Faith Mary Jones
'En toen, duwde ze me, en viel ik in het meer!' riep James, die nog steeds boos was. 'Ja, en daarom gaf ik háár een duw, en toen viel zij ook in het meer!' zei Sirius trots. Ik keek naar Amy, die ingewikkeld was in een dikke bruine jas van mollenvel die ze van Hagrid had gekregen. Ze zag dat ik naar haar keek en draaide zich om naar een ander meisje. 'Ik hoop dat er dit jaar niet te veel Modderloedjes bij zitten!' zei ze zo luid dat iedereen, behalve Hagrid die helemaal voorop liep haar hoorde. 'Wat is een Modderbloedje?' vroeg ik aan Lily, maar ook zij had geen idee. 'Een Modderbloedje is een scheldwoord voor iemand met Dreuzelouders.' zei Remus. 'Veel mensen maakt het niet uit of je Dreuzeltelg, Halfbloed of Volbloed bent, maar sommige -en dan vooral de Volbloedmensen, vinden het bloedverraad..'
'Mijn familie vindt het ook bloedverraad. Als er iemand met een Dreuzeltelg trouwt, wordt diegene meteen verbannen.' zei Sirius. Ik keek hem verbaasd aan. 'Echt?' vroeg ik. Hij knikte.
'Zouden we er al bijna zijn?' vroeg Peter ongeduldig. We zuchtten. Dat had hij twee minuten geleden ook al gevraagd. Hagrid had het blijkbaar ook gehoord, want hij draaide zich om. 'Nog 'n minuutje.' zei hij.
Even later zag ik het kasteel dat ik ook al vanuit de bootjes gezien had. 'Wauw..' fluisterde Lily. We stopten voor een grote deur, die zwaaide open en ik zag een ontzettend grote hal. We liepen een eindje door naar een kleinere ruimte waar een heks op ons zat te wachten. 'Dankje, Hagrid.' zei ze. Hagrid knikte en liep weg. 'Welkom op Zweinstein,' begon de vrouw. 'Ik ben professor McGonagall en we gaan zometeen naar de Grote zaal. Daar gaan jullie in een rij staan en dan wachten jullie tot je naam wordt voorgelezen. Volg mij.' Ze draaide zich om en de grote deur ging open. We kwamen een grote eetzaal binnen, met vier grote tafels en helemaal achterin een tafel waar alle leraren zaten.
We liepen naar voren. Professor McGonagall pakte een oude hoed. 'Goed,' zei ze. 'Als ik je naam noem, mag je naar voren komen en op de stoel gaan zitten.' Ze keek even op de lijst. 'Annalies Applebaum.' zei ze. Een meisje met bruin haar kwam naar voren en ging op de stoel zitten. Professor McGonagall zette de hoed op haar hoofd, en de hoed riep tot mijn verbazing plots: 'HUFFELPUF!' . Iedereen aan de tafel van Huffelpuf begon te klappen. Annalies sprong blij op en liep naar de Huffelpuf-tafel toe.
Professor McGonagall kwam weer naar voren, keek op haar lijst en zei toen: 'Sirius Black.' Sirius kwam naar voren. Hij ging zitten en professor McGonagall zette de hoed op zijn hoofd. Die hoefde niet lang naar te denken en zei meteen: 'GRYFFINDOR!' Dit keer begon iedereen aan de tafel van Gryffindor begon te klappen. Sirius sprong op en rende naar de Gryffindor-tafel.
Het duurde even, en toen was Lily aan de beurt. Zenuwachtig liep ze naar de stoel en ging zitten, de hoed werd op haar hoofd gezet. Ook deze keer dacht de Sorteerhoed niet lang na, maar riep meteen: 'GRYFFINDOR!'
Lily liep opgelucht naar de tafel van Gryffindor en ging naast Sirius zitten. Zonder dat ik het doorhad ging er een hele tijd voorbij, en voor ik het wist was ik aan de beurt om gesorteerd te worden. 'Faith Jones!' Ik liep naar voren en ging op de stoel zitten. Ik voelde dat de Sorteerhoed op mijn hoofd gezet werd, en hoorde een stem. 'Faith.. Jones.' zei hij. 'Ik weet nog dat ik je moeder sorteerde. Dat was moeilijk, in elk huis paste ze goed. Ze vroeg me toen om haar in Slytherin te plaatsen..' Ik schrok. Mijn moeder? 'Ik denk, dat ik bij jou hetzelfde doe.. Ja.. SLYTHERIN!' Verbaasd stond ik op. Wat had de Sorteerhoed nou precies gezegd? Ik liep naar de tafel van Slytherin en ging zitten. Iedereen keek me aan. 'Onmogelijk..' hoorde ik een meisje met blond haar fluisteren. 'Een Modderbloedje, in Slytherin?'
Ik draaide me om en keek hoe de rest gesorteerd werd. Het verbaaste me niets dat ook James, Remus en Peter in Gryffindor gesorteerd werden. Fijn. Had ik net nieuwe vrienden gemaakt, was ik ze alweer kwijt..
Amy werd -het verbaaste niemand- gesorteerd in Slytherin, en Severus ook. Toen iedereen gesorteerd was kwam het eten op tafel, maar ik had geen honger. De Soteerhoed had gezegd dat hij mijn moeder ook gesorteerd had.. Maar dat kon niet. Professor Perkamentus had gezegd dat ik Dreuzeltelg was..
'Eerstejaars, volg mij!' Een meisje met lichtbruin haar stond op. Ik keek verbaasd om me heen. Ik had nog helemal niet gemerkt dat het eten verdwenen was. Ik stond op, samen met de andere eerstejaars, en volgde het meisje. We liepen een paar trappen af en bleven staan bij een muur waar een schilderij hing van een man met drie ogen, zeven neuzen en vijf monden. Het meisje draaide zich om. 'Ik ben Andromeda Black,' zei ze. 'Ik ben jullie klassenoudste, en als er iets is, meld je dat bij mij. Om in de Slytherinruimte te komen, moet je het wachtwoord kennen.' Ze draaide zich naar het schilderij. 'Puhas Verine.' zei ze. Het schilderij bewoog en ging toen open. Andromeda klom door het gat naar binnen en wij volgden. We stonden in een donkere ruimte met groene meubels. 'Meisjesslaapkamers zijn links, jongensslaapkamers rechts. Kies een bed en pak je spullen uit.' zei Andromeda.
Ik liep met de andere meisjes mee naar de slaapzaal. 'Stom modderbloedje.. Het is een schande dat ze in Slytherin zit..' hoorde ik Amy zeggen. Ik zuchtte. Zo vrolijk ik vanmorgen nog was geweest, zo eenzaam voelde ik me nu. Ik had nu al zin in morgen, want dan begonnen de lessen, en gelukkig had Slytherin altijd les met Gryffindor..
JE LEEST
Confessions of the past - Harry Potter Fanfic
FanficAmy Julia Campbell is een hoogstaand, magisch meisje. Zij leeft met haar familie, de Campbell's in de magische tovernaarswereld. Haar familie bestaat voornamelijk uit Slytherin's, afgezien van haar overleden oom en opa die beide in Gryffindor zaten...