part 7

4.4K 174 25
                                    


الحلقة 13

وبعد ما سمع هانى الحكاية من رشا

"يعنى محكتيليش الحكاية دى قبل كده...ولا قلتى انها حصلت معاكى وانتى صغيرة"

"دى حكاية وانتهت من سنين طويلة وسقطت من ذاكرتى"

"ولا حتى افتكرتيها بعد حادثة رودينا"

"لا مفتكرتهاش غير لما سألتنى دلوقتى"

"تفتكرى فيه رابط بين حادثة زمان وحادثة قتل رودينا"

"معتقدش فيه اى رابط غير تشابه مكان العثور على الجثة"

"ولو قلتلك ان فيه بنت تانية كمان اتقتلت بنفس الطريقة ومامتها كانت واحدة من الموجودين فى حادثة زمان... والسلسلة اللى لقينا رودينا لابساها البنت التانية كمان لابساها...مش بتفكرك بحاجة"

وقامت رشا وقفت وهى مش مصدقة اللى بتسمعه

"السلسلة اللى كنا اشتريناها مع بعض وكل واحدة فينا كانت لابسة واحدة منها... لقيتوا سلسلة شبهها!!!!!"

"ايوه وكأن القاتل بيرمز بيها لحادثة زمان"

"بس انا لحد النهاردة مش لاقية تفسير منطقى لحادثة زمان... انا طول عمرى مش مقتنعة بوجود الاشباح والكلام الفارغ ده"

"يعنى انتى اللى كنتى اقترحتى تطلعوا العمارة"

"ايوه...لعب عيال وحب استطلاع وطلعنا ومفيش حاجة حصلت... بس الباب لما اتقفل على ريم كان ممكن يكون التفسير ان هوا ممكن يكون قفل الباب واكرة الباب علقت من عدم الاستعمال...بس اللى مكنش له اى تفسير منطقى هو عدم وجود اثر لريم"

"هى كانت اسمها ريم؟؟"

"اه"

"والتانيين فاكرة اسمائهم"

"فى الحقيقة لأ.. لان واحدة منهم مجتش المدرسة خالص بعد كده..والتانية جت كام شهر وبعدين عزلوا من المنطقة كلها وطبعا نسيت لان دى كانت زمالة كام شهر وانتهت من 30 سنة"

"وازاى فاكرة اسم ريم"

"انا قعدت فى المدرسة مرحلة الابتدائى كلها وكانت حادثة ريم مشهورة جدا وبيحكوها للاطفال جيل ورا التانى علشان محدش يقرب لعمارة الاشباح... وكانوا بيقولوا ان ريم الاشباح اخدوها"

"وانتى صدقتى"

"وقتها صدقت...لان فعلا صرخة ريم سكتت فجأة وكانها اتشفطت ولا اتخطفت ولا اتسحبت فجأة... وبعدين مبقتش ادور على تفسير للموقف وخلصت الحكاية ونسيتها خالص لحد ما فكرتنى بيها النهاردة"

"ماشى يادكتورة...لو عندك اى جديد او تفاصيل افتكرتيها كلمينى وياريت تكتبيلى اسم المدرسة وعنوانها حالا"

R تأليف : دينا عمادحيث تعيش القصص. اكتشف الآن