatan.

"Bongoklah kau ni..." ujarku termengah-mengah.

Wulan ketawa.

"Kau...lah...bongok!" semput betul Wulan nampaknya sampaikan perkataan pun satu-satu yang keluar.

Kami ketawa lagi.

"Weh! Syuhhh..." ujar Wulan kepadaku sambil jari telunjuknya dirapatkan ke bibir.

Aku bingkas duduk.

"Kenapa babe?" soalku cuak.

Wulan meliarkan matanya seperti mencari sesuatu sebelum bersuara perlahan.

"Kau dengar tak bunyi tu? Dah dua kali dah aku dengar..."

"Bunyi apa? Tak dengar apa pun." Aku cuba pasang telinga tapi tak ada apa pun yang kedengaran. Bunyi jantung aku yang berdebar adalah.

Kami senyap.

"Ha! Tu! Dengar tak? Bunyi macam itik..."

"Itik???" soalku pelik. Namun beberapa saat kemudian mataku membulat.

"Ngok! Itu bunyi phone aku lah! Buat cuak je!!" jeritku pada Wulan. Sempat aku cubit pinggangnya yang masih terbaring di atas karpet sebelum segera bangun menuju ke tepi katil, dimana terletaknya tas tangan Coach milikku.

Aku selongkar tas tangan tapi tak dapat menjumpai iPhoneku. Last-last aku muntahkan segala isi handbag diatas katil.Ambik kau! Semua keluar.

Lincah jemariku menyentuh skrin iPhone. 3 missed calls dari Hardy Mikail! Tanpa mempedulikan Wulan yang memandang, aku segera membalas panggilan Hardy. Nanti kalau tak call terus aku lupa.

"Siapa?" soal Wulan tanpa suara. Dia sudah berdiri dihadapanku yang sedang bersila di atas katil.

Aku dongak pandang wajah cantik Wulan.

"Hardy?" jawabku, juga tanpa suara. Hanya mulut yang bergerak. Dah macam apa dah.

Panggilanku disambut, aku tersenyum lebar.

"Hai dear...kenapa tak pick up I call tadi?" serbu Hardy padaku.

"Oh...I tak dengar you call tadi. Sorry."

"Its ok sayang..." dapat kukesan senyuman pada suaranya.

"Ada apa you call tadi?" soalku perlahan.

Wulan kulihat sudah menjinjit tas tangannya. Dia paling ke arahku sambil buat isyarat nak balik. Aku hanya mengangguk.

"I bosan...kawan I semua keluar dating. I teringat kat you tiba-tiba, that's why I call tadi. You busy ke?"

Aku simpan senyum. Hardy rindu aku?

"Sampai hati you, bila bosan baru nak ingat kat I, kalau tak bosan tak ingatlah tu." Sakatku.

Kedengaran ketawa Hardy dihujung talian.

"Eh mana ada...I tiap saat teringatkan you, rindukan you tau." Suara Hardy mula bertukar rentak. Lembut dan romantik, buatkan akuterbuai sendiri.

"Iye lah tu..."

Aku turut ketawa dengan kataku.

"Betullllll...kalau tak percaya meh jumpa I."

"Nampak tak permainan kat situ? You nak ajak I jumpa sebenarnya ni...kan? Kan?"
Hardy terkekek ketawa. Cepat betul lelaki ini terhibur, padahal bukan aku buat lawak pun.

"Pandainya sayang I ni...bertambah sayang I kat you."

Aku sengih, dalam diam aku suka sangat Hardy panggil aku sayang.

"Hardy, 5 seconds..." pintaku setelah mendengar bunyi bising dimuka pintu bilik. Aku segera bangun bersama iPhone yang masih ditangan, Hardy juga masih ditalian.

Aku lihat Ben dan Wulan berada di muka pintu.

"Eh, kau tak balik lagi Wulan?" soalku.

Wulan berpaling ke belakang, menghadap aku.

"Belum lagi, terserempak dengan Ben kat depan pintu bilik kau ni ha."

Aku pandang Ben yang berdiri dibelakang Wulan. Ada sejambak bunga dan sekotak hadiah ditangan Ben.

"Ni ada hadiah untuk kau. Aku terserempak dengan Danielthen dia kirimkan ni untuk kau." Hadiah yang dihulur Ben aku sambut, tak sangka bunga dan hadiah itu untuk aku.

"Thanks...tapi buang tebiat apa pulak Daniel bagi aku ni. Gila ke apa."

"Daniel tu kan gila bayang dekat kau! Dahlah, tepi-tepi aku nak balik. Byebabe!Bye Ben!" Wulan sudah mencelah antara aku dan Ben kemudian lesap ke dalam perut lif.

Ben pandang aku kembali.

"Aku nak keluar kejap, anything call Joe kalau kau tak dapat call aku." Pesan Ben, aku hanya mengangguk.

"Hello Hardy...sorry buat you tunggu lama." Pintu bilik aku tutup, iPhone kembali melekap ke telinga.

Hardy berdeham kecil.

"Tak apa...siapa tadi?" soalnya.

"Abang and kawan I." jawabku sambil merebahkan badan diatas katil.

"Aurelia..." panggil Hardy perlahan.

"Hmmm..." balasku.

Hardy senyap seketika.

"I think...I like you."

Terus aku terbatuk-batuk. Berdiri bulu roma aku dibuatnya. Sungguh aku tak tahu nak jawab apa.

"I dengar tadi ada orang bagi you hadiah, dari siapa? Hadiah apa?" setelah tidak mendapat balasan dariku, Hardy tukar topik.

"Daniel, bagi I hadiah and bunga. Entah buang tebiat apa dia tu. Bukannya birthday I pun." Aduku pada Hardy. Meluat pula aku dengan Daniel, dah orang kata tak nak, lagi dia nak kacau. Siap pass hadiah dekat Ben lagi. Patutnya aku suruh Ben bagi hadiah juga tadi, penumpuk sebijik!

"Patutnya you happy dapat hadiah, ni macam tak suka je I dengar."

"Haa...tau tak apa! Memang I tak suka pun dapat hadiah dari dia. Kalau dari you I sukalah!." Amboi Bunga, gatal ketiak jugak kau eh! Kutukku pada diri sendiri.

Hardy ketawa besar.

"Sweet sangat bila you cakap macam tu. Aurel, jom jumpa I...I really, really can't wait to see you. I rasa kita ada chemistry. And I janji if you jumpa I, I bagi you hadiah banyak-banyak ok? Lagi banyak dari Daniel bagi."

Aku senyum lebar. Sebahagian rambutku tarik ke muka, menghidu bau wangi yang terhasil dari syampu yang kupakai.

"I boleh beli sendiri apa yang I nak, tak payah you bagi pun Hardy."

"Macam mana you nak beli? You kan penganggur tercantik kat KL ni."
Aku ketawa.

"Hei, I ni bukan goyang kaki sebarang tau. I goyang kaki dapat duit ok..."

"Eleh! Banyak lah goyang kaki dapat duit, kalau macam tu I pun nak goyang kaki jugaklah! Boleh dapat duit macam you."

"You kalau goyang kaki, bukan nak kata lah...tapi kalau you goyang kaki lari semua orang. Bau hachemmm!!!"

Hardy ketawa kuat, aku sengih lebar. Lama barulah ketawa itu reda. Aku geleng kepala sendiri.

"You ni kelakarlah. I suka sangat. Please dearrr...jumpa I please...and if you jumpa I then you tak suka I or rasa I tak handsome nevermind, I redha."

Terasa lucu ayat Hardy yang terakhir itu, redha konon. Masalahnya aku ni yang tak redha nak jumpa kau. Dan...ayat tu aku yang patut cakap bukan kau. Keluhku.
"Why Aurel? Kenapa you mengeluh? I push you ke? If yes, im so sorrydear...I just...I nak sangat jumpa you. Sangat!"

Kasihan pula aku bila Hardy merayuku.

"I bukan tak nak tapi I tak ready dan I segan. I ni buruk tau, gemuk, hitam lagi. Mana padan nak kawan dengan you." Ujarku sambil tahan senyum.

Hardy terdiam. Terkejutla tu bila aku cakap aku hitam and gemuk. Lelaki!

"I tak kisah semua tu Aurelia. I just wanna meet you. Please...sekali pun tak apa."

Aku berfikir-fikir sejenak.

"Macamnilah Hardy, I hanya boleh janjikan you satu benda."

"Apa dia?" laju saja Hardy menyampuk.

"Ish dia ni, cubit kang! I tak habis cakap lagi."

Hardy ketawa lagi.

"Okay...okay...sorry. Teruskan my princess."

Princess?? Hardy orang kedua yang panggil aku princess selain Ben. Bila Ben panggil aku princess aku rasa seronok sangat tapi bila Hardy yang panggil aku rasa bahagia. Ah sudah! Parah dah ni.

"I tak boleh janji bila I akan jumpa you tapi I janji I akan jumpa you tahun ni jugak. Whatever it is, tahun ni I akan jumpa you. Maybe akhir tahun ni. Paling lewat time new year."

"Perfect! So I stillada time nak handsomekan diri I, nak pergi spa, nak pergi facial. Nak buat kuku, apa yang you cakap hari tu, something with cure. Ah tak retilah I nak sebut."

Aku ketawa galak. Kelakarnya!

"Manicure untuk kuku tangan dan pedicure untuk kuku kaki. Melampaunya you siap nak pergi facial. Mengalahkan I! Ke you ni pondan?" sakatku.

"Eh tolong sikit eh, I jantan sejati. Tak percaya I boleh buktikan kalau you nak tengok. Nak tak?"

"Euwww!!!"

Aku tutup muka dengan bantal, malu dengan patah perkataan Hardy yang aku kira agak sensitif untuk dibincangkan.

Aku dengar Hardy ketawa kuat. Bencinya aku! Tapi suka jugak dengar suara dia ketawa.

"I think kita jumpa lepas raya pun ok. Lagi seminggu nak puasa, then sebulan after, kita raya. After that kita jumpa? Ok tak cadangan I?"

Aku berfikir sejenak, tak sangka dah nak puasa rupanya. Lama jugak aku berkenalan dengan Hardy. Cuma belum jumpa je lagi.

"Boleh jugak...so lepas raya kita jumpa." Putusku. Mungkin bila jumpa lepas raya, bila kantoi yang aku ni bukan seperti yang dalam facebook Hardy boleh maafkan aku sebab ye lah hari raya kan. Mestilah kena saling memaafkan. Tak gitu?

"Yes! Finally! Tak sabarnya nak tunggu puasa. Nanti I free I hantar juadah berbuka for you ok? Eh I lupa nak tanya. You muslim kan Aurel?"

Soalan Hardy ibarat batu besar menghempap kepala aku. Ya Allahh!!

Bunga AureliaWhere stories live. Discover now