AxM 27

9K 297 46
                                    

adelXmashah 27
( pre-finale )

¤¤¤


'' kenapa cik Imah simpan ubat atuk dalam bilik cik Imah? ''

'' Ci..k Imah er cik Im..ah.. ''

Mashah bangun, riaknya masih tenang tidak seperti Imah yang pucat tak berdarah.

'' cik Imah tak perlu terangkan sebab Mashah dah tahu semuanya. '' Mashah memberi isyarat mata pada Farid dan Farid angguk mengerti.

Imah tercenggang bila tanganya tiba-tiba di gari. '' apa korang buat ni aku tak salah lah! ''

'' Puan punya hak bersuara di balai. '' kata Farid terus menghiraukan pekikan dan jeritan Imah.

'' Mashah! Mashah jangan buat cik Imah macam ni! Cik Imah tak salah! ''

'' apa yang cik Imah tak salah? Tak salah berskandal dengan uncle Zuhaimi atau tak salah bersubahat dalam pembunuhan atuk dengan sengaja? Cik Imah sengaja tukarkan ubat atuk dengan ubat lain yang berdos tinggi, dan perlahan-lahan boleh merosakan organ dalam badan atuk kan? Dah Farid kau bawa dia. '' Imah tercenggang, dia tak sangka semuanya boleh terbongkar.

Farid mengangguk seraya menarik Imah menuju ke kereta.

Mashah terhenyak lelah di sofa. Cuma satu lagi yang perlu dia selesaikan. Bila dah selesai semuanya dia akan balik berjumpa Adel dan anaknya Adam Malique. Mashah senyum sendiri, pandai Adel meletakan nama anak mereka. Permulaan nama huruf A dan nama hujung huruf M seperti nama dia dan Adel. Andra Mashah dan Adelina Mashura.

'' Adam Malique bin Andra Mashah. Daddy tak sabar nak jumpa anak daddy, '' Ucapnya masih dalam senyuman di bibir.

______

          '' PAPA, Mashah... '' Dia mengenggam tangan papanya erat, berpaut tenaga yang kian lemah dan rapuh.

'' sabar sayang kita tunggu doktor tengah rawat dia, ''

Adel menggeleng perlahan, dirinya kecewa jika sesuatu yang buruk berlaku pada Mashah.

'' Adel taknak kehilangan dia papa '' dia tak sanggup jika dia harus menerima kenyataan itu.

Tan sri Borheman menggosok belakang Adelina. '' InshaAllah Mashah akan pulih, Adel kena kuat. ''

Sudah dua jam lebih mereka menunggu di luar bilik icu bila saja tiba-tiba Mashah berlaku komplikasi pada tubuhnya.

'' Adel, papa, Mashah macam mana? ''

Adel terus bangun mendapatkan mamanya yang baru tiba bersama Adelan dan kawan Mashah Farid. Puan sri Ameena memeluk Adel erat. Dia tahu anaknya sedang rapuh saat ini.

'' sabar ye sayang, kita berdoa untuk Mashah ye. ''

'' Adel.... adel takut mama... ''

'' Shuu.. yakin pada Allah ye sayang, ''

'' Adel taknak kehilangan dia, '' sekali lagi dia bagitahu yang dia memang benar tidak sanggup kehilangan lelaki itu. Dia merembeskan air matanya dalam dakapan puan sri Ameena.

Setelah hampir beberapa jam menunggu, tiba seorang doktor keluar dari ruangan icu. Dapat Adel lihat wajah doktor itu yang berkerut tanda resah.

'' doktor macam mana suami saya? '' semuanya serius menanti balasan dari doktor itu. Bermacam rentak bermain di dada memasing.

Doktor itu menunduk seketika, penutup hidungnya dibuka menunjukan keseluruhan wajahnya. Satu-satu wajah resah dan sedih di hadapannya di tilik dengan rasa bersalah dahulu sebelum bersuara.

Wasiat Cinta (adelmashah)Where stories live. Discover now