5

4.4K 137 1
                                    

'Erh ape pulak die buat kat sini' kata ku dalam hati sambil membuat muke hairan dan bertanya
"What can i help u Sir? "
"Nothing I just wanna ask u ummm something ?"
Kate Mr.bossy sambil mengangkat sebelah kening nye lebih kepada bertanya.

Belum sempat aku membalas apa-apa
Rabiatul berdeham menarik perhatian semua orang yang berada di dalam bilik itu.
"Sorry for interacting but I just want to introduce my self  I'm Rabiatul from this team and this is Hanis from team 3." Kata Rabiatul sambil menunjuk kearah Hanis yang tersipul malu.

Tanpa berfikir panjang aku terus bertanya
"awiat hang dok malu-malu taik hanjing ni Hanis."
"Manada aku malu macam hanjing hang jaga mulut hang na sebelum aku ca--"
"Woii kalau iya pun nak gaduh xyah la depan bos kita ni ha malu sikit na"
Kata Hanis dicantas oleh Rabiatul yang sedang tersengeh-sengeh ke arah Mr. Bossy itu.

Aku menjelingkan mata aku tanda tak puas hati.
"Ha ye la Atul" "Btw Sir is there something u wanna ask me or anything cause I'm in a rush right now" Kata ku sambil menilik jam di Telefon ku yela aku tak pakai jam tangan.
"If u are busy,so it nothing. Sorry for bothering u" katanya sambil memandang tepat ke arah mata aku.
'Atoii da kenape pulak nak pandang mata aku macam nak telan aku ni. Cair arr macam ni!"
Kata hati ku sambil mengaruk-garuk kening ku dan mengalihkan pandangan ke tempat lain.

Berbuatan ku terhenti apabila terpandang muke Hanis yang merah padam tidak tahu kerana marah atau malu sambil memandang tepat ke arah aku dan Mr.bossy.
"It ok Sir but can u excuse urself please cause we're having some discussion here" Kata ku tetapi still memandang kearah Hanis yang sekarang melari kan pandangan dari pandangn ku.

"Wow i doesn't know that I have to excuse myself in my own building but it OK cause I have to go now. So see u soon Hannah?" kata Mr. Bossy Yang still memandang aku. 'Haishh dah kenapa pulak mamat ni' aku menjelingkan mata aku sambil berkata
"If u want to, that it up to u sir."
"Oh ok than meet me at Putrajaya on Sunday at 3:00 pm dont be late and please dont bum to someone else like u do this morning OK. So meet u there bye"

Tanpa aku sempat menghadam ayat itu Mr. Bossy berlalu pergi.
"Bapak la camtu je die suruh ko. Kalau die nak ajak date cuba la mintak elok sikit ni x mengarah je, tau la die CEO" kata Rabiatul sambil menunjuk-nunjuk ke arah pintu yang kosong itu.

"Tu arr do die boss tuk company ni je kat luar aku free daaa"
kata ku sambil membelek-belek barang di dalam beg aku untuk kali terakhir dan keluar dari bilik tu
"K ar aku nak bla dah ni. Korang pon pe lagi kuar la dari bilik aku tu"
Mereka pun bergerak keluar.

Hanis yang dari tadi diam mula berkata
"Hannah ko tak payah pergi keluar ngan die nanti" lebih kepada mengarah aku
"Erhh suka hati aku la nak oiii. Yang ko tetiba je ni asal "
"Ko tu anak dara mana leh keluar berdua-duan deng--"
"Ahhh bla bla bla. Aku dah lambat nak balik ni so pape whatsapp je aku bye assalammualaikum" kata ku memotong bebelan Hanis.

Sudah 15 minit aku tersekat dijalan raya akibat kesesakan lalu lintas.
"Ape Yang jem sangat ni?" Aku mengeluh. Aku mengambil fon aku didalam beg aku yang berada di sebelah ku. Pada mulanya aku ingin menelefon ibu ku tetapi tiba-tiba Ada panggilan masuk dari Siti. Aku memjawab.
"Wehhh Na ko kat ne ni? Liyana dah tunggu lama anak die x saba nak tiup kek nie." Kata Siti.
"Ehh asal x start lagi? Korang mulakan je dulu tanpa aku, aku lambat lagi nie. Tengah sekat,jem. Aku baru balik keje belum sempat balik rumah lagi. Korang start je la dulu erkk. Kalau aku lambat sangat korang xyah tunggu aku ok.''
''Ha! Okk. K arr bye"
Belum sempat aku membalas Siti mematikan talian.
Aku melupakan hasrat ku untuk menelefon ibu apabila kereta di depan ku sudah mula jalan.

Semakin aku kehadapan aku mendapati punca kesesakan lalu lintas ini berpunca daripada kereta rosak yang tersadai di tepi jalan.
"Hmmm yela rakyat Malaysia kan perihatin."
Aku terus memecut laju apabila sudah lepas dari kesesakan lalu lintas itu.

Mat saleh itu 'JODOH' aku √Where stories live. Discover now