Bab 15

5.2K 129 2
                                    

"Akak dengan dia?"

"Yes! Abang nak ajak kahwin lepas ni"

"You ni kannnn"

"Akak serius ke ni? Mama papa macam mana? Abang biar betul? Dah masuk meminang?" Banyak pula soalan adik kesayangan aku ni.😒

"Abang serious"

"Akak tak rancang pun"

"Right. Adik malas nak ambil tahu masalah akak dengan abang. Masalah abang Faizal lagi adik dah pening kepala. Ingat kak, besok papa nak ambil semua harta akak, better malam ni akak minta maaf kat mam-"

"Sayang. Apa maksud semua ni?

"You dah dengar, so betul lah"

"No, why kesemua harta you kena ambil?"

"Penting ke untuk you tahu?!"

"Yes!! Memang penting sebab abang nak tahu!"

"Akak, abang. Slow sikit... orang dah nampak" tegur Farhana. Takpe, adik aku dah ungkit balik kisah masalah Faizal yang tak penting tu. Kini pula Naim sibuk nak ambil tahu.

"So what? Biar lah papa ambil semua barang tu. Akak tak kisah pun!" Bidas ku melenting. Entah tak pasal-pasal semua orang dengar.

"Akak!" tegur Farhana terhadap ku. Biar lah, aku peduli apa. "Jom balik. Hana dah habis makan and you so well. Now let's go before mama papa ada kat rumah lebih awal dari kita"

"Fine" aku hanya menuruti permintaan Farhana dan juga ingin melarikan lirikan mata dari orang keliling. Bella yang ku lihat dari jauh hanya menghantar sebaris senyuman hambar terhadap ku.

"Hana jalan kat depan dulu" pinta ku kepadanya. Aku pula jalan beriringan bersama Naim di sisi ku.

"Minta nombor you" pinta ku.

"Eik, kenapa ni?" Muka bengang nya pula kelihatan malah ku abaikan. Langsung iP6 nya diserahkan dan ku mendail nombor telefon ku dari iP6 nya terus pada iP7 ku.

"Nanti-"

**********

Jam 2 petang aku dan Farhana selamat balik ke rumah agam kami. Syukur sebab kami selamat keluar dan balik semula ke rumah.

Aku tak perlu risau tentang keliling rumah ku, sebab tiada satu pun cctv yang terpasang. Kalau ada pun, itu aku langsung tak tahu, dan ianya adalah rahsia yang tidak diketahui.

"Hana, akak minta maaf kalau apa-apa yang terjadi apa akak" wajah polos milik Farhana sudah kelihatan. "Akak cuma minta restu..."

"Restu apa ni kak?"

"Janji dengan akak, ini rahsia kita berdua sampai bila-bila. Jangan pernah buka cerita pada sesiapa termasuk mama, papa, Makayla dan semua orang keliling juga kawan-kawan Hana. Janji pada akak"

"Apa yang jadi kak?" Sayu sahaja ku dengar pertanyaan nya. Ku dorong nya masuk ke bilik ku dan memeluknya erat.

Mungkin atas sebab umur kami yang tak jauh beza, merapatkan lagi tali perhubungan kami. Walaupun kekadang aku selalu memarahinya, tapi dia tetap ada pada aku bila aku ada masalah. Dia lah juga tempat mengadu ku.

"Akak akan tinggalkan semua gadjet akak kat sini, termasuk iP7 ni. Akak akan tukar balik pada iP6+ lama akak. Apa-apa yang tinggal adalah sebagai bukti yang akak kononnya langsung tak bawa apa-apa-"

"Akak nak pergi mana?"

"Insha-Allah akak akan selamat, jangan risau" jawab ku terus menghindarkan pertanyaannya.

"Kita dah janji kan, ini rahsia kita. Tell me where you wanna go?"

"Akak still tinggal kat negara kita, dan jumpa akak masa graduate nanti" sedikit senyuman ku beri walau hakikatnya aku mengaku ini kerja gila ku.

"Jom teman akak pack baju dan bawakan beg-beg ni simpan kat pondok Pak Guard kat depan sebelum mama papa tahu" pinta ku. Hanya dia sahaja yang dapat ku harapkan buat masa kini, dan hanya dia yang boleh dipercayai.

"Akak ni tak waras lah, nasib baik sayang" cetus ketawanya. "Dah ada duit ke? Kalau takde adik boleh bagi..."

"Tak payah. Akak lagi pandai dari kau" sengih ku pula, ada makna tu. "Akak dah keluarkan duit 5 ribu tadi dari bank, and look at my wallet kalau tak percaya"

Dia lari juga kat dompet aku.

"Akak! Minta seribu boleh?" HAHAHA minta luku aku bagi.

"Bak sini dompet tu" senyum ku. Ingat betul ke aku nak bagi kat dia. Duduk berlutut pula dia kat depan aku ni sambil menghulur tangan. "Nah seringgit, buat beli aiskrim ehh" ku letak duit seringgit tu di atas telapak tangannya.

"Takpe, dapat seringgit pun jadilah. Akak guna duit tu berjimat ehh"

Segala beg pakaian keperluan ku sudah ku letak di pondok Pak Guard yang sekarang dihuni kekosongan. Di sebelah pondok ni pula terdapat pintu pagar kecil yang senghaja dibina. Dan senghaja memudahkan rancangan melarikan diri ku.

"Akak lari ni nak tinggal kat mana?" Soalnya.

*********

A/n: Biar dramatik sikit novel ni HAHAHHA yesss memang sis kejam hohohoho. Komen sape nak sis lebih kejam? 😈 P.s = menyokong punya adik nak akak dia lari rumah😂😏

Votes
Read
Comments
Follow and Shares!

Hot! Hot! SOLDIER!Where stories live. Discover now