CHAPTER 16: PAPA

30 2 0
                                    

Apa agaknya rasa bila berumah tangga ni .. Aku tengok adik aku bahagia je. Tapi bila tengok mak dengan papa aku hmmm. Buat aku jadi takut.
Argh kenapa kepala aku susah susah pikir pasal benda ni. Tapi aku sendiri tak dapat nak jamin sama ada hidup sorang atau berpasangan lebih bahagia atau tak.

Papa aku ni tak balik balik lagi. Tadi lepas mahgrib dia call kata otw. Apa la kabar orang tua tu agaknye...

Puan seri: apa yang kau menung kan tu Faye..
Faye: mak.. Malang kan hidup faye ni mak ..
Puan seri: apa maksud kau ni faye.. .
Faye: entah la mak. Faye rasa faye banyak susah kan mak dengan papa. Faye tak leh bayang kan kalau mak dengan papa betul betul bercerai dulu.
Puan seri: barang yang lepas jangan dikenang faye. Lagipon kalau mak tinggal kan korang dulu. Mak tak tempat nak pergi. Mak sorang je talda family lain selain kau dengan adik adik. Even perangai papa kau macam hantu tapi dia je yang mak ada.
Faye : faye mintak maaf. Faye banyak susah kan mak.. Faye jarang balik rumah jenguk mak. Faye ada mak je mak.. Faye tak leh hidup kalau mak tak da.
Puan seri: mak mintak maaf nak. Mak tak dapat jadi mak yang baik untuk anak anak mak. Mak .. Seorang mak yang tak guna. (nangis)
Faye: mak jangan cakap macam tu. (nangis)
Puan seri: mak.. Nak kau kawin jadi bini yang baik. Mak nak kau kawin dengan orang yang sayang kan kau. Jangan jadi macam mak . Dua kali kawin pon mak tetap sakit tak bahagia. Kalau kau kawin mak bahagia faye. Atleast mak tau kalau mak tinggalkan kau nanti ada orang yang baik jaga kau.

Loqman bermonoloque:

Hmm in shaa Allah cik.. Saya jaga anak makcik dengan baik. Ni janji saya dengan mak cik. Tak kira kami ada jodoh tak da jodoh. Faye akan aku jaga dengan baik. Aku happy tengok keluarga ni walaupun nampak happy sebenarnya banyak benda yang dia orang simpan, yang orang luar tak nampak ...

Encik zul: assalamualaikum. Apa rumah kotor ni ! Tak reti nak kemas ke serabut kepala aku. Balik je ada je yang buat aku marah.
Faye: apa papa ni memekak ttiba.. ?
Encik zul: nila apa yang aku selalu cakap ada anak dara dalam rumah sama je macam tak da.
Faye: apa papa ni?! Asal bini numbe dua tak bagi layanan baik ke semalam.
Encik zul: kau jangan nak kurang ajar!
Faye: sebab ni la faye tak nak balik. Bingit tau bingit! Papa tak malu ke .. Papa tu dah tua. Satu kampung cakap pasal papa . Papa tak kesian ke kat mak.
Puan seri: faye....
Encik zul: dah tak suka tak payah balik! Jadi anak derhaka .. Tu mak ngah kau call bising bising kata kau kurang ajar dengan dia. Kau tak abis abis malukan aku la Faye !
Faye: dia panggil faye bodoh .. Tak kurang ajar ke nama dia. Dia tu sapa je .
Encik zul: bukan kau memang bodoh ke ! Kalau kau tak bodoh kau takkan kurang ajar dengan dia!
Puan seri: dah la abang.. Kita ada tetamu la.

Encik zul: mesti jantan yang kurang ajar tu kan . Pandai bawak jantan dah sekarang! Apa lagi entah kau buat belakang mak bapak kau kan ! Patutnya lama dah aku kawin kan kau ni. Haish ! Satu keluarga menyusahkan aku.
Muhammad: papa yang banyak menyusahkan kami . Dengan kes perempuan la apa la. Kami tak pernah mnyusahkan papa .. Kakak selalu tolong kami. Memang dia kurang ajar tapi papa kene ingat makam minum bini kedua papa dengan anak dia, kakak tanggung!
Encik zul: ni lagi kalau aku tau besar besar biadap dengan aku memang dah lama aku pijak biar mati.
Puan seri: abang !
Encik zul : semua anak yang kau lahirkan semua malang macam kau . Entah apa salah bagi makan aku pun tak tau la keluarga ni!
Faye: mana tak malang.. Biadap kurang ajar jahat. Sebab papa yang bagi makan kami... Makan duit haram !!

Panggg!!!

Encik zul : biadap.. !!
Faye: tak cukup kuat... Tak sakit cuba belah kanan pulak. Hmm rasanya sama je kot. Dah tua kan .. Kudrat yang ada tu tak cukup untuk buat penampar ni rasa sakit.
Muhammad: akak ok ke...
Faye: benda biasa .. Kau lek je.

Aduhhh teruk nya lahai bakal bapak mertua aku ni. Seram gak aku nak turun salam tangan dia. Tapi apa boleh buat. Turun jugak la..

Loqman: assalamualaikum .. Cik. ( salam)
Encik zul: waalaikumsalam ( tepis )
Loqman : saya akmal kawan faye. Dari singapore.
Encik zul: hmm ..
Puan seri: maaf la tadi kami ada perbincangan sikit.
Loqman: ( perbincangan ceni bapak ahh.. Aq rasa sekejam kejam mama.. Kejam lagi bapak faye ni.) hmm saya paham tak pe..
Encik zul : seri ! Esok pagi siap.. Kita balik melaka
Puan seri: kenapa bang .. ( lap air mata)
Encik zul: kak ngah nak jumpa.

_____________________

12.00 pagi

Kenapa la benda ni asyik terjadi. Tal boleh ke kalau aku balik dengan tenang. Aku nak sangat ada family macam family lain. Tapi aku.. ? Penat tak asyik kene hentak. Aku tak kisah kene penampar penyepak. Yang aku kisah hati aku. Sakit ! Otak aku sakit!
Aku penat. Aku tak da masa untuk family untuk diri aku sendiri. Aku kerja kerja kerja ! Untuk apa !
Aduh hati....

Loqman: faye...
Faye: yes.. ( lap air mata )
Loqman: are u ok..
Faye: yeah im fine..
Loqman: kau tipu kan.. Meh sini tgok muka. Merah ceni kau cakap ok.
Faye: aku mintak maaf ( nangis)
Loqman: kenapa kat aku yang kau mintak maaf.
Faye: papa aku kasar dengan kau tadi.
Loqman: tak pe la aku tak kisah.
Faye: kau tak sepatutnya saksikan benda tadi. Aduh sakit nya... Sakit wey hati aku...
Loqman: aku tau kau sedih.
Faye: sumpah aku cakap aku tak larat sangat. Nak gaduh dengan dia hari hari. Aku sayang papa aku.

Loqman: ceni la faye benda dah jadi.. Esok harap semua ok ye. Kau tau tak. Kau nampak cantik masa bila?
Faye: huh?
Loqman: masa kau nangis dengan masa kau marah. Time tu kulit kau akan merah kau nampak cantik sangat
Faye: gila mamat ni.
Loqman: hahahaha. Balik dah faye
.

TFWIMWhere stories live. Discover now