March 16, 2014 at 9:15am
Sedikit cebisan dr ceramah agama semalam bertajuk "peperiksaan dunia n akhirat"
mendengar isi dan hujah pencemah semalam, apa hubungan yg kita kejar n takutkan di dunia ni dengan akhirat melalui ujian yg d turunkan kepada kita drpd Tuhan??.. persoalan yg menarik...
saya dpt katakan dengan padat melalui ayat ini;
" lulus ujian di dunia hanyalah kelayakan saja dan kebahagian di akhirat adalah kejayaan"
melalui pandangan penceramah smlm, beliau dpt menepis perspektif negatif saya selama ini. dan saya amat bersetuju dengan pndapat beliau..
" semakin kita mencari ilmu sehingga peringkat tertinggi, maka harta yg kita perolehi adalah bnyk, dan semakin kita mendekati syurga"
kenapa pula?
memiliki harta n ilmu yg byk dpt membantu kita beribadah seturusnya menghubungkan diri ini lebih dekat kepada yg maha Esa..
harta byk yg d miliki akan membatu kita untuk mempunyai hidup yg selesa, tmpt tinggal yg baik n kenderaan yg baik. segalanya d beri kemudahan untuk beribadah namun bukannya semata2 untuk bermegah.
berapa ramai anak yatim, fakir miskin, madrasah n masjid perlu di bantu?? adakah harta yg kita miliki ini hnya untuk kita sahaja? tidak sama sekali!! ingatlah ujian yg diturunkan kpd kita adalah sperti mana peperiksaan... kita perlu lulus ujian sebagai kelayakan tuk masuk syurga..
ilmu yg kita ada msti lah d kongsi n d raih bersama.. menyangkal tggapan negatif bahawa tiada yg boleh berjaya tanpa usaha.. sedangkan yg buta boleh melihat apakan lg kita yg celik tidak mahu belajar...
memetik dr ayat al-quran yg di ringkaskan maksudnya..
firman Allah
" wahai ahli syurga, apakah kau merasa kesengsaraanmu "berjuang" d dunia dan d bndingkan d syurga sekarang.. maka jawab si ahli syurga, sedikit pun aku x pernah merasa yg aku pernah merasa sengsara d dunia dgn kejayaan n kenikmatan yg aku kecapi di syurga sekarang..
maka Tuhannya bertanyakan kpd ahli neraka..
"wahai ahli neraka, apakah kau merasa "kenikmatan" d dunia dulu yg kau lakukan berbanding d neraka skrg... maka jawab c ahli neraka, ya Tuhanku, sedikit pun aku x pernah merasa knikmatan yg aku lakukan d dunia dulu dengan azab yg ku terima d dlm neraka ini"
berjuang bermaksud : beribadah..
kenikmatan bermaksud : maksiat...
melalui pandangan jauh dan luas... ibadah n maksiat adalah ujian yg d turunkan kpd kita.. ujian yg besar dan bnyk cabangnya.. ujian yg sekadar 1 tajuk yg besar n mempunyai sub-sub soalan yg perlu d hadapi untuk d jawab.. betapa gentarnya kita jika soalan yg d jawab salah jawapannya.. kita x bersedia untuk menghadapinya, sedangkan mati kita juga akan mnempuh ujian yg besar namun apakah kita sudah bersedia tuk menghadapinya?
berbalik kpd isi d atas..
manusia tidak akan merasa kepuasan d dunia.. duit yg d miliki sentiasa tidak akan cukup...makann juga tidak pernah cukup waima pakaian, perhiasan, aset, kenikmatan dsbg.. ini kerana harta yg dimiliki x pernah ada sedetik d dlm hati manusia untuk disalurkan khususnya kpd beribadah.. bersyukur adalah ibadah..
penceramah berkata;
" bila saatnya kita puas mengejar harta..d mana titik pengakhirannya?? jawapannya mati.. krna bila kita mati..semua kita tinggalkan.. dan di situ lah kepuasan kita untuk mngejar harta terhenti.."
melalui pandangan sisi masyarat hipokrit.. manusia lebih memilih keuntungan skrg berbanding bekalan tuk mati... padahal rezeki telah d tentukan oleh Allah pada setiap umatnya..pendustaan terhadap kepentingan peribadi dripada melihat manusia bersatu padu... adakah itu yg d impikan manusia agar kita saling hidup berpecahan?
penceramah juga mnyatakan kegembiraan hati beliau dgn jemaah PI semalam yg begitu ramai. dan mnyeru agar lebih ramai jemaah dan berharap pihak PI sentiasa konsisten mengadakan aktiviti PI supaya dpt d imarahkan lg dengan kehadiran jemaah.. saya juga bercadang agar pihak PI lebih teliti dgn melihat perkembangan semasa agar mentaliti n ideologi umat kini khususnya pelajar dapat diselarikan kepada matlamat jihad sebenar pelajar. saya juga memuji aktiviti ini kerana berjaya memberikan saya inspirasi membuka minda dan memperbetulkan mentaliti saya ke arah yg lebih profesional. saya juga berharap ini adalah titik permulaan "Travelog" saya sebelum menghadapi situasi yg lebih mencabar d luar sana...
d akhir penutupan.. beliau sempat mengajar n mengingati kepada jemaah P.I bahawa ada sepotong doa yg sgt penting dlm setiap doa yg kita pohon... ayat ini haruslah disertakan dengan doa yg lain sebelum doa ditutup.. beliau berkata bahawa.. " jika kita berdoa apa yg kita pinta dan d sertakan dengan potongan ayat ini maka FULL PACKAGE lah doa kita itu..."
ia berbunyi..
ربنا آتنا في الدنيا حسنة، وفي الآخرة حسنة
rabbana atina fiddun-ya hasanah, wal akhirati hasanah, wakina azabannar...
Ya Rabb kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka"”
Amin, yarabbal alamin...
wasalam -washah-