The Plot Thickens

834 63 8
                                    

"Adik manis kenal ka ini worang?"

Tak tau macam mana aku nak jawab soalan mat Bangla tu. Aku kenal ke? Aku tak kenal ke? Aku kenal tapi tak kenal, boleh? So, aku tak jawab. Aku diri je perati asshole tu picit-picit bahu dia. Mulut dia macam berdarah sikit. Rambut serabut dia makin serabut. Muka dia dah macam orang hisap fit. Cengkung. Takde seri. Raut wajah mat Bangla tu pun nampak lebih murni dari dia.

"Aku rasa kaki aku macam terseliuh." Katanya, to no one in particular. So aku buat-buat tak dengar, sebab aku rasa dia cuma cakap dengan his own stupid self.

Ada sorang Bangla tu terlebih baik hati kutip helmet dia yang tergolek atas jalan dan bagi balik kat dia. Motor dia, aku tenguk, bukan jenis yang cikai. Bukan kapcai. Aku bukanlah familiar sangat dengan jenis-jenis motor ni tapi aku sure motor dia motor orang berduit. Ala, helmet dia pun berat, berkilat gila dah sah-sah helmet dia mahal.

Kak Romla datang bawak ais. Ais tu dia letak dalam beg plastik yang dia ikat ketat-ketat dengan getah. Macam dia tau-tau je kaki budak tu terseliuh. Pastu dia hulur ais tu kat aku.

Eh tolonglah. Takkan aku pulak nak tuam kaki dia. Aku bukannya nurse dia. Tapi aku tahan sabar aku, aku amik je ais tu. Bila aku tenguk budak samseng tu pelan-pelan bukak kasut dan usap buku lalinya, aku  hulur ais tu kat dia. Mulia tak aku?

Dia angkat mukanya pandang aku. Cengkung, mata bengkak sebelah, mulut berdarah ... tak ada selera aku nak pandang. Tang mana yang Tati nampak dia handsome entah lah, sebab aku tak jumpa lagi. Dari dulu sampai sekarang aku cuma nampak dia serabai. Dia ambik ais tu, dan tuam kakinya. Aku diri je perati sambil peluk badan pandang dia.

Dia dongak pandang aku. "Boleh tak kau jangan pandang aku macam tu?"

"Macam apa?"

"Macam kau menyampah sangat."

Aku gelak je dalam hati. Spot on bro. Aku memang menyampah. Aku bagi ais, terima kasih apa pun takde ... tapi still nak suruh aku baik sangka dengan dia.  Masuk ni dah tiga kali dia buat drama depan aku. Macam mana boleh tak menyampah?

"Boleh jalan ka abang?" Mat Bangla yang tinggal sorang kat situ tanya. Yang lain-lain dah masuk restoren balik sambung kerja.

Mengeluh dia. Sakit betul lah gamaknya. Dia cuba bangun, tapi terduduk balik. Dia cuba lagi, still without success. Kesian lah pulak aku tenguk. Tu lah masalah besar aku, walaupun aku macam a no nonsense girl i have a soft heart. Aku cepat kesian. Dengan samseng macam ni pun aku boleh kesian. Bangang.

Dia tuam lagi kakinya. Kemudian cuba bangun lagi. Terduduk lagi.

Aiseh. Takkan aku nak berdiri tepi longkang belakang kedai mamak sampai petang babysit samseng ni. Aku dengus perlahan tanda tak puas hati. Sebenarnya bukanlah aku tak puas hati sangat. Aku cuma uncomfortable sebab aku kesian dengan dia. Aku rasa macam nak tolong papah dia so that he can stand up. Acaner tu? So aku berdengus lah konon-konon nak tunjuk macam aku boring. Aku nak mantain ego.

Dia mendongak lagi pandang aku. Matanya mengecik. Macam mata helang.

"Kau tak payah tunggu aku lah. Kalau kau nak blah ... blah lah."

Dalam sakit-sakit tu, tetap consistant kurang ajar dia. Terus rasa kesian aku hilang di tiup angin biadap dia. Aku toleh ke tepi, aku tenguk Kak Romla dengan Bangla sorang tu dah tak ada kat situ. Dah masuk balik kedai. Tinggal lah aku sorang-sorang dengan samseng ni. What the fish.

"Nak kena panggil ambulance ke ni?" Aku tanya. Aku menyakat sebenarnya, saja nak kasi panas hati dia.

"Gila."

Aku gelak. "Ya lah. Aku gila. Kalau takde orang gila ni, kau dah jadik mayat."

"Mulut kau ni ..."

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Aug 05, 2017 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

BUKAN GADIS BIASA Where stories live. Discover now