10

4.1K 146 0
                                    

Kembali sahaja aku di bilik pejabat ku. Tanpa membuang masa aku terus menyiapkan kerja-kerja ku selagi termampu la, sehingga aku dikejutkan dengan bunyi fone ku yang menunjukkan ade mesej masuk. Menjadi Hannah aku membiarkan, malas untuk ambil fon.

Selepas beberapa minit ternyata dengan kelakuan aku yang membiarkan mesej tadi membuatkan aku regret kerana sekarang ini fone ku sedang mejerit-jerit mamainkan lagi 'Big bang - Bang Bang Bang' yang aku setkan sebangai caller ringtone.

Melihat nama  yang tertera sebagai pemanggil membuatkan aku terkejut lantas aku terus membelek jam di fon aku yang menunjukkan 3:55pm. Aku mengangkat panggilan tersebut dalam masa yang sama aku bergegas menuju ke lif. Dalam perjalanan ke lif

"Where are u?" tanya Ceo.

"On the way.. bos.. on the way" jawab ku yang sedang menekan button up lif itu berkali-kali.

Bila kedengaran tiada balasan aku membuat keputusan untuk menamatan panggilan.

Sesampai sahaja aku di depan bilik pejabat Ceo tu aku mengetuk sebanyak 3 kali sehingga kedengaran
"Come in" aku menarik nafas dalam-dalam dan menghembuskanya sehingga kedengaran seperti aku sedang mengeluh dan terus melangkah masuk.

Sebaik sahaja aku melangkah masuk aku diterjah dengan suara garau berkata
"U know what time is it? Why dont u come at the time u suppose to?"
Katanya dengan tegas. Aku mula rase takut+gementar 'apehal pulak ni?'

"Sorry Sir" aku menundukkan kepala ku untuk menyorokkan wajah ku yang kian merah akibat gementar.

Kedengaran Ceo tu mengeluh sedikit dan terus bersuara "hmmm. That fine, but make sure it not gonna happen again. OK!"

Aku menghembuskan sidikit nafas kelegaan kerana sekurang-kurangnya aku tau die dah tak marah lagi.

"Btw I call u to come here is because, one, I have this big project coming and I want you to be prepare not just u of course your team too. And two,I wanna ask u."

Katanya terhenti disitu dan kedengaran die bangun dari tempat duduk dan deruan tapak kaki menghampiriku. Aku mendongakkan kepala ku sedikit untuk melihat ape yang berlaku. Aku terkejut apabila mendapati si Mikhail itu sedang berdiri hanya sekaki jaraknya dari ku sambil memeluk tubuhnya.

Aku yang tengah gabra ni pon bertanya "yes, what is it?" sambil mengambil satu langkah besar kebelakang. Biarla nampak bodoh sekali perbuatan ku tapi bagi mengelakkan dosa aku lakukan juga.

"Number two is...... WHY.ARE.U.LIED.TO.ME?"
Katanya sambil memandang tepat ke arah Ku.  Kalau pandangan boleh membunuh aku rase aku dah mati kat sini.

Aku yang sedikit terkejut dengan soalannya bertanya dengan tergagap-gagap "ha....wa..what..are...u..u..tal-"

Belum sempat aku menghabiskan perkataanku aku dicantas oleh die
"U know what am i talking about. So stop pretending and start explaining."

'Ha dah sudah... Macam mane die tau ni?' bisik hatiku. Aku membuat riaksi terkejut beruk tak tau la macam mane rupa aku sekarang ni.

"Ho..how...do...u...u...know...it?"
Kata ku masih lagi gagap.

"U doesn't have to know it. Now start explaining, or else.." Die memberhentikan lagi bicaranya sambil melakah setapak kehadapan mendekatkan lagi jarak..

Akibat perasaan aku yang tetibe nak marah sebab si die ni asyik merapatkan jaraknya aku terus berkata
"Ehhh mamat ni nak cakap, cakap jela, Tak yah la dekat-dekat" sambil menjelingkan mata dan melangkah lebih jauh sehingga sekarang jarak antara kami seperti 7 tapak.

"What?" katanya.
Aku dengan perasaan menyampahnya terus berkata "hahhh. Can u stop moving please. Can't u see im keeping a distance here. Daaaaa
Dan menjeling lagi.

Terus hilang semua perasaan gementar dan takut tadi yang ade sekarang hanyalah perasaan menyampah.

"So u wanna explanation right! Here's the thing is I'm to busy that day. U know it Sunday so it my FREEDAY and  FYI i have a family that i like to spending time with OK."

aku pada mulanya tak perasan akan nada suara aku, tapi bila dah perasan aku biarkan saja biar si mat saleh ni sedar sikit die sape nak arah-arah aku waktu cuti.

Bila aku dengar tiada jawapan aku mendongakkan kepala ku yela mat saleh ni tinggi sangat so kene la dongak nak tengok mata die.

Sesampai sahaja mata ku berpandangan dengan nye aku terkejut apabila memdapati die tersenyum serong.

Mat saleh itu 'JODOH' aku √Where stories live. Discover now