Sabtu [ 27.05.2017 ]
5 a.m.
Aku bersiap untuk bangun sahur.
Aku dan keluargaku sudah memilih tempat duduk masing- masing untuk bersahur.
Masing - masing memegang pinggan ditangan.
Aku bersahur.
***
9 a.m
Pagi ini aku ada tuition bagi subjek b.arab . Jadi aku pergi ke tuition dengan lemah gemalai.
Selesema , demam, tidak berdaya dan penat.
Selepas kelas tambahan habis pada pukul 10 a.m ayahku mengambilku dari tempat tuition itu dan pulang ke rumah.
Ayahku meletakkan tangannya didahiku dan ternyata dahiku semakin panas.
Ibuku telah berpesan kepada ayahku jika temperature badanku semakin meningkat dia menyuruhku makan ubat demam yang pagi tadi aku tidak sempat untuk makan kerana imam telah melaungkan azan subuh menandakan sahur sudah habis.
Berat hatiku untuk berbuka puasa.
Sayu untuk meninggalkan puasa yang pertama dibulan ramadhan ini.
Aku berkeras mengatakan bahawa aku tidak magu untuk berbuka puasa dan akan menunggu sehingga azan maghrib dilaungkan.
Ibuku risau.
12 a.m
Aku turun ke ruang tamu dan aku berasa tidak selesa.
Aku mengambil roti dan membakarnya kemudian aku sapukan kaya diatas roti yang telah dibakar itu.
Aku berbuka dengan roti bakar tersebut.
Aku mencapai ubat demam dan sebotol air suam.
Kemudian ubat dimasukkan kedalam mulut dan ditelan.
Aku mengambil masa yang agak lama untuk menelan ubat demam itu.
1 p.m.
Aku berjaya berbuka puasa.
Aku masih sedih.
Imam dimasjid telah melaungkan azan menandakan sudah masuk waktu solat fardhu Zohor.
Aku pun segera ke tandas dan membuang aur kecil kemudian aku mendapati yang aku 'ABC' dan serta merta aku membersihkannya.
Ibuku baru pulang dari surau.
Aku menceritakan hal ini kepada ibu.
"Mama suruh berbuka tadi maksudnya ada hikmahlah tu" kata ibuku.
Aku terdiam dan masih lagi mengenangkan puasa yang baru sahaja aku batalkan beberapa jam yang lalu.
Aku terima takdir dengan hati yang terbuka.
#First time buat cerita macam ni . So kalau agak bosan tu paham - pahamlah ya..
YOU ARE READING
TOK IMAM , JIRAN SEBELAH ?✅
Romance[BASED ON TRUE STORY] Cara penceritaan santai. Alhamdulillah dapat juga aku merasai puasa pada tahun ini . Sebenarnya cerita ini adalah cerita sebenar author.