0 0
April 2010
"HAPPY BIRTHDAY, BELLE."
Jambangan mawar jatuh ke riba. What the... Jatuh dari mana? Yang pasti, bukan jatuh dari langit. Pasal tuan punya suara merangkap tuan punya bunga dah ikut sama duduk bersandar di sebelah.
Dona jongket kening pandang Ash. "Sejak bila jadi baik hati sampai tahap sukarela nak bagi-bagi bunga ni? Mimpi apa semalam?"
Ash senyum geram. "Orang dah bagi tu, cakaplah terima kasih ke, main tumse pyar karthee hoon ke... Tak ada sense betul la kau ni."
Tumse-what? Tak faham, tapi dia malas nak tanya.
"Thanks." Bibir mengukir senyum meleret juga akhirnya. Tak boleh nak ditahan lagi dah. Dapat bunga! Dari Ashman Isaac! Nampak Ash senyum je, gaya puas hati semacam.
"Weekend ni nak balik, kan?" Ash sebut pasal hal lain tiba-tiba. "Aku hantar lah."
Nyaris dia nak tersedak liur di tekak. Terkejut dengar Ash tiba-tiba rajin nak jadi pak cik teksi tak kena masa dan ketika.
Cepat-cepat Dona geleng kepala. "Aku balik dengan Wahid je. Kita orang satu jalan, senang." Elok dia sebut nama Wahid, terus Ash menoleh bagi renungan yang macam nak membunuh. Dona telan liur. Pekehal dia ni? "Lagipun, aku dah janji dengan dia."
"Cancel je la." Ash dah bangun. "Cakaplah kau nak balik dengan aku."
"Mana boleh macam tu."
Terus dia tersandar ke belakang apabila Ash datang berdiri depan kerusi dia, dekat tahap lutut nak berlaga lutut, sambil tunduk mendekatkan muka ke muka dia. Sampai terasa nafas hangat Ash menyapa kulit. Dona tahan nafas apabila Ash rapatkan bibir ke telinga dia yang tersembunyi di balik tudung bawal.
"Kau nak balik dengan aku ke...nak kena kiss dekat sini?"
Dona terbeliak biji mata pandang Mawar yang entah muncul dari mana yang tengah buat muka 'What-the-hell-Don?!' di situ.
▪️ ▪️ ▪️ ▪️ ▪️
April 2011
"KAU...DENGAN MAWAR?" Dona angkat kening pada Ash yang baru lepas bercakap dengan orang nama Mawar di telefon. Terus rasa nak menangis aje apabila Ash angguk mengiakan.
"Mawar...Mawar?" Tiba-tiba dia lupa nama penuh Mawar. Mawar khayalan?
"Ye lah. Mawar roommate kau tu lah." Ash jawab dengan nada marah. Muka pun nampak macam tengah marah.
"Lama dah ke?"
"Since June." Tegang riak di wajah Ash masih tak surut. Jawab pun macam nak ajak bergusti tengah Sushi King ini.
Kepala otak dia cepat buat kira-kira. Tujuh, lapan, September... Dah nak dekat setahun! Dan-dan tu juga bahu dia jatuh, terus rasa tak bersemangat nak hidup untuk hari ini. Tekak pun terasa nak naik loya tengok sushi-sushi dalam piring yang tengah 'lalu' di tepi bahu.
"Apa dah jadi dengan kau? Perempuan jenis apa kau ni?" Tiba-tiba Ash melenting. Siap dengan cuping telinga memerah. Suara bergetar marah.
"Huh?" Dona ternganga. Tengok muka Ash yang dari awal tadi nampak macam nak cari pasal dengan dia pun dah pelik, ini tambah lagi dengan ayat-ayat pelik macam tu. "Apa kau cakap ni?" Memang sah dia tak nampak pucuk-pangkal cerita. Tiba-tiba kena marah ni apa hal.
"Ada budak nampak kau kat KLCC minggu lepas."
Dona muka blur. Cuba mengimbas balik apa kesalahan yang dia buat masa keluar pergi tengok movie dalam panggung dengan Wahid dan Darius haritu. Rasa macam tak ada. Aku ni baik orangnya. Dia kerut kening pada Ash, geleng kepala kemudiannya. Masih tak faham.
"Selama ni aku percaya kau budak baik. Tapi..." Ash hela nafas sekali hembus. Pandangan ditala ke luar restoran. Mengelak renungan dia. "Lepas ni kau jangan dekat dengan adik aku lagi. Aku tak suka."
Hmm? Drama apakah ini? Dona masih tercengang di situ. Tiba-tiba disuruh putus kawan dengan Scarlett yang dia kenal dari zaman buat matrik dulu, tanpa sebarang alasan yang munasabah. Apa yang tengah jadi ni?
"Kau cakap apa ni? Is today April first or something? Prank ke apa ni?"
"Lantak kau lah. Menyampah aku nak cakap lagi."
"Apa? Menyampah? Eh, kenapa ni? Aku tak faham lah." Dona dah mula rasa macam nak sakit kepala. "Kau marah-marah sangat ni, apa hal? Apa yang tak kena? Cuba explain betul-betul."
Ini babak mengelirukan yang dah ala-ala siri Bawang Putih Bawang Merah dah ni. Sampai episod yang ke dua ratus pun belum tentu boleh selesai masalah kalau macam ni cara berkomunikasinya.
Dia fikir Ash ajak dia keluar pasal nak buat sesi catching up lepas dah berbulan tak jumpa. Alih-alih, ke laut! Nak makan sushi pun dah tak selera. Rasa nak cucuk lubang hidung Ash The Stressed-ball tu dengan chopstick kut ada.
"Ah, suka hati kau lah. Aku dah malas nak tengok muka kau lama-lama." Ash bangun dari kerusi sambil keluarkan sekuntum mawar merah dari dalam beg kertas. Diletak atas meja.
Mawar hidup.
Pandangan bertaut. "Happy birthday."
Pertama kali dia tengok orang sebut 'happy birthday' dengan muka tegang, suara ditekan macam tengah menyumpah-seranah. Pertama kali juga dia dapat bunga lepas kena marah tanpa sebab yang diketahui. Bercampur-baur perasaan dalam hati dibuatnya. Geram ada, sedih sikit, seronok dapat bunga pun ya...keliru!
"Oh. Thanks, I guess?"
Ucapan terima kasih dengan dahi berkerut dia cuma dibalas dengan jelingan maut dari Ash yang kemudiannya terus menonong berjalan pergi. Dona ditinggalkan ternganga di situ. Sekejap dia pandang bunga atas meja, sekejap dia pandang keluar restoran mencari bayang Ash yang dah hilang.
What the hell was that all about?
▪️ ▪️ ▪️ ▪️ ▪️
Nah,
@--^----
mawar khayalan.
∩ ( ︶ ▽ ︶ ) ∩
YOU ARE READING
Belladonna
RomanceDona Nabila: "What have I done wrong to you?" Ashman Isaac: "Ask yourself." Dona Nabila: "Do you hate me?" Ashman Isaac: "Not yet." ▶◀ ▶◀ ▶◀ ▶◀ ▶◀ Noah Shakir: "Dutch?" Dona Nabila: "Dutch." Noah Shakir: "Kenapa?" Dona Nabila: "I tak nak tambah huta...