#rusod
#silentkiller
part 1cerita dari kawan lama...nama dan tempat sy ksi rahsia....sy reka sja nama kio....real story....kepada owner ni story sy harap ko puas ati la ni karya sy...sy takut pula ada ksilapan ni...
sy andaikan sy jadi dia....msih kecil2,sy xda kawan..time ni sy thun enam...sbb rumah kmi jauh dari org lain...sy anak ketiga dari 5 beradik...abg nama dia c ajut,kaka c misa,adik pmpuan sy dia urg sy pggil c kobi sma c koli....sy kna pggil c kitut...
mcm biasa2 la,sy balik dri skolah sy sllu limpas satu rumah yg paling dekat la sma rumah kami...rumah tu kna kelilimg sda semak samun...mgikut crta mama,pling akhir rumah tu ada 20 thun yg lalu,xda pasti la...bygkan sda lama tu xda pghuni...dri sy lahir ,buka mata sy xda pnh nmpk ada urg tggal dsitu....bgni cerita psl tu rumah...
dlu rumah ni milik c nenek kiung...c nenek kiung ada saturang ja anak lelaki,bila c nenek kiung nda restu pkhwinan anak dia, c den,c den lari sma gadis pilihan dia trus xda sda balik2...suami c nenek kiung lama sda mninggal...dri yg c den ksi tggal mama dia,c nenek kiung jdi xda siuman...tu ini dia jmpa bomoh supaya anak dia balik smpai lah c nenek kiung mati,anak dia xda balik...yg c nenek kiung mati pun sy xda ingt bila ..sda lama bha...susa sy mau ingat....
k sy kasi mula...dri c nenek kiung mati,mcm mau satu bulan sja urg kg dtg tolong ksi rilik(potong rumput )kwasan rumah c nenek kiung....lama2 xda sda urg mau p ksi brsih,drg ckp ada tombiruo(hantu)...drg dgr suara mnangis la mcm2 drg dgr....tapi byk yg x pcya...tmsuk lh kmi skeluarga..
k sy smbung...sy skolah pagi kan...jdi mau p skolah mau jam 6.00pagi msti limpas ni rumah c nenek kiung...sbb sblh jalan raya sja....sy xda brani p sotkat bha yg smak samun...sy takut gea ada ular tidur2 djalanan....sbnarnya sy biasa sda limpas sna...sblm ni xda apa2 sy rsa...k pagi tu sy mau dkt sda limpas tu rumah bha...dri jauh sy dgr ada urg mnyanyi2...main gong...mcm ada urg kwin sja....mkin sy dekat,makin pula sy dgr urg mnangis...bila sy smpai sja depan tu rumah c nenek kiung...sy nmpk satu nebek pakai sarung...tapi tu nenen dia nda dia tutup...sy nmpklah tu nenen tu nenek panjang...polingayat... trus sy ingat tu crta yg hantu anaru susu...trus sy blari...tapi sy lari laju sy rsa berat betul kaki sy....sy tgok tali ksut sy tbuka...bila sy ikat tali ksut sy,sy nmpk ada tangan pgang kaki sy...trus sy lari... tapi sy tjatuh pula...dan bila sy bgun...sakit kpala sy....sy ddlm rumah c nenek kiung...sy nmpk ada budak men bsikal...ada jg budak pmpuan mgkin dlm drjah enam tu....drg ketawa2 tgok sy....sy kna bagi biskut....drg ksi mnum sy milo la bgus btul drg..tapi yg sy heran btul ni mama bapa tu budak mcm tcari2 satu bnda...sy xda tau apa drg cari tapi sy ingat drg buat batas sna halaman rumah bh....drg cangkul2 mcm cari cacing trus drg mgeluh....sy mnta diri la mau balik...sy ambl beg sy trus tu budak negi pgang tangan sy...
"ko mau p mna...ksi kwn sy bha sni..."dblg tu budak...
"aik sy lmbt sda p skolah ni..."sy blg...tapi sy tgok jam drg pukul 4.30 gea...sy xda tau ptg ka pagi ni....sy tgok kalender drg ddinding lagi sy tkjut....spatutnya tahun 2002 bha tapi dkalender tahun 2000..sy ingat lambat drg cabut...sy msih ingat lagi tu hribulan 23 hb....
"kak...ni ari cuti bha..."dblg tu budak...dia ksi tau nama dia c opek...
"ai opek...kaka mau balik sda mah ni...sbb mama sy mau bawa sy jalan p tabasan...sy blg...sbb tiap ptg lps blik dri skolah msti sy p tuisyen dsna lagob...tuisyen mcangkul tanah dan mcm2 yg bkaitan sma pertanian😂
c opek nangis2 xda mau ksi lepas tangan sy....tu mama c opek pujuk2 lagi c opek...supaya c opek ksi bnar sy balik...sy jnji sma c opek,sy akan dtg balik...smpat lagi sy pegang kepala dia...sy cubit pipi dia yg bikin gerigitan..yg bikin sy nda lupa smpai skrg,muka drg smua biru2...pucat bei....sejuk lagi dlm rumah drg mcm ada aircond...klu druma kmi panas pula....bha sy balik lah tu...smpai druma...sy tiba2 pening...muntah2....mama sy xda time tu tapi abg sy c ajut sda balik...dia ckp sma sy...