1; Ikke som forventet

137 0 0
                                    

For første gang skal jeg spørre mamma og pappa om jeg kan få lov til å dra til Mallorca alene sammen med min aller beste venninne Amanda. Her har du meg, Camilla Antonette Rudsgård folk kaller meg bare Cammy og jeg er en 18 år gammel jente som fortsatt bor sammen med mine foreldre. For å være ærlig er det ikke ofte jeg spør mine foreldre om jeg kan få lov til å gjøre ting, det er fordi jeg som-regel alltid får det samme "I don't care" svaret; nei. Det er som om dem aldri tenker før svaret kommer ut av munnen det er bare nei. Det føles som om dem nesten vet hva jeg skal spørre om før jeg i det hele tatt har fått muligheten til å spørre. Opp til flere ganger tenker jeg at foreldrene mine har "nei" som autosvar når jeg spør om å kunne finne på noe jeg ønsker. Foreldrene mine er nesten alltid opptatt, så det vises tydelig at det er liten tid til til å høre på mine tåpelige spørsmål. Men, denne gangen, denne gangen skulle jeg virkelig klare å overbevise om at vår tur sammen vil bli perfekt og at jeg er stor nok til å ta ansvar selv nå. Det lukter kylling wok i det jeg går ned trappen til første etasje, jeg tror mamma lager middag. På kjøkkenet står hun, og smiler til meg i det jeg kommer inn, smiler tilbake og går til døråpningen inn til stuen sender derfra et blikk bort på pappa, han ser ikke meg fordi han er for opptatt med å lese avisen. Jeg kikker ned i gulvet og tenker; Nå sier jeg det.

- Du mamma? spør jeg forsiktig mens jeg titter ned på tærne mine

- Ja vennen? Spør mamma og ser forundret på meg.

- Jeg lurte på en ting, er det greit at jeg drar til Mallorca med Amanda? Jeg skynter meg til å si; vær så snill! jeg LOVER at vi ikke skal gjøre noe tull!

- Kjære Camilla, Jeg vet du er myndig og bestemmer selv nå, men du vet at pappa blir urolig! Denne gangen er det greit, men da blir det en hemmelighet mellom oss så sier vi ingenting til pappa.

Jeg hopper av glede, løper opp trappen til rommet mitt og ringer Amanda øyeblikkelig for å fortelle den gode nyheten. Greia er at jeg fikk meg 2 sommerjobb i fjor for å kunne betale denne ferieturen med Amanda, fordi familien min har ikke særlig god økonomi. Jeg jobbet hele sommeren på kiwi og H&M. Jeg hører bare summelyden i telefonen og tenker; ta telefonen, ta telefonen. I den andre enden hører jeg Amanda si hei til meg, med en trøtt stemme antagelig har hun sovet litt, eller tatt en power nap som jeg liker å kalle det.
- AMANDA! Jeg må fortelle deg noe! Sier jeg inn i telefonen med en oppkavet stemme.
Jeg hører igjen det bråker litt i den andre enden av telefonen, og hører henne si
-  Fortell meg, jeg er spent sier Amanda
- Jeg fikk lov av mamma, jeg fikk FAKTISK lov!
Amanda blir litt stille i telefonen, tar et dypt innpust og roper HÆ? SERRIØST? Dette har vi ventet på skikkelig lenge! Endelig får vi reist på tur alene. Vi skal drikke, feste, sole oss og kanskje møte noen kjekke gutter på veien.
- Ja, kanskje det. Men du, Amanda! Vi må ikke si noe til pappa, han vet det ikke.

AnnerledesWhere stories live. Discover now