Macam yang diramal, memang sungguhlah baju pengantin anak Datin Dadidu tu tersangkut elok aje dekat pintu grill. Mujur tak hilang! Capai aje hanger, bergegas Ogy menuju ke arah lif semula. Niat suci murni hati kecil nak touch-up muka dilupakan. Bimbang kalau amukan Faheem melanda. Lambat seminit, alamatnya lebih sejam kena tahan telinga. Bosan sungguh!
"Hisyhhh mamat ni, kan. Semua dia nak berkira. Yang peliknya bab duit tidak pula. Gaya macam Ali Baba baru dapat harta karun. Main bagi aje orang sesuka hati. Tapi bila bab masa? Kedekut! Kalau sepuluh minit dia bagi, makanya 10 minit tepat kena ada depan mata dia. Tu nanti bukan nak terima alasan kalau kita cakap lif penuh ke apa. Benci tau!" bebel Ogy sendirian sambil melangkah masuk ke dalam lif yang terbuka.
Nafas ditariknya lega. Mujur lif dah kosong. Dekat 20 minit juga dia tunggu tadi. Lif pun macam tak ada hari lain nak rosak, yang nak maintenance segala. Petang sikit tak boleh? Ni pun gigih dia turun guna tangga ke tingkat bawah sebab tak sempat nak tekan punat lif dekat tingkat aras mereka tadi.
"Eh... Kejap! Kejap!" jerit satu suara dari jauh. Laju saja jari runcingnya menekat punat lif supaya kekal terbuka.
"Awak! Kejap, ya?!" pesan gadis bermata bulat di hadapan lif.
Tengok gayanya santai berpakaian macam tak ada nak ke mana-mana. Paling jauh pun dia pergi tingkat lima duk depan pool. Celup-celup kaki, naik atas semula dan balik, tebak Ogy sendirian.
"Jerry, cepatlah!" gesa si gadis sebelum matanya kembali terarah pada Ogy di dalam lif sambil tayang muka bersalah. Ogy tayang senyum kecil memaniskan muka walau dalam hati rasa tsunami skala 4. Habislah! Habislah! Dah lebih 10 minit dah neh!
"Jerry. Isyhhh dia ni, kan? Janganlah macam ni. Tadi dekat rumah duk bising ajak keluar. Cepatlah. Lif dah ada ni. Meh!" pujuknya lagi.
Makin lebar senyuman Ogy. Hailah. Dahlah muka cun. Lembutnya la haih panggil anak macam tu. Kalau dialah punya anak suatu hari nanti yang buat perangai serupa itu, harus diheretnya budak tu masuk lif laju-laju.
"Jerry! Awak. Kejap, ya? Kejap aje tau. Isyhhh..."
Ogy angguk laju sebelum matanya terbuntang luas bila si gadis yang dah bertukar jadi mak orang itu masuk dengan anaknya? Berkerut panjang dahi Ogy dibuatnya. Sebaris elok kerutannya dekat dahi, tak mampu disorok.
"Eh, mana anak awak?"
"Anak?"
"Haah. Jerry? Awak tinggal dia dekat luar aje ke? Bahaya tau, cik kak. Berapa umur anak awak tu?" soal Ogy prihatin.
"Jerry? Jerry anak saya?" soal si gadis lagi.
"La haih. Yalah. Anak awak la. Takkan anak mak pula. Mak belum kawin lagi. Celah mana nak keluar anaknya, cik kak oiii?" balas Ogy bengang. Hilang terus puji-pujian melangit tadi. Cancel semua!
"Inilah Jerry."
Ogy rasa nak pitam. Patutnya tadi dia tekan laju-laju aje punat lif tu biar tertutup rapat dan terus turun ke lot parkir.
Bencinya!!!
"Kau ni kan, G."
"Opppsss stop! Jangan marah ya, Encik Baba."
"Banyak kau punya Baba. Apa pasal aku tak boleh marah? Dah lewat macam ni..."
"Faheem. Could you listen first? Telinga ada, kan? Haaa. Ada telinga, dengar," balas Ogy dengan muka serius. Baju dah siap digantung di belakang.
"Ooo pandai kau, ya? Bila dah lewat macam ni siap pakej buat salah lepas tu boleh pula buat muka serius gaya macam ni?"
"Faheemmm."
"Apa?" soal Faheem bengang. Kecik besar, pendek panjang aje dia nampak Si Ogy ni.
"Ni sepuluh, kan?" soal Ogy sambil tayang kedua-dua tapak tangannya depan muka Faheem.
"Ya. Memanglah sepuluh. Kau dah kenapa? Mabuk siang hari ke ni?"
"Bukan mabuk. Sengaja aku nak distract kau dari terus bebel macam mak nenek. Semak telinga aku, Abam! Kau ni harap muka aje handsome tapi mulut macam perempuan!" kutuk Ogy secara terangan.
Faheem kerling sekilas sambil berpeluk tubuh. Suka hati dia aje nak kutuk orang, ya?!
"Ni aku nak story sikit ni. Tadi tu kan, serius aku menyesal, Bam. Menyesal besar aku tunggu depan lif tu lama-lama. Tak pasal-pasal kau terpaksa tunggu aku."
Faheem mendegus perlahan. Tubuh disandar ke bonet kereta sambil layang pandangan malas nak layan Ogy.
"Hmmm tak lainlah tu. Awek la ni, kan? Dah. Gerak. Lewat sangat dah ni," komen Faheem sambil buka pintu sebelah pemandu. Enjin Honda CRZ putih dihidupkannya.
"Sayang betul la, Bam. Muka dah comel, tapi..."
"Tapi?"
Ogy yang duduk di sebelah tempat duduk pemandu buat gaya jari dipusing di tepi kepalanya sambil gelak besar.
"Eleh. Mengata orang. Kau tu pun apa kurangnya? Lima kali kosong. Kosong kali lima. Kosong sepanjang zaman," sahut Faheem sambil memandu keluar dari ruangan parkir.
"Eh. Kau jangan. Gila aku ni bertempat tau, Bam. Tapi perempuan ni gila dia tahap boleh terjun pokok rambutan."
Pokok rambutan? Faheem tergelak kecil. Ada-ada sajalah Si Ogy ni, kan?
"Apa hal pula? Cakap aje la huluran perkenalan kau tu kena tolak. Tak payah nak buat-buat cerita pasal awek tu gila la. Psiko la."
"Ya Allah, Bam. Mak tak buat cerita, Bam oiii. Pernah tak kau terpaksa duduk lama-lama dalam lif sambil tekan punat tu berapa punya lenguh la jari semata-mata sebab nak tunggu kucing masuk dalam lif? Pernah? Tak cukup psiko ke, Bam? Hah? Mak rasa macam nak tunjal aje kepala kucing tu tau. Apa namanya? Riri? Miri? Eh, Miri tu nama tempat. Entahlah. Malas nak ingat. Menyampah! Lagi sekali mak nampak kucing tu, mak sekeh-sekeh kepala dia."
Faheem gelak besar tak menahan.
"Kucing? Yang kau gigih tunggu dia masuk lif tu buat apa? Biarkan aje la. Bukan tak boleh tunggu trip lain. Nanti kalau sebab kucing tu kita lewat, macam mana? Datin Dadidu tu kaki viral tau! Memang mendapatlah kau, G! Hahaha."
Ogy tayang muka menyesal tak sudah. Cepat-cepat telefon di dalam poket khakinya ditarik keluar sebelum menarik nafas lega. Tak ada missed calls atau WhatsApp masuk. Lega!
YOU ARE READING
MUA MOST WANTED
General FictionPENULIS: AIFA BATRISYA TAJUK: MUA MOST WANTED TERBITAN: MEI 2017 MUKA SURAT : 560 HARGA : RM23 (SM)/RM26 (SS) Pernah tak anda mengalami situasi begini? 1) Sudah makan di kedai tapi bila nak bayar baru sedar yang dompet tertinggal? 2) Cuba call rakan...