Chapter 24 - Duch

229 13 3
                                    


Mrożących krew w żyłach opowieści o duchach znane są praktycznie każdej osobie - a to Jeździec bez głowy, a to Biała Dama. Niektórym osobom udało się nawet uwiecznić rozmazaną postać na fotografii, inni czuli jedynie chłód lub zimny dotyk niewidzialnej osoby.

Duchami mogą stać się osoby, które zmarły w sposób nagły, niekiedy brutalnie zamordowane. Jednak duchami bywają też ci, których zgon nie miał powyższego charakteru, a po prostu były związane z miejscem, w którym się pojawiają. Duchy przybierają postać ludzi, zwierząt, a nawet pojazdów. Przyczyną ich pozostania na ziemskim padole najczęściej jest jakaś niezakończona sprawa lub chęć zemsty.

Wyróżnia się kilka form, jakie może przybierać duch:

• Ektoplazma
• Świetliste kule
• Wiry
• Cienie
• Zjawa
• Światełko

Istnieją również różne rodzaje nawiedzeń:

• Opętanie
• Nawiedzenie przez Poltergeista
• Inteligentne nawiedzenie 
• Pozostałości duszy

Jedynym sposobem na wyleczenie się jest zniszczenie ducha, który zaczął rozprzestrzeniać wirus. Jeżeli nie można zniszczyć jego szczątków, to jedynym wyjściem jest przestraszenie tego ducha "na śmierć" zabijając go w sposób, w jaki pierwotnie zginął.

Dean i Sam mieli już do czynienia chyba z każdym z rodzajów duchów wymienionych powyżej. W kilku odcinkach sami doskonale wyjaśnili rodzaje i przyczyny nawiedzania.

Jak już wspomniano powyżej, duchy często pozostają na ziemi z powodu nie załatwionych spraw lub chęci zemsty. Takimi zjawami były: Peter Sweeney, czy Claire Becker. Inni, tacy jak doktor Ellicott i pielęgniarka Glockner byli złymi ludźmi już za życia, a po śmierci ich duchy zachowały wredny charakter.

Niektórzy jednak błąkają się jako duchy z obawy przed nieznanym oraz z żalu pozostawienia tutaj bliskich osób. Świetne wyjaśnienie tego stanu przedstawia Tess - Żniwiarz podczas rozmowy z Deanem w odcinku In My Time Of Dying:

"Zawsze jest wybór. Nie mogę zmusić cię, byś poszedł ze mną, jednak nie wrócisz do swojego ciała. A to są fakty. Więc tak, możesz tutaj zostać. Będziesz tutaj przez lata, bezcielesny i przerażony. W ciągu kilku dekad prawdopodobnie oszalejesz, a może nawet staniesz się brutalny... "

"... Jak sądzisz, jak powstają duchy? Nie mogą odejść i nie mogą iść dalej..."

W odcinku Roadkill, w którym nieświadoma swojego stanu Molly co roku odtwarza przeżytą tragedię, a ścigana jest przez drugiego ducha - Greely'ego Sam tłumaczy jej różnice pomiędzy typami zjaw.

Czasami pojawieniu się ducha towarzyszy wspomniana ektoplazma, jak w przypadku H.H. Holmes'a w odcinku No Exit.

W odcinku Yellow Fever Winchesterowie badają serię zagadkowych zgonów, gdzie ofiary umierały na zawał, mimo że ich serce było zdrowe i wcześniej pracowało bez zarzutu. W trakcie śledztwa Dean zaczyna zachowywać się dość dziwnie; boi się kilku młodych chłopców, nie przekracza limitu dozwolonej prędkości ze strachu przed wypadkiem, na wszystko reaguje z wielkim lękiem. Zaniepokojony Sam dzwoni po pomoc do Bobby'ego, który diagnozuje zachowanie Deana jako wynik choroby duchów. Dean zaraził się, gdyż trzymał w rękach serce zmarłego zarażonego wirusem. Chociaż Sam został opryskany jego krwią, to jednak pozostał odporny na działanie choroby. Chodzi tutaj prawdopodobnie o właściwy typ osobowości. Deana nękają coraz większe koszmary, w końcu pojawia się w nich Lilith, która z radością informuje, że przyszła zabrać go znowu do piekła. Przerażony mężczyzna upada na podłogę. W tym samym czasie Sam i Bobby zwabiają ducha w pułapkę, Sam przywiązuje go do żelaznego łańcucha, a Bobby ciągnie go za samochodem - w taki właśnie sposób zginął Luther. W końcu duch rozpada się na części i rozpływa w powietrzu. Dean odzyskuje oddech, Lilith nie ma, znikają również wszystkie lęki, które dręczyły go na skutek choroby.

Bracia Winchester najczęściej "radzą" sobie z duchami po prostu soląc i paląc szczątki ludzi, którzy stali się zjawami. Jednak nie zawsze to skutkuje. Przyczyn niepowodzenia jest kilka: nie ma ciała ducha, gdyż np. zostało skremowane lub pomimo zniszczenia szczątków duch wciąż istnieje - jak Hookman. W takim przypadku należy zniszczyć przedmiot, coś z czym ofiara była związana.

Podczas bezpośredniego ataku ducha bracia używają przedmiotów wykonanych z czystego żelaza, które na chwilę odpędzają zjawę. Ma to prawdopodobnie związek z polem elektromagnetycznym, które zostaje w ten sposób naruszone.

Bestiariusz • Supernatural •Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz