CHAPTER 2

271 21 0
                                    

#aku_BFF
Writer by: sylvia kasuab
Chapter 2

Lepas sa makan…sa duduk² tinggu durang buat kerja..ada jugak sa mo pigi tulung tapi kana suruh pigi luar…anty tu cakap..biarlah kami saja yang buat…sa tinggu kakak sa..terus sa senyum² sama dia.. yess..sa tlepas dari tanggungjwb.. hihi memang untung ba jadi budak…😂

Sa jalan² pigi luar hampir siap sudah kawasan kana pasang kem utk bisuk..sa tunggu tu angkol² pun bdudukan d bangku sambil merokok sambil minum kupi…aduii boringnya sa..sa tinggu sekeliling ..manatau ada c Andry..tapi teda ni..sa jadi macam mengantuk pulak..sa niat mo masuk bilik pigi tidur..pelan² sa melangkah tu tangga sa fobia sudah kalau2 blanggar lagi..dahi sa pun masih sakit lagi kalau d pigang..sa sampai atas terus belok kiri mo masuk pigi bilik..sa dengar ada bunyi tv kana pasang..tapi sa terus jalan saja..tiba² nama sa kana panggil..

“Ting..”..
Sa pusing belakang..sa nampak c Andry lambai² suruh pigi sana..punya sa suka..macam sa rindu pulak sama dia..sa jalan pigi dakat dia..dia tengah tinggu tv pulak..patutlah tiada dia di bawah..terus sa duduk d sebelah dia..

“Hye Andry…sini pulak ko..dr tadi sa cari² ko ni..teda kawan sa punya boring..tu yang sa naik pigi atas mo tidur kunun...”

“Hi jugak Ting…Ko panggil saja sa Kidi ba…jadi adil kan..ko panggil sa Kidi..sa panggil ko Titing”..
Terus kami ketawa²..lucu ba..kami praktis lagi panggil² nama kami…terus ilang boring sa…

“Ko ikut sepa sini Kidi..sa tinggu macam ko sendiri² saja selalu.”

“Mama sama bapa sa tidak ikut durang ada kerja..sa ikut sini dengan uncle sa..yang mo btunang tu..sa sampai sini 2 hari sudah..inilah kerja sa tinggu tv saja..kadang² sa pigi tulung jgk di bawah tu buat kerja..”..

“Ooo..ko urang mana..Kidi..?

“Sa urang ****..dady sa orang sana  Sino bapa sa tu..mamy sa pulak dari ***..durang ada bisnes family..itulah sibuk..sa anak tunggal nih…kalau di rumah sa memang teda kawan…umur sa 13 tahun..ko pulak Ting?”

“Ooo..kesian ko kan..sa baru 12 tahun budak2 lagi...sa ada kakak 2 urang..sanaa d bawah durang menulung buat kerja tua sdh durang 17 sama 15 tahun..…sa tinggal area ****..”

“Jadi bila lah ko balik KK… kami lepas majlis ni besok  balik lah ni..”

“Tidak tau lagi sa ikut uncle sa saja ni..kalau dia balik..sa balik lah jugak..”
Tiba2 tangan c Kidi pigi pigang dahi sa..sempat sa tepis..sakit baitu kalau tkana..

“Sa mo tinggu ba..kalau bulum ok sa tulung kasi sapu ubat..” bilang c Kidi sambil senyum..

“Ooo..sa ingat ko mo picit..sakit lagi nih…” .. Sa suka c Kidi..bestnya kalau sa ada abang…macam dia…

Kami tinggu tv sambil cerita².. Tidak sedar sa sampai ttidur d paha c Kidi..sa pun tidak ingat kenapa kepala sa sana…yang sa tau sa ttidur time tinggu tv tadi…Kidi kasi gerak² bahu sa…suruh sa bangun supaya pigi tidur d bilik…sa duduk macam tcenggang² sekejap..sa nampak tu tv sudah kana kasih mati…sa duluan pigi tidur..sempat lagi c Kidi bcakap sama sa…

“Selamat malam ..Ting..jumpa bisuk arr”..sambil dia pun masuk pigi bilik dia..
Sa angguk² saja…macam mengigau pun ada sa rasa ni…

Ting..Ting…bangun..
Sayup² sa dingar tu suara mama panggil² sa suruh bangun…sa duduk sambil garu² kepala sa yang tidak gatal…sa tinggu sekeliling kakak² sa sudah mandi dan bsiap tinggal sa lagi yang ketiduran…

“Nah..ko bsiap capat arr..pakai baju ni nanti…kami duluan pigi bawah sebab mo masak dulu ni…”
Sa tinggu baju dress yang mama sa bagi…baju bunga² warna pink..baju sa time party birthday sa 3 bulan yang lalu..genap umur sa 12 tahun..sa berdiri..pelan² sa lipat selimut dan kemas tilam..sa tinggu jam sudah jam 6 pagi…sa ambil tuala terus mo pigi mandi…nasib baik bilik mandi di atas jadi tidak payah lah mo limpas² urang d bawah…

Sa abis mandi cepat² sa pakai baju dan sisir rambut..sa tinggu jam sudah jam 7 pagi..macam sa ingat majilis bertunang sebelah tengahari..cepat² sa turun pigi bawah..sa tinggu sekeliling semua urang tua² sibuk angkat itu ini pigi meja d luar..durang mama sa pun sibuk masak d dapur..terus macam lapar sa tercium bau masakan..

Ngam² sa mo pigi dapur tiba² sa tberselisih dengan c Fedelia baru mo keluar dari dapur..dia macam tkejut nampak sa…senyum sinis terus jalan..sa  tinggu macam Fedelia tidak suka sa saja bah...sa ingat lagi dulu tme kami kici2..Fedelia angin² kalau mo bcakap…kalau time dia tiada mood..biar ko senyum dia buat tidak tau saja..kadang² sanggup dia bkawan dgn budak² lain dari bkawan dengan sa…apa yang sa buat lagi sampai dia dingin sama sa…sa masak betul perangai c Fedelia..ada sesuatu yang sudah buat dia tidak suka sa…

Sa jalan pigi ruang dapur..kakak² sa ada duduk d meja sambil bfast…

“Ting..sarapan ko dulu…lepas tu ko tulung kakak ko kasi susun tu tisu pigi luar...” tiba² mama sa bcakap..merah muka dia sa tinggu mungkin sebab kepanasan tu api ..
Sa angguk² saja sambil pigi duduk dekat kakak² sa..sa makan cepat² sebab mama sa bilang jangan lama..nanti tamu mo sampai sudah…abis makan sa cuci bekas piring sa…lepas tu sa tulung kakak sa c Iddah susun² tu tisu d talam…

************************************************

Acara bermula jam 12 tengahari..sa tinggu dari hujung² sudut..sa nampak kakak c Fedelia..cantik ba kakak dia....tapi yang sa tpaku sekejap..sa nampak c Fedelia sama c Andry..durang macam tu gaya² pengapit sa tinggu…mula2 sa tinggu c Fedelia…muka dia kana kasih mekap…terus jadi lain ba sa tinggu... dia pakai dress warna putih..c Andry pulak pakai kemeja putih slack hitam…rambut dia yang lurus dia sisir pigi belakang..mm…

Macam boring sa tinggu…budak² macam sa manalah tau pasal begitu…sa menjauh dari kawasan sana.sa stay d dapur…sa nampak ada kuih d meja..sa ambil terus sa makan…lama betul sa duduk² macam setengah jam begitu..sa dengar sudah urang macam bising² sudah..sa tinggu ada sudah yang start mo makan..sa kasi abis kuih d tangan sa…bkira² mo naik saja pigi atas…petang ni lepas selesai…bapa memang bawa kami balik KK sudah..

Tiba² sa rasa ada tangan pigi sentuh bahu sa…sa angkat muka tinggu…Andry sedang senyum sama sa...

“Kanapa ko sini saja…ko tidak pigi luar tinggu²..”

“Ada bah tadi..tapi sekejap saja..sa budak lagi apa sa mo myibuk di sana..kann..” sambil sa tinggu pakaian c Andry…smart dia pakai begitu..kemas..

Tiba² c Fedelia masuk..sempat dia jeling sa..tapi dia pigi pigang tangan c Andry…depan mata sa tinggu gaya c Fedelia…apa kaitan durang ni…knapa c Fedelia selalu ada dekat c Andry..

“Andry..sanaa kita pigi luar duduk..buat apa d dapur..” sambil dia tinggu sa ..

“Ko pigilah sana..sa tidak mo ..”serius ba sa tinggu muka dia..dia tarik bangku terus duduk bdepan sa..

“Ishkkkkk…” hanya itu yang tkeluar dari mulut c Fedelia...dia jalan pigi luar sambil mulut dia cakap sesuatu..tapi tidak jelas..nampak betul dia sedang marah...
Andry berdiri..dia ambil plastik bag yang masih baru…dia ambil tu kuih macam² jenis lepas tu tu dia tarik tangan sa…sa ikut saja d belakang …kami menghala pigi sungai…Andry bawa pigi sungai..sampai sana..kami duduk2 d batu besar..dia kasi keluar tu kuih..bagi sa makan..sa ambil..1 jam kami di sanaa duduk² sambil makan kuih...

“Ting…terima kasih ko jadi kawan sa di sini…sebelum ko sampai sa memang boring betul…”tiba² c Andry bsuara..

“Sama² Kidi..sa pun..kalaulah sa ada abang macam ko kan… bagusnya…”

“Bulih bah Ting…sa pun tiada adik..apa kata kita jadi BFF..?”

“Apa tu BFF..”sa tinggu c Andry..pertama kali sa dingar tu perkataan…

“Bestfriend Forever..”
Sa macam teruja ayat tu bila Andry explain maksudnya…sa angguk² tanda setuju..Andry kasi tunjuk jari kelingking dia tanda janji…sa kasi jari sa ..lama kami kasi goyang² jari kami…sambil kami teriak..’janji’..sampai bergema suara kami d sungai...

************************************************

Bapa sa angkat beg² kami pigi kereta..jam menunjukkan pukul 3 petang..kami balik pigi KK hari ini jugak..sementara durang mama bsikin² sama family yang lain..sa pigi dakat Andry..macam sedih sa ..sa tinggu c Andry pun macam muka bikin kesian..sa teringat baju c Andry ari tu..sa kasi dia..

“Kidi…naah..baju ko ari tu..sa sudah cuci nih bersih²..”sambil sa senyum kasi dia..

“Ko simpanlah Ting..bikin kenangan kita…jangan lupa kita BFF sudah ni..” sambil dia senyum..pigang kepala sa..sempat lagi dia sapu tu bekas lebam kami btanduk dulu...😂

Sa tinggu durang mama mo masuk sudah pigi kereta…sa cepat² sikin c Andry…Andry senyum saja biar nampak kesedihan d muka dia...sa tnampak c Fedelia…sa mo pigi melangkah tempat dia…dia macam tau sa mo pigi tmpt dia terus dia masuk dalam rumah...tkejut sa kenapa dia begitu…Andry pun nampak gaya c Fedelia..cepat² sa masuk dalam kereta..Bapa kasi hidup enjin kereta..kereta kami mula bergerak neninggalkan halaman rumah…sa toleh belakang…sa nampak Andry lambai sa...sa tingu depan..keluar air mata sa..sa peluk tu baju c Andry kuat²..
‘..BESTFRIEND FOREVER..’

AKU BFF (COMPLETE)Where stories live. Discover now