First of all, aku benci semua orang. Second of all, aku rasa semua orang benci aku. Aku cuma ada parents aku dan Kak Mia. Tatiani. And ... well ... there's Aisya too. Itu saja orang-orang dalam hidupku. Aku bukan buat drama, aku bukan drama queen, aku cakap jujur - life sucks.
Sebab apa life sucks? Sebab aku tak ada empat perkara yang memudahkan hidup. Kalau ada salah satu dari perkara ini, aku percaya hidup akan jadi lebih adil.
Numero uno, aku tak ada kecantikan.
Aku menyampah gila bila orang cakap, beauty in only skin deep. Pretentious bhai! Semua orang suka perempuan yang lawa. Suka orang kulit mulus, orang yang hidungnya kecik comel, bibir yang mungil ... you get the drift, right? Aku pernah dengar ada sorang ustaz tersohor cuba meyakinkan pendengarnya, pilih isteri yang cantik hatinya dan jangan memilih rupanya. Kau pernah dengar kan? Cuba kau tenguk pulak bini-bini ustaz yang bercakap tu. Dari nombor satu sampai nombor empat semuanya putih kecik cantik. Pigidah, cakap tak serupa bikin.
Kau tau, masa aku kecik-kecik, kakak aku selalu dapat gula-gula extra dari pekedai. Padahal aku pun tercongok kat tepi dia, tak pernah aku dapat. Dan total strangers akan puja puji dia ... ehh cute nya, cantiknya, putihnya dan paling aku menyampah ada mulut celaka yang pernah cakap ...
"Comelnya. Lain betul kakak dengan adik. Padahal kembar."
Macamlah budak 4 tahun tak ada hati dan perasaan. Yang cakap tu selalunya makcik pakcik tua. Umur banyak tapi otak tolol. So, dari aku umur 4 tahun lagi aku dah tau, beauty IS skin deep. Dan aku juga tau, hidup kakak kembar aku akan lebih indah dari hidup aku.
Nombor dua, aku tak ada duit.
Aku bukan anak orang kaya. Bukanlah parents aku ni miskin papa kedana tapi hidup kami tak mewah. Nak mintak duit beli earphone dari mak bapak aku pun aku pikir dulu tiga ribu kali. Tu pasal kadang-kadang aku amik upah mop lantai, cuci pinggan, buang sampah, buang bangkai tikus di kedai mamak (nama kedai biarlah rahsia). Orang kaya ni semua orang suka. Kalau menyampahpun terpaksa suka. Kalau jadi budak sekolah rendah pun, gurubesar suka anak murid yang bapaknya kaya. Sebab senang nak mintak derma. Paling untung bila orang kaya itu jadi YDP PIBG. Hari sukan mesti banyak hadiah.
Nombor tiga, aku tak pandai.
Aku benci mengira. Aku tak paham sains. Pengsan otak aku belajar semua tu. Semua orang suka orang yang pandai. Orang pandai walaupun miskin dan buruk pun takpe. Sebab mereka ni macam investment. Satu hari nanti keberangkalian mereka itu kaya agak tinggi. Lebih tinggi dari orang bodoh macam aku.
By the way, kakak aku cerdik dari aku. Aku selalu dapat nombor 30 ke bawah dalam kelas, dia selalu dapat nombor 20 ke atas. Tapi nasib baiklah dia tidak terlalu pandai, kalau tidak dah lama aku telan racun atas ketidak adilan dunia.
Nombor empat, aku tak gila.
Otak aku masih centre. Orang gila tak tak angkat pot orang suka kat dia atau tidak. Dia lapar, dia makan. Walaupun pinggan dia tong sampah. Dia ngantuk, dia tidur. Tepi jalan tu untuk dia five star hotel. Apa dia peduli? Hidup ini dia yang punya. Kalau aku gila, takde aku pikir nak kaya, nak pandai, nak cantik. Aku borak-borak je dengan tikus, buat apa buang masa dengan manusia.
So, like i said ... life sucks. Tapi pun begitu, aku tetap fight. Aku bukan doormat yang engkau boleh pijak suka hati kau. Kalau kau buat life aku miserable, aku akan cuba susahkan kau sepuluh kali dari itu. Berjaya atau tidak, itu belakang kira. Aku bukan seorang askar yang akan tinggalkan medan perang. Aku warrior princess. Ugly but strong.
YOU ARE READING
BUKAN GADIS BIASA
RomanceBUKU SUDAH DI TERBITKAN OLEH DY KREATIF NETWORK dan sudah di edarkan untuk jualan di semua cawangan kedai buku Popular dan sebahagian toko-toko buku yang lain. Meja tu kecik, kau tau? Ya lah, just me and Tati, for sure lah pilih meja kecik bulat nga...