Hi readers! :D Sebelum mula baca cerita ni, adalah diingatkan supaya keep an open mind. Gabungan fantasi + misteri + thriller. Semoga dapat diterima.
Selamat membaca!
*****
BAB 1
HUJUNG mata pensil yang diseret di atas kertas putih memecah sunyi dalam studio kecil itu. Ed duduk diam di satu kerusi, kedua-dua kaki dibelunjurkan di atas meja, mata tertancap pada sketch pad yang diletakkan di atas ribanya. Lakaran seorang lelaki sedang berdiri menghadap seorang lagi lelaki sambil mengepal buku limanya, memujuk amarah yang semakin di luar kawalan.
Ed berhenti melukis. Mata dipejamkan untuk beberapa saat. Dalam gelap fikirannya, dia nampak dua figura saling bertumbukan dan saling mencemuh. Salah seorang daripadanya rebah ke tanah, seorang lagi pula berdiri tegak sambil mengesat darah dari bibir yang pecah. Tangan kiri Ed bergerak semula di atas kertas, melakar hujung pensilnya membentuk wajah dua lelaki itu.
Pintu terbuka tiba-tiba. Lampu dinyalakan. Ed tersentak. Mata dibuka luas. Kepala tertoleh ke arah pintu studio.
"Kat sini kau rupanya," kata Dom sambil melangkah masuk dengan kepala yang tergeleng-geleng. Pintu ditutup semula.
Ed mengeluh. Idea yang baru muncul dalam kepala tadi serta-merta hilang begitu saja. "Kau cari aku ke?"
Dom mendekati Ed. Selamba dia menepis kaki Ed dari atas meja. Dengan gaya malas, Ed menjatuhkan kedua-dua kakinya ke lantai.
"Mana ada orang pernah cari kau, Ed." Dom memetik semua suis yang berkenaan, duduk di kerusi di sebelah Ed dan mula mencapai headphonenya. "Kalaulah kampus ni diibaratkan macam supermax prison facility dan ada satu bahagian tu dikhaskan untuk the worst criminal in the centuries, kaulah criminal tu."
Ed senyum senget. Dom dan analogi luar alamnya tak pernah berubah. "Nice one, Dom."
Dom tayang muka bangga. "Kau buat apa kat sini? Bergelap sorang-sorang dalam studio ni. Tak heranlah orang cop kau freak, Ed."
Ekor mata Ed mengerling ke muka selamba Dom. "Sketching."
Dom tunduk memandang sketch pad di atas riba Ed. "Cerita baru untuk Ed-philia?"
"Haha." Ed buat-buat gelak, kemudian mukanya tenang semula.
Dom sengih. "Another nice one, right? Ed-philia." Kemudian dia ketawa berdekah macam baru lepas tengok filem komedi.
Ed tergeleng-geleng. "Edpertidia. And people love it." Ed duduk tegak sambil sebelah tangan mencapai komputer ribanya.
"Seriously. Pagi-pagi kau datang kampus lepas tu berkurung dalam studio kecik ni dalam gelap semata-mata untuk lukis komik baru untuk blog kau?"
"Graphic novels. Tapi komik pun boleh jugak," balas Ed tenang. Laman utama blognya kini terpapar di skrin komputer. "And plus, I work better in the dark."
"Freak," kutuk Dom selamba.
Ed langsung tak ambil hati, apatah lagi nak peduli. Dia reka dan lukis cerita, kemudian dia muat naik di blognya. Pembaca baca dan mereka suka. Dari pembaca biasa, mereka jadi pengikut setia. Dia gembira, mereka semua pun gembira. Jadi apa masalahnya?
YOU ARE READING
Kanvas (formerly Ed's Sketches)
Mystery / ThrillerIf love is a mystery, would you risk your heart trying to solve it?