Heehallo allemaal!
Ik wil even duidelijk maken dat dit GEEN recenties zijn. Dus als je daarnaar opzoek bent, zit je hier verkeerd! Dis is namelijk een KritiekService. Ik ben trots om te vermelden dat wij de eerste op dit vlak zijn.
Wat doen wij?
Bij de KritiekService lezen we jou verhaal en commenten op ieder hoofdstuk. (jaja, we zijn streng >:-) )
De comments hangen af van de persoon, de ene 'kritieker' kijkt veel naar sfeer, beschrijvingen en gevoelens, de ander weer naar grammarica en dat soort werk.
De 'kritiekers:'
Numero uno: TheToxicMonkey-
Hilahallo, ik ben dit idee begonnen omdat ik graag mensen help. Ik lees het liefste Mysterie, Thriller, Fantasy, Horror, Actie.
Naja, eigenlijk alles behalve cliche verhalen en 1D fanfics. (Sollyy.)
Ik kijk vooral naar beschrijvingen, sfeer en gevoelens. Ik zal ook wel kijken naar de grove grammatica fouten, maar daar zal ik niet erg streng in zijn.
Ik ga vooral kijken naar wat er meer beschreven kan worden, waar er meer sfeer in kan, waar je de gevoelens meer moet uitwerken. Welke zinnen je mooier kunt maken.
Ik ga ook op de interpuntie letten, want daar lijken erg veel mensen hier op wattpad nog moeite mee te hebben!!
Ik wil best een romatisch verhaal lezen, maar daar zal ik niet echt hele goede adviezen bij geven omdat ik er totaal GEEN ervaring mee heb.
Wat ik echt NIET ga lezen: 1D fanficties, boeken over een populaire jongen/badboy en een verlegen/lief meisje, en al dat soort dingen.
Ik wil even zeggen dat ik bot over kan komen zonder het te menen. Dus als ik dingen een beetje plat verwoord, bedoel ik er niets mee. Ik wil je alleen zo goed mogelijk helpen!!
Numero dos: MevrouwDeAardappel-
Ik hou sowieso heel erg van Romance, omdat ik daar vaak bij weg zwijmel en het geeft me wel een fijn gevoell. Ik vind het dan wel altijd jammer als het slecht wordt uitgedrukt, als je dat zo kunt zeggen.
Ik bedoel; Liefde is erg belangrijk, dan is het wel jammer als je het niet zo opschrijft. Bijvoorbeeld; Een kus en het is klaar. Geen bom van vlinders of dat warme gevoel met die kleine kriebels. Het is jammer als dat zich niet bevind in het verhaal.
Verder vind ik Actie ook erg leuk, daar kan ik me echt bij inleven. Ik zie dan altijd alles voor me, waarbij ik het ook leuk vind als het spannend blijft. Dan kan ik en ook de andere lezers zelf ook een beetje bepalen hoe het verhaal verder gaat.
Ik let onder het lezen heel erg op spelling en leestekens. Ik vind het erg jammer als het er onduidelijk op staat enzo.
Bijvoorbeeld; Je hebt altijd een stop puntje nodig bij een zin, de komma, als die er niet staat, wordt het een lange zinnen klinkt het af en toe erg raar. Dat vind ik jammer. Leestekens vind ik ook belangrijk, als iemand iets zegt, iets roept of iets vraagt.
Wat ik niet graag lees zijn Fanfictie's. Ik lees er zelf wel, maar dat zijn meestal verhalen van echt goede schrijvers @PicadillyCircus, @xXxFamkexXx) Ik lees ze wel, maar ik vind het niet echt passen bij het schrijven.
Bij een Fanfictie schrijf je meestal over de jongens (Nu heb ik het over One Direction) hoe je denkt dat ze zijn, maar eigenlijk weet je het niet. Ik beken wel dat ik fan van ze ben, erg zelf, maar om er boeken over te schrijven? Ik ben zelf een beetje uit de Fanfictie tijd gegroeid, dus doe ik er zelf niet veel mee (Zelf heb ik maar 1 fanfictie en daar ben ik nog niet aan begonnen).
Numero trés: MonkeyBeats-
Ik lees het liefst avontuurlijke/actie-boeken, Mystery-Thrillers, Fantasy, Romance, nah ja...
Zowat alles eigenlijk behalve 1D fan-fics. Ikzelf lees niet graag fan-fics, behalve als ze zeer goed geschreven zijn en een goede verhaallijn/plot hebben. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit fanficties schreef dus fanficties?
Sorry, maar daar heb ik gewoon niks mee. Ik vind het te onrealistisch op de meeste vlakken. Zoals ik al zei kijk ik vooral of het verhaal een goed ingebouwde verhaallijn en plot heeft. Ook let ik op grammatica en spelling want ik als lezer pik namelijk erg snel fouten uit een boek en als er veel zijn raak ik geïrriteerd waardoor ik het niet meer leuk vind om te lezen, helaas.
En vergeet vooral de hoofdletters en leestekens niet. Zoals dat als iemand iets doet of zegt en dat beschreven wordt het niet één lijn aan een stuk door blijft gaan. Dat knapt lezers af... Ik kijk ook naar de sfeer en of het gevoel goed verwoord wordt. Als ik mee kan voelen met het personage dan kan ik namelijk vertellen dat je je werk echt erg goed doet!
Numero cuatro: SilkeV
Numero cinco: CSIHaler
Ik lees eigenlijk iedere genre wel. Er zijn een paar dingen die ik absoluut NIET lees. Dat zijn de One Direction, Mainstreet, Demi Lovato & The Hunger Games Fan Fictions. De meeste zijn (geen beledeging) allemaal hetzelfde, en daar kan ik helemaal niet tegen. Dan lees ik daar een boek van en dan bij de eerste zin weet ik al hoe het afloopt, of het is helemaal niet realistisch.
Daar kijk ik naar, of het verhaal wel realistisch is. Klopt het wel? Ook al is het een fanfic, het hoort wel te kloppen. Ik kijk ook of je steeds beter word in het verhaal. Je kunt bijvoorbeeld slecht beginnen en super goed eindigen. Ook kijk ik naar de personages. Worden ze niet om het hoofdstuk veranderd, of blijven ze hetzelfde? De spelling, de grammatica, de interpunctie, details, gevoelens, ik probeer overal op te letten.
Numero seis: FictionalState
Ik lees het liefst fantasieboeken, historische ficties en ook wel eens een tienerfictie hier en daar, hoewel dat zelden voor komt :) Fanficties en cliché liefdesverhalen zijn dan weer niet bepaald iets voor mij. Soms lees ik er wel een, maar dat gebeurt zelden... Iedereen zijn of haar smaak, hé! Bij een verhaal let ik vooral op hoe origineel het is en de diepgang, ik houd van details. Daarnaast vind ik dat de spelling en grammatica belangrijk zijn en ook de interpunctie, hoewel ik daar zelf niet echt goed in ben.
Numero siete: Brittjez
Numero huite (Ja, Frans, oké?) 2001Kattniss
Ik lees eigenlijk elk genre wel. Ja, ook fanficties, maar er zijn dingen die ik liever lees. Ik ben geen fan van One Direction of Mainstreet, maar ik vind het ook niet erg om het te lezen, al zou ik uit mezelf niet zo snel een fanfictie kiezen om te lezen. Ik hou er wel echt niet van als het een cliché is, bijvoorbeeld als iemand geadopteerd of ontvoerd wordt door One Direction. Op Wattpad zijn er duizenden verhalen die zo verlopen, orgineel zijn ze dus niet. Eerlijkgezegd vind ik dat soort fanficties echt niet leuk. Het heeft toch geen zin om weer een verhaal te schrijven waarin het hoofdpersonage ontvoerd of geadopteerd wordt door One Direction als er al duizend van die verhalen zijn?
Tienerfictie en fantasie lees ik het liefst, vooral als het een orgineel verhaal is. Ik let bij een boek ook op hoe het verhaal verloopt. Alles moet kloppen. Als je bijvoorbeeld in het eerste hoofdstuk zegt dat je hoofdpersonage blond haar heeft, dan kan het niet dat je hoofdpersonage in het derde hoofdstuk opeens bruin haar heeft.
Spelling en grammatica zijn ook belangrijk. Een verhaal is gewoon onduidelijk zonder hoofdletters en leestekens. Daar let ik dus ook wel op.
Numero neuf: Maxximeee
***
Wat doe jij?
Alles wat jij moet doen is dit formuliertje invullen:
Titel van je boek:
Genre:
Welke 'kritieker' wil je dat je verhaal gaat lezen?:
Easypeasy!