Bab 8

1.2K 22 0
                                    

MASUK saja ke dalam kereta Medina, wanita itu terus dipeluk erat. Tangisan dilepaskan dengan semahunya.

Medina tidak berkata apa-apa, hanya tangan yang naik mengusap kepalanya. Wanita itu seakan-akan mengerti yang dia memerlukan masa dari ditanya dengan pelbagai soalan.

Setelah tangisannya reda, dia melepaskan pelukan. Kepala dilentokkan ke dada kerusi dan wajah sedia menghadap ke arah Medina.

"Dia dah lupakan aku, Dina..." Aulia membuka kata. Air mata yang berbekas di pipi dilap dengan tisu.

"Maksud kau? Eiman?"

Hanya kepala yang mengangguk sebagai jawapan.

Bulat mata Medina memandang Aulia. Bibirnya turut ternganga. Tak menyangka, lelaki yang kelihatan bersungguh-sungguh menyayangi Aulia, kini berubah hati dalam sekelip mata?

"Apa dia dah buat kat sana? Dia menggatal dengan perempuan lain?" Hati Medina mula mendidih panas.

"Aku tak tahu. Dia hilang macam tu aje. Mesej aku tak jawab tapi dia baca. Aku call pun dia rejected. Mula-mula memang aku cuba sabar. Fikir yang mungkin dia busy kat sana. Tapi kalau busy, takkan sempat check WhatsApp? Ni berita baru lagi yang aku dengar, dia nak stay kat sana setahun atau dua. Tak pun tiga tahun, itupun aku dengar dari mulut Aidit!" jelas Aulia kecewa.

Dan penjelasan Aulia itu mengundang rasa geram dalam hati Medina.

"Dia dah kenapa? Dah kena santau kat sana? Sebelum terbang ke sana, bukan main berjanji nak cepat balik ke sini. Ni tak sampai dua bulan, dah buat keputusan untuk stay kat sana bertahun-tahun? Dasar lelaki! Hanya tahu berjanji."

"Aku terasa dibelakangkan dalam hal ni. Padahal setiap hari aku tunggu dia call atau mesej aku. Tapi akhirnya, aku dapat tahu berita ni daripada orang lain. Aku ni tak penting ke bagi dia, Dina? Sampai hal macam ni pun dia tak bagi tahu aku?"

"Aku rasa macam nak tumbuk Eiman tu la!" bentak Medina. Sakit benar hatinya bila ada lelaki yang cuba mempermainkan hati wanita lagi-lagi wanita itu terdiri daripada kawan baiknya.

"Aku dah tak tahu apa sebenarnya hubungan aku dengan Eiman. Kekasih atau hanya seorang kawan." Berat keluhan yang terlepas dari bibir Aulia.

Sungguh, ketika ini dia tidak tahu siapa dia dalam hati Eiman. Kalau benar Eiman sayangkan dia, kenapa tak berbincang dengannya dulu? Jika diberi penjelasan yang munasabah, mustahil dia tak bersetuju. Lagi-lagi kalau melibatkan keluarga. Setahun dua, apalah sangat, dia masih mampu menunggu.

Apa yang penting, Eiman tetap setia padanya sepertimana dia setia pada lelaki itu. Jangan sesekali biarkan dia menunggu sesuatu yang sia-sia.

"Kau putus ajelah dengan dia tu, Lia. Kalau aku... Memang aku dah tak percayakan lelaki macam tu," cadang Medina.

"Bukan mudah untuk aku buat keputusan macam tu, Dina. Aku sayangkan dia sangat-sangat." Walaupun kecewa tetapi untuk memutuskan hubungan yang ada ini, tak semudah yang Medina kata.

"Tapi dia tak fikirkan kau pun dalam hal ni. Buat keputusan tanpa berbincang dengan kau dulu. Dia ingat kau tu tunggul ke apa kat sini?" Medina meluahkan rasa tak puas hati.

"Kalau dia bagi aku penjelasan yang munasabah... Aku akan bagi dia peluang untuk kami teruskan hubungan ni. Bagi aku, mungkin kali ni dia buat kesilapan dan manusia tu tak lari dari buat silap. Tapi kalau dia masih berdiam diri seolah-olah aku ni tak wujud dalam hidup dia... Aku akan lepaskan dia. Mungkin betullah, perpisahan yang dia minta." Di hujung kata, menitis deras air mata jatuh ke pipi.

Hanya Itu PintakuWhere stories live. Discover now