- Katarzyna Medycejska została wydana za mąż mając 14 lat. Kochała swego męża, ale bez wzajemności. Była zdradzana i żyła przez 25 lat w cieniu kochanki męża.
- jej małżeństwo miało charakter polityczny - dzięki zaślubinom młodszego syna z bogatą Medyceuszką Francja zyskiwała poparcie Italii i papiestwa, należy bowiem wspomnieć, że dwóch stryjów Katarzyny było papieżami. Henryk jako młodszy syn, nie był wówczas brany pod uwagę jako następca tronu Francji, więc ślub z bogatą Włoszką nikogo nie oburzał;
- Katarzyna Medycejska przez wiele lat nie mogła zajść w ciążę. Pierwsze królewskie dziecko - Franciszka - powiła ponad 11 lat po ślubie. Według różnych relacji faktycznie przez długi okres stosowała rozmaite zabiegi i mikstury, które miały ponoć ułatwić poczęcie (w serialu możemy usłyszeń wzmiankę na ten temat);
- Polityczni przeciwnicy określali ją jako
krwawą niewiastę, dumną, mściwą, fanatyczną, chętnie sięgającą po sztylet i truciznę. Była kobietą namiętną, lubiła, gdy dziewczęta i kobiety rozbierały się w jej towarzystwie, aby mogła je klepać po pośladkach. Gdy pokojówki zawiniły, Katarzyna za karę chłostała je rózgą, a później z przyjemnością przyglądała się pręgom na pośladkach. Służące często musiały podciągać suknie, żeby otrzymać od królowej określoną liczbę klapsów, w zależności od tego, czy chciała doprowadzić dziewczynę do śmiechu czy łez. Katarzyna była później tak podniecona, że zaspokajała żądze z pierwszym lepszym mężczyzną. Pewien kronikarz pisze, że dla własnej przyjemności kazała kiedyś w obecności księżnej d'Anjou wychłostać kilku służących. Świadkowie słyszeli krzyki bitych i śmiech oglądających „przedstawienie" kobiet. Bicie na dworze było codziennością – w ten sposób zapewniano dyscyplinę wśród służby – Katarzyna i jej damy dworu chętnie brały udział w zbiorowych chłostach.- Katarzyna Medycejska jako gorliwa katoliczka była inicjatorką tzw. nocy św. Bartłomieja (1572), w czasie której dokonano mordu na przywódcach hugenotów francuskich, ściągniętych podstępem do Paryża na ślub Małgorzaty de Valois z Henrykiem Nawarskim. Zginęło wtedy ok. 3 tys. osób, a rzeź została nazwana Krwawym Weselem
- Katarzyna przyszła na świat jako córka księcia Urbino, Lorenza II Medyceusza i Madeleine de la Tour. Niestety, dziewczynka od samego początku nie miała szczęścia. Jej matka zmarła, wydając ją na świat, a ojciec poszedł w jej ślady zaledwie trzy tygodnie później, umierając na syfilis.
- Aż dwóch stryjów Katarzyny było papieżami. Pierwszy z nich to Leon X, który zmarł , kiedy Katarzyna miała zaledwie dwa lata. Zdecydowanie większy wpływ na jej życie miał papież Klemens VII, który doskonale wiedział, że młodziutka Medyceuszka może być dla niego szansą na polepszenie kontaktów Watykanu z Francją. I tak Katarzyna w wieku zaledwie czternastu lat została żoną Henryka Walezjusza, syna potężnego monarchy, Franciszka I. Nikt jednak wówczas nie przypuszczał, że Katarzyna zostanie w przyszłości królową – dopiero trzy lata później, kiedy zmarł najstarszy syn króla - Franciszek III Bretoński, mąż Katarzyny został mianowany następcą tronu.
- Wszystko wskazuje na to, że jako przyszła królowa, Katarzyna miała bardzo dobry kontakt ze swoim teściem, który przez całe życie miał wielką słabość do kobiet. Nie łączyło ich jednak nic poza zrozumieniem i sympatią, której z kolei nie okazywał Katarzynie jej własny mąż. Henryk nie zapałał do swojej małżonki wielką miłością, szczególnie, że w jego sercu było miejsce dla innej kobiety.
- Przez pierwsze 11 lat po ślubie nie mogła zajść w ciąże.
- Postać Katarzyny narosła do rozmiarów legendy, ale nie za sprawą jej regencji czy innych osiągnięć. Ludzie wierzyli, że nie cofała się przed niczym, aby osiągnąć swój cel. Jeżeli ktoś stanął jej na drodze, przeciwstawiał się lub zagrażał jej władzy, Katarzyna miała go otruć bez większego zastanowienia. Podobno wzbudzała strach, dlatego ludzie nie chcieli robić sobie z niej wroga. Prawda jest jednak taka, że Katarzyna wcale nie była okrutną czarownicą, która zabijała ludzi na prawo i lewo. Być może interesowała się miksturami i przygotowywała różnego rodzaju napary, jednak nawet jeżeli kiedyś zabiła kogoś za pomocą trucizny, to z pewnością nie zasłużyła na miano morderczyni.
- Katarzyna de Medici fascynowała się sztuką, kulturą, architekturą, ale miała też inne zainteresowania. Ogromne wrażenie zrobiły na niej zdolności Nostradamusa, który na dworze francuskim zaistniał jako lekarz, astrolog, okultysta oraz oczywiście autor proroctw. W przepowiednie wierzyła sama Katarzyna, a część z nich miała okazywała się prawdziwa. Nostradamus miał przepowiedzieć m.in. śmierć małżonka królowej, który według jasnowidza miał dożyć zaledwie czterdziestu jeden lat.
- Sprawowała mecenat nad kulturą i sztuką, zwłaszcza architekturą.
- Katarzyna Medycejska miała wyłupiaste oczy.
- Uważa się ją za osobę, która przeniosła renesans z Włoch do Francji, szczególnie dzięki niej rozpowszechniły się w kraju serbety i lody.
- Posiadała szeroką wiedzę w dziedzinie toksykologii, która z pewnością była bardzo przydatna w przygotowywaniu trucizn.
- Według legendy Katarzyna Medycejska zamówiła każdemu ze swoich dzieci horoskop u Nostradamusa, a ten przepowiedział, że każdy z jej synów kiedyś zasiądzie na tronie.
- Ponoć bardzo uwielbiała jeść, a jej ulubionym warzywem były karczochy.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
3 odpowiedzi na pytanie ,,który kraj, według ciebie,ma najciekawszą historię?" i dodaję kolejne
CZYTASZ
Ciekawostki Historyczne
De Todociekawostki historyczne o potężnych osobach które zapisały się w historii. na początku są informacje tylko o osobach powiązanych z imperium osmańskim, później jest o wiele więcej europejskich władców.