2

5.1K 155 4
                                    


Setelah bertungkus lumus menyiap kan projek itu dan berpuas hati aku terus menyuruh budak-budak ku mengemas pejabat kami sehingga bersih.
Selesai mengemas dan segala bagai sehingga aku pon berpuas hati dengan pejabat aku yang sekarang ni kelihatan bersih dan kemas.
Aku pon berkata
"ha korang pi la makan sane rehat tinggal bape minit je ni so hari ni aku belanja korang semua"
"Terima kasih akak belanja" kate salah seorang pekerja lelaki aku.
"Ha xpe akak kesian tengok korang penat, ala lagi pon team kite ade 13 orang je.  Haa ape lagi jom arr gi cafe nanti x sempat lak korang nak makan"
Kata ku.

Kami semua pon bergegas ke cafe dan menyebabkan cafe itu riuh rendah. Yela 13 orang sekali turun dengan penatnya kan, mana tak bising.

Sebaik sahaja semua orang order tiba giliran aku untuk membayar,
"o ma ai RM230 ape dorang makan mahal cam ni. Aigoo" aku mula rasa menyesal. Tiba-tiba aku merasa ade tangan memegang bahu ku sambil berkata
"Ha padan muka hang tu la baik sangat nak belanja depa semua, kalau ada 10 bos macam hang ni alamatnye bankrup la syarikat"
Aku menoleh ke orang tu dan rupa nya orang itu tak lain tak bukan ialah Rabiatul
"Waalaikummussalam, biarla rezeki depa nak wat camna. Hang pon aku belanja kan yang hang nak kecoh buat pa"
Aku pon memejam mata dan memberi cashier itu card credit ku. 'Takpe dapat pahala Hannah'
Sebaik sahaja cashier itu mengembalikan card credit ku.

Aku terus membawa makanan yang aku order tadi dan duduk bersama Rabiatul.

Belum sempat aku bace Bismillah fon aku berbunyi.  Aku pon terus mengangkat panggilan itu dengan perasaan malas
"Hello nombo  Yang anda dail sedang makan" belum sempat aku hendak memutuskan talian, aku terdengar
" woi ni kaklong la,  xyah makan ko dengar ape kaklong nak cakap kat ko ni"
"Hah asal ko call tetibe ni "
"Xde la nak tanye ko selamat sampai x tu je hahaha"
"Eh bangkai la kakngah nak makan ni kejap lagi nak masuk keje hari ni kakngah busy " aku terus menamatkan panggilan itu.
"Awat akak hang kol tetibe ni " tanya Rabiatul
"Nth la weh biakpi la, aku lapaq ni bagi aku makan dulu ye" balas ku sambil terus membaca doa makan dan tanpa menunggu apa-apa terus menerjah makanan aku.

Setelah tamat rehat aku mendapat panggilan lagi sekali daripada 'kedengki'
"Hannah aku nak ko bawak budak-budak ko masuk pejabat sekarang jugak" katanya sambil menjerit.
"Eh bos sabaq la jap gi sampai , kami pon dalam pejalanan ni. Jangan la jerit-jerit" balas ku sedikit annoyed dengan sikap bos.
"Ha cepat sikit CEO kita nak sampai dah ni. Korang jangan lambat pulak. Hah korang dah siap kan projek tuke? "
"Alhamdulillah dah, bos jangan risau nanti saye letak kat meja bos" aku bergegas masuk ke dalam lif bersama team aku dan seorang dari budak aku menekan tingkat pejabat kami.
"Ha tak payah hantar kat meja aku.  Aku nak ko bersiap sedia aku nak ko bentangkan projek tu depan CEO kita nanti"
"Eh asal saye pulak bos.  Bukan bos ke yang kene wat semua tu ?"
"Ah ko xyah banyak tanye.  Yang pasti aku nak ko siap sedia bilik mesyuarat and pastikan ko pon bagi explanation yang bagus ok"
Belum sempat aku berkata ape-ape si'kedengki' itu terus menamatkan panggilan. Tanpa sedar aku melepaskan keluhan yang berat menyebabkan Rabiatul bertanye
"Asal ko tetibe mengeluh ni"
"Ni ha si kedengki ni soh team kita kemas bilik mesyuarat pulak die ingat kita kuli die ke dah arr tu die soh aku buat presentation pulak tu depan Ceo kita. Aduu asal la CEO kite tu nak datang ann die dok kat umah diam-diamkan bagus aduuu" balas aku sambil melepas kan keluhan dan memjamkan mata.
Tidak lama kemudian pintu lif pon terbuka.
Tetapi bukan di tingkat pejabat ku, aku berasa pelik.
"Asal berhenti? Weh ko tekan salah butang ke? " aku bertanya ke budak lelaki yang menekan butang lif tadi.
Tiba-tiba ade suara garau datang dari berlakang ku berdeham Dan berkata "excuse me miss can u step aside"
Aku terperanjat dan berpusing menyebabkan muke ku terbenam kedalam dada?
-----------------------------------------------------------

Mat saleh itu 'JODOH' aku √Where stories live. Discover now