Pengenalan.
Tahun ini aku akan ambik peperiksaan besar iaitu......PT3. Aduh dah lah aku ni tak berapa pandai. 😭😭😭 Haraplah boleh dapat jawab. Kat sekolah Aku ada dua orang kawan baik iaitu Shanaz and Wani . Jangan salah faham shanaz tu perempuan but dia lagi selesa kalau panggil dia shanaz. Anyway nama aku Ira anak bongsu from 5 siblings . Ramai orang kata best jadi anak bongsu but not for me.
Di sekolah (14/5/2015)
"Hi wani how are you today, good?" tanyaku sebaik saja tiba di perhimpunan sekolah.
"I'am fine. Aii.. happy mood kau harini kenapa? Gembira sangat ke jumpa aku.... maklumlah kawan baik katanye...." jawab wani dengan selamba."Ishhh tak ade makne nak seronok jumpa kau. Aku seronok ni dikira eloklah daripada aku marah. Lagipun sebenarnye seronok aku ada makna....." balasku sambil pegang beg plastik ayam goreng yang aku beli sebelum masuk sekolah.
"Makne? Aku tak nak teka kau bagitahu je kenapa" jawab shanaz yang tetiba datang dari belakang. Shanaz seorang pengawas so kalau dia ada masa lapang waktu perhimpunan, dia datang berborak.
"Wah.. kau ni main terjah ke kan kalau dibuat aku terkena heart attack tadi camne?" ujar wani. Kami berdua gelak dengan ayat wani😂😂.
"Tak kannye aku kan cantik mana boleh kau dapat heart attack" selamba shanaz(tak tahu malu😂😂). Dia ni memang kadang kadang tak sedar diri.😂😂
"uwekkkk nak muntah aku."kata aku dan wani serentak."Benda seronok tu..."
Tetiba guru bertugas panggil semua pengawas untuk memulakan perhimpunan.
"Alah cikgu ni wrong time you know..." kata shanaz yang ingin tahu tahu.
"Takpe we nanti aku bagitahu kau kat kelas" balasku sambil wani gelak dekat shanaz sebab tak dapat dengar perkara tu...
"siap kau wani😈" jerit shanaz geram pada wani.(Di kelas)
Shanaz selalunye akan masuk lambat dalam kelas sebab ada perjumpaan pengawas. shanaz sampai dalam kelas aku cerita kan hal tu.
"Ha? betul ke? baguslah kalau cam tu"
kata shanaz.
"Taknyah kau nak risau pasal nk pindah rumah... nak cari kawan kat sekolah baru...."jawab wani.
"Tulah abang aku kata kita tak jadi nak pindah sebab ayah aku naik pangkat" kataku. Syukur lah sebab tak payah nak risau lagi pasal hal ni.✌✌✌(Waktu Rehat)
Waktu rehat kat sekolah kitaorang hanya 20 minit. kitaorang gunakan masa tu untuk solat zohor dan makan kat kantin. Masa makan kat kantin kitaorang berbincang menumpang rumah Wani untuk salin pakaian. Wani tanpa fikir lama memberi kami green light. Lepas 5 minit, loceng sekolah berbunyi tandanye habis waktu rehat.
(Keesokkan Hari)
Seperti yang dijanjikan, kitaorang pergi ke rumah wani untuk salin pakaian tapi aku dengan Shanaz know something about she and her mom. Wani yang selalunye ceria di sekolah, but not at home. Dia macam tidak kesah ibunya atau tidak bercakap antara satu sama lain. Dah siap salin pakaian kami gerak ke sekolah.
(Di Sekolah)
Kami berdua nak tanya something dekat Wani, tapi kami rasa serba salah for ask hal peribadi
"Korang nak tanya somethingkan?"
teka wani dengan tepat
"Erkkk 😨😨 camne kau tahu?" tanya Shanaz. kitaorang cuak sebab dia tahu yang kitaorang nak ask something
"Ni mesti nak tanya pasal aku and my mom, right?" selamba wani yang dapat menekan soalan kami😉😉
"Haah kitaorang nak tanya kenapa kau and mak kau macam tak bercakap?" tanya aku kat wani
"Sebenarnye mak aku ok just aku ni je ha tak tahu kenapa, entahlah bila depan mak bapak aku, aku rasa macam tak nak cakap ngan diaorang ko rasa kenapa ehh? tanya wani yang tidak tahu camne nak selesaikan masalah dia.
"Ooh tapi kenapa kau tak nak cakap ngan mak kau?" tanya shanaz
"TAK TAHU" balas wani dengan nada yang agak marah. Mungkin dia nak bercakap dengan ibu dia tapi perkataan tak dapat keluar dari bibirnya. Aku nak tolong wani but i don't know how.
"Ha... kita tanya cikgu konselar nak? cikgu tu mesti tahu nak buat apa " kata shanaz otak geliga ni memang senang nak selesaikan masalah😂😂 . Waktu rehat kitaorang berjumpa cikgu konselar untuk selesaikan masalah wani.
"Apa kata kamu suruh kawan kamu tu untuk makan berdua atau bercerita tentang hal sekolah bersama itu mungkin dapat merapatkan dia dengan ibu dia insyaallah" idea yang datang dari cikgu cukup for untuk selesai masalah Wani. kitaorang bagitahu wani yang sama apa cikgu bagitahu kitaorang(Seminggu Kemudian)
"Ira, Shanaz thanks korang 😭😭 semalam aku ngan mak aku bercakap balik, kitaorang makan sesama..." kata wani sambil menangis gembira.
"Wah baguslah kau yang improve diri kau untuk cakap ngan mak kau. Kitakan kawan baik apa gunanye kawan kalau tak tolong waktu susah.." kata shanaz
"Pe.... ayat kau pandai kau susun tapi kalau periksa selalu terabut ade je ink warna merah kat kertas kau tu😂😂"_________________________________________
TamatSorry if something wrong there ( to formal i think) cause this is my first time write a book. Thanks.
YOU ARE READING
Kenapa Dia Lain?
Short StoryTentang seorang pelajar perempuan yang mempunyai masalah di rumah dan di sekolah tapi kenape?