Faith Mary Jones
We liepen met zijn allen het veld op. Ik zag dat er bezems op de grond lagen en ik kreeg meteen een raar gevoel in mijn maag. Gingen we vliegen?! Ik had James er wel over horen praten, maar ik dacht dat hij een grapje gemaakt had. Ik kon toch niet vliegen? Laat staan op een bezemsteel!
Er stond al een leraar op ons te wachten.''Goedemorgen klas,' zei hij. 'Ik ben professor Dragon. Welkom bij jullie eerste vliegles!'
'Vliegen..?' fluisterde Lily geschrokken. Ik zuchtte opgelucht. Zij had dus ook niet geweten dat we op een bezem moesten vliegen. 'Wie van jullie heeft er al wel eens gevlogen?' vroeg professor Dragon. Een paar kinderen staken hun hand op, waaronder James, Sirius en Amy. 'Kies allemaal een bezem uit, hou je hand erboven en zeg: omhoog!' zei professor Dragon.
Zenuwachtig liep ik naar een bezem toe. Wat als ik er meteen weer afviel? Ik keek naar Lily die naast me stond. Ook zij keek vertwijfeld naar de bezem. Waarchijnlijk dacht ze precies hetzelfde als ik.
Toen ik opkeek zag ik dat er al wat kinderen op hun bezem zaten. Snel stak ik mijn hand op. 'Omhoog!' zei ik. De bezem bewoog even en zoefte toen omhoog zodat ik hem vast kon pakken. Ik ging erop zitten en zette me af. Tot mijn verbazing viel het reuze mee. Ik vloog een stukje hoger en zag dat Lily als enige nog op de grond stond. 'Kom op Lily!' hoorde ik Sirius roepen. Maar ze schudde haar hoofd en ging in het gras zitten. We vlogen nog een tijdje rond tot professor Dragon ons terug riep. 'En,' zei hij, toen we allemaal weer op de grond stonden. 'Hoe vonden jullie het?'
'Gaaf!' riep James meteen. 'Als ik in het tweede jaar zit, wil ik meteen in het Zwerkbalteam!' Zwerkbal.. Wat was Zwerkbal nou weer? 'Ik vond het maar eng..' zei een meisje uit Gryffindor van wie ik de naam niet wist. 'We gaan de komende weken nog veel meer oefenen.' zei professor Dragon. 'Net zo lang totdat iedereen zó goed is dat jullie allemaal voor Winterpayne Waps gevraagd worden!'
'Winterpayne Waps?' lachtte een jongen. 'Zelfs nog niet voor een miljoen! De Tutshil Tornado's, die zijn pas goed!' Nu lachtte James. 'Ha! Tutshil Tornado's? Die wonnen de competitie alleen maar omdat ze de scheidsrechter omgekocht hadden!'
Winterpayne Waps.. Tutshil Tornado's.. Ik begreep er niets meer van. Het leek alsof ze het over een bepaalde sport hadden, maar wat voor sport deed je met bezems? Net toen ik het wilde vragen ging de bel. 'Pauze!' riep Peter, en hij rende (nou ja, het leek meer op een soort raar gespring) naar het kasteel terug.
Ik liep samen met Lily terug. 'Hoe is het in Slytherin?' vroeg ze. 'Afschuwelijk,' zei ik. 'Iedereen nergeert me, en áls ze wat zeggen, dan schelden ze me uit.. Ik ben blij dat we les hebben met jullie..' Lily knikte. 'ik ook,' zei ze. 'Nou ja, met jou dan. De rest van Slytherin kun je niet bepaald aardig noemen.. Vooral zij niet.' en ze keek naar Amy, die voorbij liep terwijl ze druk in gesprek was met een paar meisjes uit Slytherin over hoe vreselijk het was dat ik in dezelfde afdeling zat als zij (daar hadden ze het al zo'n beetje de hele dag over).
'Ik weet het..' zei ik. Toen kwam er opeens iets bij me op. 'Toen jij.. Toen jij de Sorteerhoed opzette, zei hij toen ook wat? Iets wat alleen jij kon horen?' Lily knikte. 'Hij zei dat ik in Gryffindor paste, verder niets. Hoezo dan? Wat zei hij bij jou?' ze keek me nieuwsgierig aan. 'Ik..' begon ik. 'De hoed zei dat hij nog wist dat hij mijn moeder sorteerde. Maar.. Dat kan niet. Professor Perkamentus zei zelf dat ik een Dreuzeltelg ben..' Lily dacht even na. 'Je zou naar professor Slughorn kunnen gaan,' zei ze. 'Dat is jullie afdelingshoofd, toch? Misschien weet hij wat het betekende.'
Opgelucht knikte ik. Ik had de hele nacht wakker gelegen omdat ik nadacht over wat de Sorteerhoed gezegd had. (En ook omdat de andere meiden de hele tijd 'stom modderbloedje' naar me riepen).
We liepen naar de kerkers en ik klopte aan op de deur van het kantoor van professor Slughorn. De helft van de deur schoof open en professor Slughorn keek naar buiten wie er was. 'oh, juffrouw Jones.' zei hij. 'Kan ik je helpen?' Ik knikte. 'Kom binnen,' zei professor Slughorn. Nu zwaaide ook de onderste helft van de deur open en Lily en ik liepen het kantoor binnen.
'Ga zitten.' zei professor Slughorn, terwijl hij wees op twee stoelen. 'Vertel wat er is.' zei hij, toen we zaten. 'Nou..' begon ik. 'U bent mijn afdelingshoofd, en.. En als we een vraag hebben moesten we die aan u stellen..' Professor Slughorn knikte. 'Toen ik de Sorteerhoed op had, toen zei hij.. Dat hij nog wist dat hij mijn moeder sorteerde. Maar dat kan helemaal niet! Mijn moeder was een Dreuzel, net als mijn vader. Dat heeft professor Perkamentus zelf gezegd!' Professor Slughorn glimlachtte. 'Luister Faith,' zei hij. 'Soms is de Sorteerhoed misschien een beetje in de war.. Hij heeft al zoveel kinderen gesorteerd, dat hij misschien in de war was met iemand anders?'
'Maar.. Als hij in de war was, dan hoor ik dus ook niet in Slytherin?' vroeg ii verbaasd. Professor Slughoorn haalde zijn schouders op. 'Dat weet ik niet, Faith. Wat ik wèl weet, is dat je hier goed past.' Ik zuchtte. 'Dan bent u de enige..' zei ik. 'Iedereen scheld me uit!'
'ik zal er wat van zeggen.' beloofde professor Slughorn. 'maar je moet weten dat sommige kinderen gewoon opgevoed zijn met het feit dat Dreuzeltelgen het niet waard zijn om magie te leren, hoewel ik het daar volkomen mee oneens ben..'
Ik knikte. 'Bedankt, professor.' zei ik, terwijl we opstonden. Lily liepen het kantoor uit, naar de grote zaal. 'Nou, dan is dat ook opgelost!' zei Lily vrolijk. Ik knikte, maar was toch niet blij met het antwoord dat professor Slughorn gegeven had.
JE LEEST
Confessions of the past - Harry Potter Fanfic
FanfictionAmy Julia Campbell is een hoogstaand, magisch meisje. Zij leeft met haar familie, de Campbell's in de magische tovernaarswereld. Haar familie bestaat voornamelijk uit Slytherin's, afgezien van haar overleden oom en opa die beide in Gryffindor zaten...