- Relacja Marii oraz Franciszka po dziś dzień pozostaje zagadką. Jedna z teorii przedstawia, iż delfin Francji od małego podkochiwał się w swej narzeczonej,była jego wielką miłością. O królowej Szkocji w owej teorii wiemy, że miała traktować małżonka jak brata, a nie męża. Druga z tez zapewnia nas o wielkiej miłości pomiędzy nastolatkami; podobno było to bardzo szczęśliwy związek, który bezskutecznie starał się o potomka. Niestety był to nie możliwe, gdyż Franciszek najprawdopodobniej był bezpłodny.
- przed ślubem Maria Stuart podpisała dokument na mocy którego w przypadku jej bezpotomnej śmierci Szkocja stawałaby się francuską prowincją - Maria zrobiła to wbrew wcześniejszym ustaleniom szlachty szkockiej.
- Maria Stuart faktycznie miała pewne prawo do zasiadania na angielskim tronie - faktem jest również, że przez jakiś czas oficjalnie używała herbu Anglii.
- Pod koniec swego życia zmagała się z reumatyzmem oraz otyłością.
- Maria miała 4 dwórki które nazywały się Maria (Mary Fleming, Mary Seton, Mary Beaton, Mary Livingston) dwie z nich były jej rówieśniczkami.
- miała być bardzo piękna.
- Pierwsza żona Jakuba (ojca Marii) Magdalena de Valois była siostrą Henryka II (ojciec jaj pierwszego męża).
- Maria Stuart została oskarżona o udział w spisku przeciwko swojej kuzynce Elżbiecie Tudor i ścięta za zdradę w 1587 roku.
- Nazwisko Stuart jest francuską wersją angielskiego Stewart.
- Koronacja małej Marii odbyła się w królewskiej kaplicy na zamku Stirling.
- Gdy miała 26 lat została uwięziona w Anglii przez Elżbietę Tudor.
- Ponoć nie lubiła grać w szachy ani w bilard.
- Gdy królowa Szkocji została ścięta, spod jej halki wyskoczył mały piesek, który był praktycznie jedynym jej towarzyszem przez lata osamotnienia.
- Jest najbardziej rozpoznawalnym monarchą Szkocji w dziejach, głównie przez jej tragiczne życie.
- Kat uderzał w szyję Marii trzykrotnie, zanim pozbawił ją życia. Próbując później pokazać tłumowi odciętą głowę złapał ją za włosy, które okazały się peruką, a sama głowa potoczyła się po podeście.
- Maria poroniła bliźniaki
- Prawdopodobnie to osoba Marii Stuart była inspiracją dla autora Alicji w Krainie Czarów, gdy tworzył królową Kier. Otóż kaptur Marii przypominał serce.
- Ona i jej drugi mąż byli kuzynostwem, ich wspólnym przodkiem był Henryk VII Tudor.
- Uwielbiała romanse historyczno-przygodowe oraz poezję.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
moja druga ulubiona królowa. jaka jest wasz? 4 odpowiedzi i następny rozdział!
CZYTASZ
Ciekawostki Historyczne
Randomciekawostki historyczne o potężnych osobach które zapisały się w historii. na początku są informacje tylko o osobach powiązanych z imperium osmańskim, później jest o wiele więcej europejskich władców.