Bab 4

5 0 0
                                    

-Di rumah Flora-

-Flora dan Karin sedang membaca buku dibilik bacaan. Ven mengetuk pintu.

Ven:Flora.

Flora:Apa?(menoleh)

Ven:Besok tak payah hantar abg. Flora ambik abg je mcm biasa. (menyandar di pintu)

Flora:Pukul 5?

-Ven mengangguk.

-Telepon Flora berdering.

Flora:Siapa pulak yg telepon ni?(mengangkat telepon)Helo?...ye,saya...bila masa pulak aku rampas boyfriend kau? Kau dah salah nombor kot? Memang nama aku Flora.Dahlah,naik gila layan orang gila ni.(menutup talian)*mendengus*

Karin dan Ven memandang kearah Flora.

Karin:Kak,siapa yg telepon tu?

Flora:Entahlh orang gila mana yg telepon akuni. Dahlh tuduh org perampas. Takde masa aku nak rampas boyfriend org.(memyambung baca buku)

Ven:Darimana dia tau nombor Flora?

Flora:Entah.

-Ven terus berlalu dr situ dan mendail seseorang.

-Esok-

Flora:Karin! Kau dah siap ke belum?(mengetuk pintu)

-Karin membuka pintu.

Karin:Dah,jom.(turun kebawah)

Flora:pandai pun kau bangun awal.(mengekorinya dri belakang)

-tiba disekolah-

-Flora duduk didalam kelas sambil membaca buku novel. Ketua kelas yg baru datang terkejut dengan khadiran Flora awal datang. Setelah pukul 7:15 kelas itu dipenuhi. Cikgu Reddick baru masuk dia melihat Flora.

C.Reddick:Flora,awal awak datang.

Flora:Habistu,nak saya datang lewat lg ke? Saya ok aje.(Senyum sinis)

C.Reddick:(terdiam)

-semua dalam kelas tersengih.

Sofia:Sukalahtu tak nak belajar.(menjeling kearah Flora)

Flora:Kau diam,aku takde urusan dengan kau.

Sofia:Eleh. Dahlah malas nak belajar,perampas pulak tu.

Flora:(menghampiri Sofia dan menghentak meja) Kau kata aku perampas?

Sofia:Ye. Kau rampas boyfriend kawan aku.(berdiri)

Flora:Hey!(menghempas meja dengan kuat)Cakap kat kawan kau... Jangan sesuka hati je ckp org perampas tanpa usul siasat. Entah entah dia yg perampas tak sedar diri.(berpeluk tubuh)

Sofia:Jaga mulut kau eh. Dia bukan perampas.(memandang tajam kearah Flora)

C.Reddick:Sudah! Flora! Sofia! Ikut cikgu pergi kebilik disiplin.

Flora:Kenapa pulak saya yg kena ikut? Saya tak bersalah. Dia yg tuduh saya perampas,cikgu.(membantah)

Sofia:Biar dia aje yg masuk disiplin. Aku tak nak.

C.Reddick:Diam! Jangan nak bertekak lg.Sofia,panggilkn cikgu kawan awak tu sekali.

Flora berpeluk tubuh memandang Sofia. Sofia tidak mahu kalah memandangnya dengan tajam.
Cikgu Reddick memandang kearah mereka.

C.Reddick:Buat apa lg tu? Cepat! (sergahnya sebelum keluar dr situ kelas)

-Mereka mengikut arahannya.

-Tiba di dalam bilik disiplin. Kawan Sofia turut berada disana. Flora sedari td asyik merenung tajam kearahnya. Marahnya membuak buak. Mereka bertiga di marahi oleh ketua disiplin iaitu cikgu Reddick juga. Setelah itu mereka beredar dri bilik disiplin. Flora ditolak kasar oleh Rianna dan terjatuh dilantai.

Flora:Kau ni dh kenapa?(bangun menghmpiri Rianna hndak mnumbuknya)

-Cikgu Reddick menyergahnya. Flora ditarik oleh cikgu Reddick. Rianna terus menangis secara tiba tiba.

Flora:Kau dah kenapa menangis tak tentu pasal?

Rianna:Cikgu,dia nak kerjakan saya. Padahal saya tak buat apa apa kat dia.

Flora:Pembohong! Cikgu,dia penipu cikgu. Dia yg mulakan dulu. Hoi!Kau yang mulakan dulu,setan! Kau yg mula -mula tolak aku tadi sampai terjatuh.(marah)

Rianna:Mana ada,cikgu. Saya tadi elok je berdiri kat sini dengan Sofia. Kan,Sofia?

Sofia mengangguk. Dua dua penipu. Flora mengamuk.

Flora:Kurang ajar.Hoi! Sofia,Kau pun penipu jugak mcm dia. Sampai hati kau Sofia.(hendak mnumbuk Sofia. Tapi ditegah Reddick)

C.Reddick:Sudah! Sekarangni cikgu nak kmu jujur Sofia. Betulke Flora yg mulakan dulu?(memandang Sofia)

-Sofia diam. Dia mnoleh kearah Rianna yg sedang memandangnya.

C.Reddick:Kalau bukan dia yg mulakan,cikgu akan denda kamu berdua. Tp,kalau Flora yg mulakan,cikgu akan denda dia.

-Sofia terdiam sejenak.

Flora#Sofia,jawab dengan jujur.#(memandang Sofia)

Sofia:F..Flora yang mulakan dulu, cikgu.

-Flora membeliakkn matanya. Dia menggeleng.

Flora:Tak! Sofia,boleh tak kau cakap dengan jujur? Eh,Penipu lh korang ni.
Pergi mampuslh korang.

C.Reddick:Dah. Flora,awak didenda berlari dipadang 8 round. Sekarang.

Flora:8 Round?!(memandangnya)

C.Reddick:Kenapa? Nak saya tambah lg?

Flora:Cikgu...

C.Reddick:Now!

-Flora terengah engah berlari dipadang sekolah. Dah dekat pukul 9 dia berlari.

C.Reddick:(meniup wisel)Cepat. Baru je 5 round. Lambatnya.

Flora:Lambat datang kena denda,awal datang pun kena denda. Klau macamtu,tak yahlh sekolah kalau mcm ni!(sambil berlari)

-Selesai berlari. Cikgu Reddick menghmpirinya.

C.Reddick:Dah,pergi masuk kelas.

-Flora terus berlalu dri situ tanpa memandang Cikgunya dihadapannya. Hatinya merasa marah. Dia masuk kekelas dan mengambil barang barangnya dan keluar dri situ. Cikgu Reddick yg hendak masuk kekelasnya terus menoleh kearah Flora.

C.Reddick:Flora,awak nak pergi mana?

-Flora tdak mnghiraukannya. Cikgu Reddick berlari dan menarik tangannya.

C.Reddick:Flora! Saya tanya,awak jawablh.

Flora:(mendengus keras) Nak balik.

C.Reddick:Nak balik? Waktu balik pun belum lagi. Masuk sekarang.

Flora:Tak naklh cikgu. Klaua saya masuk bukannya dapat memulihkn hati sayani. Makin sakit adelah.(dengan suara marah)

C.Reddick:Jangan fikirkn diorang,awak dtg sekolah utk belajar...

Flora:Heh! Belajar. Asyik kena denda aje oleh cikgu. Satu subjek pun saya tak belajar sampai sekarang. Dahlh,saya balik dulu.(berlari sebelum dihalang oleh cikgu Reddick)

Cikgu Reddick hanya memandangnya dari jauh. Dia masuk kekelas.

I Hate You But I Want YouWhere stories live. Discover now