MAYA 1

12.4K 357 8
                                    



"Dr. Maya..."

"What?"

"Cuba jangan buat muka." Rimas Adam tengok muka tidak puas hati tu.

Makin Maya buat muka tidak puas hati. Pakej dengan cebikan. Dah kena paksa ikut, kena marah lagi. Huh! Memanglah tidak puas hati.

"Hadaplah."

"Okay. Look! Tengok Adam."

Adam alih badan menghadap kerusi sebelah. Bahu Maya ditarik menghadap dia. Kalau tak kena pujuk alamatnya sampai ke besoklah rajuk sayangnya seorang ni.

"Umur dah 28, kan? PHD tinggal tunggu konvo kan? Kerja sedang elok kan?"

"Okay. Enough with your 'kan'. What are you planning to do?" Maya menyelit. Dah semua 'kan' terkeluar. Adalah tu! Tak payah nak 'pantun' sangatlah Adam!

Manis senyuman Adam terukir. Bagus! Otak berjalan dengan cerdas. Tak perlu dia nak karang ayat panjang-panjang.

"Adam. I want you to meet him. Jumpa Adam. Kenal-kenal. Dan abang janji Maya akan suka dia."

"Jangan cakap nak jodohkan pulak."

Angguk. "Pandai. Macam tulah pemikiran seorang pemegang Phd. Padu dan cergas!"

"Banyaklah padu! Padu otak kau."

"Haip. Lengkap sangat tu kalau dah kahwin. Ada pelajaran, pendidikan dan perkahwinan. 3P for My 3P Perfectly Precious Princess "

"Stop it Adam. I don't need whoever he is." Dua tapak tangan Maya angkat. Kalau tak faham lagi tidak tahulah nak cakap guna bahasa apa. Kahwin bukan dalam fasa rancangan hidup seorang Maya.

"Maya... please..."

"Hai Adam." Lepas tu tidak sempat Adam karang ayat lebih. Seorang lelaki datang mendekat. Lengkap bersut putih. Macho dan rupa paras cukup perempuan toleh sampai patah leher.

"Oh! Hai AZ." Lebar senyuman Adam melihat si kawan. Macam beratus tahun tak pernah nampak orang. Malas Maya nak layan jadi dia pun tolak badan menghadap meja semula. Walaupun selera patah sejak tahu niat Adam bawak dia ke situ, dihirup juga air yang menjadi hidangan. Kopi hitam tanpa gula. Kegemaran seorang Maya.

"Maya!" Ditekan sikit suara Adam. Geram pula tengok si adik yang tidak berminat dengan kawannya. Handsome kut si AZ ni. Alahai normal ke jugak Maya ni?

Maya buat tidak tahu.

"Adik aku." Adam perkenalkan jugak adiknya pada AZ walaupun sedar lelaki itu kenal siapa Maya padanya.

AZ senyum. Tahu peel Maya. Tempat kosong sebelah gadis itu diambil. Terubat sikit tengok wajah adik Adam yang menjadi igauan sejak sekolah menengah.

Sedar diri diperhatikan. Maya angkat kepala. Mata bulat bila sedar 'AZ' yang dimaksudkan. Segera kepala teleng pada si abang.

"Maya."

"Ni Adam."

"Adam, Ni Maya."

Adam saja buat bodoh perkenalkan makhluk spesis nama sama dengan dia tu pada Maya. 

Tadi buat tidak tahu sangatkan? 

Bila depan mata sampai terteleng kepala kau dik.

MAYA (COMPLETED)Where stories live. Discover now