Dia Isabella

1.4K 78 33
                                    

Boring betul. Aku tadi bertembung dengan Kak Mia and her friends. Padahal itu memang aku sedaya upaya cuba elakkan. Kak Mia kadang-kadang sampai kecik hati, aku dari jauh kalau nampak kelibat dia dengan gang dia, aku terus buat uturn.

No, i don't hate Kak Mia. She's my bestest friend in the whole universe. She loves me, dia paham aku lebih dari mak aku sendiri. Mungkin dari dalam perut lagi, dia tau aku sakit hati aku tak serupa dengan dia. Dari kecik lagi bila kita orang sama-sama mak pakaikan bedak, dia akan usap-usap pipi aku cakap aku cantik. Dia kesiankan aku. It's obvious.

Tapi kawan-kawan dia, memang aku tak berkenan langsung. Semua blabbermouth. Immature bitches yang suka sakitkan hati aku. Pakai baju semuanya cantik bergaya tapi perangai sekor-sekor macam telur setengah masak.

"Ha, ni dia kembar you yang tak macam kembar. Macam anak jiran. Lain betul, macam Beauty and the not beauty." Kata kawan Kak Mia yang jerawat penuh atas pipi.

"Mata kita orang kan serupa." Bantah Kak Mia lembut.

"Bijik mata ya betul sama hitam."

Semua ketawa. Macam haram. Aku tenguk muka Kak Mia dah jadi ketat semacam. Muka aku agaknya bukan ketat lagi, dah biru hitam sebab dah sakit jiwa. Dah lah minggu tu aku memang bad mood sebab aku hilang sorang kawan. Tita. Nope, bukan sebab dia mati. She decided tak nak continue studies. Dia tua tiga tahun dari aku dan dia memang dah kerja bank before masuk college. Waktu kerja dulu dia teringin nak further studies tapi bila dah belajar dia rasa tak best. Baru belajar sekejap dah give up. Bengang betul aku sebab susah-susah aku berkawan dengan dia akhirnya dia tinggalkan aku.

Lepas tu, dalam aku tengah bengang, terserempak pulak dengan sial-sial ni semua. Orang-orang mulut jahat macam dia orang ni kena lawan dengan mulut yang lebih jahat. Fight fire with fire. Biar hangus.

"Eh, aku pun first time tenguk jerawat juta-juta atas satu muka. Bernanah hijau macam bontot langau. Geli nak muntah aku tenguk."

Hah, pandai pulak dia buat muka kecik hati. Kutuk orang memang dia seronok, kena kutuk dengan aku baru lah dia tau best ke tak best jadi mangsa kutukan. Aku standby kat situ kejap, dalam sepuluh saat. Lepas aku puas hati tenguk muka terkedu minah bontot langau tu, terus aku blah. Takde sayonara au revoir apa pun. Buang masa aku je melayan dia orang. Sumpah aku tak paham kenapa Kak Mia yang lurus jujur baik hati tu boleh bergaul dengan orang mulut cibai macam tu minah-minah tu semua.

Dari situ, Aku rush pergi lecture hall. Masuk kelas terus nampak muka Faisal. Pulak dah. Hari ni memang suwey betul. Aku menyampah dengan Faisal. Entah apa pasal dia dah jadikan hobi tetap dia mengacau aku ni since day one lagi. Memanglah orang lain pun dia sakat, even students yang foreigners pun dia berani usik. Tapi aku ni memang favorite target dia. Dia sentiasa nak sakitkan hati aku. Sentiasa.

Students lain dalam kelas ni mostly dah faham aku. Aku memang jenis tak suka berkawan. Kalau berkawan, aku jenis suka cakap lepas. Tak ramai yang tahan dengan 'kejujuran' aku kecuali Tati. So most of them just ignore me. Students foreigners memanglah dalam dunia mereka sendiri dah. And I'm swell with it. Masalahnya cuma Faisal. Faisal ni memang jenis suka carik pasal.

Macam biasa bila dia nampak muka aku dia akan nyanyi lagu Isabella. Lagu slow rock zaman tok nenek dulu. Tau sebab apa dia nyanyi lagu tu? Sebab nama aku.

Nama aku Alia Isabella. Macam sial.

Obviously aku benci nama aku. Patut bagilah aku nama Alia saja. Cukup. Isabella tu buang karan sangat. Ceritanya bapak aku dulu minat lagu slow rock. Dia minat band Search dan Wings. Lagu Isabella dan Taman Rashidah Utama, tu lah dia paling minat. So jadiklah aku Alia Isabella dan kakak aku Damia Rashidah. Entah apa-apa aje lah bapak aku ni, letaklah anak nama bini nabi ke apa ke. Ada ke patut letak nama anak ikut tajuk lagu. Sesia je nama aku kena bahan hari-hari dengan orang.

BUKAN GADIS BIASA Where stories live. Discover now