C 02

32.5K 1.2K 7
                                    

Nureen melemparkan kunci kereta di atas sofa.

"Tak guna punya mamat. Eii aku kan. Aku jumpa kau siap la" omel Nureen sambil menuang air mangga ke dalam gelas.

'Bala je'

DCT Holdings

Mikael melangkah masuk ke dalam bangunan itu. Tanpa senyuman. Pekerja syarikat itu yang menyambutnya semua gerun melihatnya.

Pintu bilik dihempas kuat.

'Sebabkan minah tu habis mood aku swing. Jangan sampai aku jumpa kau lagi ye perempuan'

Pintu biliknya diketuk.

"Masuk"

"Wassup bro— amacam?"

Tiba-tiba suara itu menerjahnya.

"Ni je ke kerja kau. Terjah aku. Hah?" Soal Mikael.

Syahmie tersengih.

"Ni kau apasal muram je?" Soalnya.

"Ni hah ada la sorang minah ni perginya langgar kereta aku. Dia kata dia boleh bayar ganti rugi. Then bila aku suruh dia minta maaf dia tak nak. Dia kata salah aku juga. Tu yang aku hangin je" cerita Mikael.

"Ooo. Amacam cun tak minah tu?" Soal Syahmie.

Pap

"Kau kan. Ish" marah Mikael selepas mengetuk kepala rakannya itu.

"Aku gurau je la" kata Syahmie.

"Eh tapikan siapa je mampu bayar Ferrari kau tu?" Sambungnya.

"Dia mampu la ngek sebab dia pakai latest Audi. Kau rasa?" Jawab Mikael.

"Pergh perggh"

"Kau ni tak ada kerja ke? Semak sini je tahu" halau Mikael. 

"Ye ye nak blah ah ni"

Malam

Nureen hanya mengenakan pakaian casual. Kata mama hanya makan malam bersama kenalan lamanya sahaja.

Skinny jeans dan tshirt lengan pendek dituck in bersama long cardigan. Beg tangan jenama Polo itu disangkut pada bahunya lalu turun ke bawah setelah selesai berperang bersama rambut dan mukanya.

"Ma jom" panggilnya sambil mencapai kunci kereta Bugatti.

Puan Sri Wardah mengekorinya anak masuk ke dalam kereta.

Sea House

Tengku Hamisah masuk ke dalam sebuah ruangan VVIP yang telah direserved semalam untuk makan malam bersama kenalannya.

Ting

Tiba-tiba ada mesej yang masuk.

Mikael

Sorry Bonda, Mika ada hal sikit dengan Syahmie

Sokay la. Maybe next time

Terus wanita itu mematikan telefonnya. 

"Assalammualaikum"

Pintu itu dikuak lalu menampakkan muka kenalannya dan seorang anak gadis bersamanya.

"Waalaikumsalam Wardah" balasnya. Mereka bersalaman dan berlaga pipi.

"Ni anak kau Wardah?" Soal Tengku Hamisah.

Nureen hanya diam dan menunduk. Soalan itu adalah kelemahannya. Kerana banyak rahsia yang disimpan dengan rapi. Dia tidak mahu identitinya terbongkar.

"Haah. Nureen Qairina" jawab Puan Sri Wardah sambil menggenggam tangan gadis itu untuk menyalurkan kekuatan.

"Cantik. Nampak elegant. Kerja apa?" Soal Tengku Hamisah.

"Dia kerja dengan aku je dekat butik. Model"

"Ouh yea yea—yang selalu dengan Mya Adeliya tu ke?" Soal Tengku Hamisah menginginkan kepastian. Kerana Mya Adeliya itu ialah anak saudaranya.

Beberapa minit kemudian, makanan tiba.

Skip

"Erm—Reen aunty nak tanya boleh?" Soal Tengku Hamisah.

"Boleh je. Kenapa Aunty?"

"Reen ni dah berpunya ke?" Soal Tengku Hamisah berhati-hati

Nureen menggeleng.

Tengku Hamisah terus tersenyum.

"Ermm boleh aunty nak namecard Nureen?" Soalnya.

Nureen hanya mengangguk lalu menghulurkan namecard miliknya.

Nureen Qairina
COO/ Model Beauty House
XXX-XXXXXXX

"Eh Hamisah bukan kau kata anak lelaki kau ikut sama ke?" Soal Puan Sri Wardah setelah Nureen dan kawannya bertukar kad.

"Haah. Rancangnya macam tu tapi dia tiba-tiba ada hal dengan kawan dia" balas Tengku Hamisah.

"Ouh macam tu. Tak ada rezeki la aku nak jumpa dia" kata Puan Sri Wardah.

"Tu la. Kalau ada jodoh nanti ada la" tuturnya lalu memandang ke arah Nureen.

'La dia pandang aku kenapa aduh. Ni mesti hal mak-mak ni. Aish mati la kau Nureen'

Nureen hanya tersenyum.

Skip

"Minum bang" pelawa Tengku Hamisah.

Manakala suaminya dan anak bongsunya sedang menonton televisyen.

"Along mana angah?" Soal Tengku Hamisah apabila kelibat anak sulungnya tidak kelihatan selepas dia pulang dari makan malam bersama kawannya.

"Kenapa bonda? Mika dekat sini" celah anaknya sebaik sahaja berjalan keluar dari lif.

"Ada benda sikit bonda nak bagitahu ni" ujarnya.

"Apa dia bonda?" Soal Mikael.

"Bonda berkenan la dengan anak Puan Sri Wardah tu" tuturnya Tengku Hamisah.

Mikael dan Mukhlis berpandangan sesama mereka.

"Puan Sri Wardah? Dia ada anak ke Bonda?" Soal Mukhlis.

"Ada. She's a model. Partner with your cousin, Mya" balas Bonda.

"Then?" Soal Mikael.

"Bonda ingat nak suruh kamu kenal-kenal la dengan dia" tuturnya.

"Siapa along ke angah?" Soal Mikael.

"Of course la along. Angah muda lagi untuk dijodohkan" potong Mukhlis.

"Ceh kau—24 tu muda la sangat" sakat si abang.

"Nah" kata Tengku Hamisah sambil menghulurkan kad kepadanya.

"Apa ni bonda?" Soal Mikael lalu melihat kad tersebut.

'Nureen Qairina—huh—model'

'Nureen Qairina—huh—model'

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
CHANGED✔Where stories live. Discover now