"Woih, Farhan! Kau termenung apa lagi tu? Kita dah nak main bola ni. Kau nak muka kau yang tak berapa nak kacak tu makan bola ke?" Suara tu buat aku terkejut. Nasiblah aku tak terhantuk tiang gol.
"Hehe. Sorrylah bang. Teringat kawan baik tadi." Ujarku. Kepala aku yang berambut tu aku raup ke belakang. Rimas. Aku nak pakai cap, Abang Pian tak bagi. Katanya nanti aku lagi priority kan topi dari bola. Hey, mana ada.
"Sudah, fokus. Perlawanan persahabatan sekolah kita dah nak dekat." Abang Pian membebel. Aku angguk je. Pada hal, masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.
Lepas main bola, aku terus tengok jam tangan warna perak yang aku simpan dalam poket seluar aku.
Pukul 6.30. Sempat lagi ni. Aku mengangguk sendiri. Aku simpan balik jam tangan aku dalam poket seluar dan berjalan ke arah Abang Pian and the gang.
"Bang." Panggilku. Abang Pian pandang aku. Cus, pandangan dia memanah aku kut. Aku kacau dia minum air ke?
"Apa?" Balasnya. Botol air berwarna ungu di tangan Abang Pian aku perhatikan. Dia buka penutup botol tu dan teguk air sebanyak mungkin. Aku tak tergoda pun dengan air tu. Serius. Tak tergoda.
"Saya nak balik boleh tak, bang? Latihan kita dah habis, kan?" Tanyaku. Hujung baju yang aku pakai aku pintal. Tunggu jawapan Abang Pian ni boleh terberanak kucing aku si Momo tu kat rumah.
"Pergilah. Abang tahu kau tertekan sebab kehilangan dia, kan?" Abang Pian bangun. Lupa nak cakap. Tadi dia tengah duduk. Aku je terhegeh berdiri sebelah dia. Aku terkilan sebenarnya dengan apa yang Abang Pian cakap tu. Sumpah nak nangis weih. Aku angguk je.
"Ya." Aku baru nak berpaling, tapi Abang Pian dah tepuk bahu aku. Dia pandang mata aku dalam. Macam nak bagi aku 1001 kata - kata semangat, tapi dia tak mampu.
"Tolong, jangan bersedih sebab dia lagi. Abang tak nak kau jadi macam adik abang." Pandangan mata Abang Pian buat aku nak menangislah.
"Kenapa dengan adik abang?" Tanyaku. Entah kenapa, aku tengok mata Abang Pian memerah. Dia tegul liur dia beberapa kali sebelum sambung percakapan dia.
"Dia ikut orang yang dia sayang. Dia gantung diri dia. Dia cakap, dia tak berjaya selamatkan Rasya." Suara Abang Pian bergetar. Aku tahu dia nak menangis.
"Abang..." Abang Pian peluk aku.
"Kau tahu tak, Farhan? Kau ingatkan abang tentang arwah Syafiq." Aku senyap. Aku tepuk je bahu Abang Pian. Aku tahu dia sedih. Aku rasa apa yang dia rasa.
***
Aku pandang laut. Cantiknya ciptaan Allah. Lagi - lagi bila matahari nak tenggelam, Ya Allah. Agungnya kau Ya Allah!
Aku sebenarnya sebak. Aku rasa nak tempelak diri. Aku ni dahlah hamba, tapi malas. Malas nak kerjakan suruhan agama. Bila Allah dah ambil apa yang aku sayang, baru aku nak terkinja - kinja macam monyet nak minta ampun.
Aku tahan air mata aku lagi. Aku sedih. Aku sedih sangat. Aku rasa nak menjerit je kat pantai ni. Dahlah tak ada orang.
Ya Allah. Aku rindukan dia. Bagaimanakah keadaan dia Ya Allah? Moga kau tempatkan dia di tempat kembali yang terbaik dan diidam ramai orang.
"Tasneem..." Suara aku keluar. Air mata aku mengalir. Biarlah aku menangis. Walaupun ramai orang cakap lelaki tak elok menangis tapi - persetan semua tu!! Gentle ke tak, korang tak faham perasaan aku. Allah je tempat aku nak mengadu sekarang ni.
Aku rasa, mesti korang tertanya - tanya, kan? Baiklah. Biar aku cerita supaya korang faham. Macam ni, dua bulan lepas...
***
YOU ARE READING
Ombak Rindu ( Malay Ver. )
Non-FictionAku kenal dia tak lama. Sebulan je. Aku selalu tolong dia. Tapi, aku tak jangka pula dia buat aku macam ni. Macam ni dia balas perbuatan baik aku pada dia. Dia tak guna. Sampah punya perempuan! A clichè oneshot. ( Not ) A piece of work. Draft: 22/9...