Anak beranak Tengku Fahrin bersembang rancak sambil menonton televisyen.
"Papa, bulan depan zahirah dpt gaji kita gi melancong nahhh" kata zahirah kepada keluarganya
"Boleh jaaaa" sahut abgnya yg sulung.
"Eyy abg semua boleh. Tapikann kalini abg ahh lanje" kata aku kepada abg sulung aku
"Mana boleh centu adik yg ajak adik ahh lanje"
"Eyyy kite ajak papa dgn mama jer." Kata aku smbil gelak terkekek. Papa dgn mama pun tergelak dgn kerenah kami adik beradik .
Tetiba papa dgn mama dpt panggilan dari syarikatnya katanya syarikat mereka di masuk penceroboh.
Papa dengan mama bergegas ke syarikat mereka . dalam perjalanan papa dengan mama ditimpa kemalangan yang agak serius.
Kami adik beradik mendapat panggilan daripada hospital yang mengatakan papa dan mama terlibat dalam kemalangan .
"wehhh cepat bersiap. Kita gi hospital?" Cakap aliff
"Buat apa? Sapa pulak sakit?" Tnya adik bongsunya itu
"Papa dgn mama accident" airmata abg dh mengalir. Aku terkejut dgr berita itu. Kami adik beradik bersiap dan bergegas ke hospital.
Setelah smpai di hospital aku berlari ke bilik kecemasan . aku lahh paling rapat dgn papa pun .
Aku dah macam orang mati anak menangis depan wad kecemasan itu. Doktor keluar dengan muka yg agak kecewa
"Siapa keluarga tengku Fahrin dgn pn Hani?"
"Kami" kami berempat jawab serentak
"Saya dah cuba sedaya upaya untuk selamatkan ibu dgn ayah kamu tapi hasilnya gagal. Ibu dgn ayah kamu kehilangan banyak darah dan itu menyebabkan jantung mereka tidak berfungsi. Saya harap kamu semua sedekahkan al-fatihah kepada ibu ayah kamu. Ibu dgn ayah kamu telah kembali ke rahmatullah pada pukul 3.15 pagi akibat kemalangan yg agak serius. Harap kamu semua dpt bersabar"
Aku jatuh terduduk. Papa dgn mama dh tinggal aku. Aku bru rancang nk gi melancong dgn papa mama.
Aku ingin melihat wajah papa mama buat kali terakhir. Bru tdi gelak ketawa bersama tetiba papa mama dh tinggalkan kami semua .
"Papa mama" aku menangis dan menjerit panggil papa dgn mama
"Irahh dh lahh nangis tuuu. Tak baik mcm ni. Tak syg papa dgn mama ke?" Tegur Aliff abg sulung aku .
"Tapi papa mama lahhh tak syg kita. Tgk lah papa dgn mama tinggal kita mcm ni."
"Akak ni tak baik tau mcm ni. Allah lebih sygkan mama dgn papa. Kita kena redha kak." Kata adik bongsu aku
"Ni semua sebab pencuri yg masuk syarikat papa ni. Kalau tak papa dgn mama tak tinggal kita" kata aku lagi untuk menang
"Zahirah Aisyah binti Tengku Fahrin! Stop it! Jgn cuba salahkan takdir Allah. Allah lebih sygkan papa dgn mama. Kita kena redha dgn takdir ni. Sedekah jer Al-fatihah. Kalau rindu nnti kita melawat kubur papa mama bukannya teriak mcm ni mcm tak redha dgn pemergian papa mama." Daniel geram dgn perangai aku yg makin menjadi jadi.
Keesokkanya aku tak kerja atas sebab papa mama dh meninggal. Saudara mara aku datang untuk tolong kami selesaikan majlis doa selamat selama 3 hari.
Aku tidak boleh membacakan yassin kepada papa dgn mama itu membuatkan aku sedih. Aku sedih sbb papa dgn mama tak dengar bacaan yassin dari mulut aku.
Aku hnya termenung mengenangkan kisah kisah lama. Sepupu aku yg sebaya dgn aku dia telah mengejutkan aku dari lamunan tersebut.
"Dulu kau kata aku takder mak ayah . skrg kena kat kau balik" farhan mencemuh aku. Dia dari dulu mmg tak suka dgn aku . lagi2 family aku
"Apa masalah kau farhan? Aku tak kacau hidup kau. Dh lah weh papa dgn mama aku bru jer meninggal." Kata aku geram
"Aku yakin lepas ni kau jadi mcm aku. HAHAHAHAHAH" Farhan gelak jahat. Dia masih lagi membenci aku
"Takk aku takkan jadi mcm kau ! Aku takkan jadi bahan makanan kau! Aku takkab jadi bahan makanan sesiapa!" Aku geram
"Kau tgk lahh lepas ni. Adik beradik kau akan buat rumah ni mcm hotel. Cuma adik kau yg bongsu jer takkan buat benda tu sbb dia masih kecil. Tapi dia akan buat jugak sbb abg2 dgn kakak dia tunjukkan perangai yg tak sepatutnya"
"Kauu" aku terus menampar mukanyaa.
"Sakit? Mcm tu lah rasa perasaan aku waktu kau hina aku mcm2 dulu. Sakit tu takkan terhapus selagi aku tak puas hina kau. Kifarah is real what you give you get back! Apa yg kau buat dulu kau dpt balik. Jgn ingat waktu tu kita budak kecil taktahu apa. Waktu tu kau dh boleh pikir dgn baik aku pun dh boleh fikir dgn baik! Tapi kau amik keputusan untuk hina aku memacam. Skrg ni aku rasa kesian kat kau" Farhan betul2 membalas dendam terhadap aku. Aku terasa dgn kata2nya.
"Aku tahu kau terasa dgn kata2 aku. Tapi aku yakin kau akan jadi mcm aku. Tak percaya? Tgk lahh beberapa bulan lagi. Sbb kau dgn adik beradik kau yg lain takdak sapa nk halang itu ini. Waktu papa mama kau masih hidup dorang halang itu ini. Kongkong hidup korang. Tapi lepas ni kau enjoy takder halangan semua tu. Goodluck menempuh dunia yg sebenar" kata Farhan lagi. Kali ni mmg darah aku dh naik mendadak. Rasa mcm aku nk bunuh dia ni.
"Kau kalau tak tahu hidup org jgn judge sgt! Kau yakin ke aku akan jadi mcm kau? Hahah takkan wehh. Aku takkan jadi mcm kau." Kata aku dgn suara yg agak meninggi
"Kau yakin?okay kita tgk lahh nnti. Okay aku kena pergi bye! Puas hati aku lepas hina kau mcm ni. Assalammualaikum" dia terus pergi aku hnya menjawab perlahan salamnya. Air mata aku mengalir lepas dia hina aku mcm tu.
Aku takut apa yang dia cakap tu Allah makbulkan . Ya Allah kau kuatkan iman aku untuk tempuh segala cabaran dan dugaan yang akan dtg. Aku hanya mampu berdoa dalam hati. Abang aku nampak aku menangis .
YOU ARE READING
My First Love Confession
General FictionZahirah seorang yang agak periang . tetapi sejak ibu bapanya maut dalam kemalangan dia menjadi seorang yang murung . Dia dulu seorang anak yang soleh yang taat kepada perintah ibu bapanya . sejak ibu bapanya telah tiada dia berubah. dia menjadi seor...