Bab 2
"OKAY, class. Since we have a few minutes left, why don't we talk about something? Any topics will do. You choose. What do you say?" Dr. Ridhuan berdiri di tengah-tengah dewan kuliah, memandang satu per satu wajah para pelajarnya. Memang biasanya dia adakan sesi perbualan begitu untuk menggalakkan para pelajarnya lebih aktif dalam kelas. Kalau pun mereka semua lebih memilih untuk berdiam diri sepanjang kuliah berlangsung, sekurang-kurangnya dia tetap dapat berinteraksi dengan mereka semua dalam sesi perbualan bebas itu.
Satu tangan muncul dari belakang.
"Yes, Idraki?"
Sepotong nama itu membuatkan semua pelajar berpaling ke belakang. Ada yang buat muka terkejut, ada yang senyum mengejek, ada yang rasa tertarik apabila pelajar lelaki yang paling pendiam dalam kelas itu tiba-tiba angkat tangan dan jadi volunteer untuk cadangkan tajuk.
"Serial killers." Dua patah perkataan itu keluar dari mulut Ed.
"Oh." Dr. Ridhuan terkejut, tapi cepat saja mengawal riak wajahnya.
Lisa tersenyum-senyum ke arah Zea. Zea julingkan mata. Kara cuma tahan gelak.
"Do you have anything to say, Idraki?" tanya Dr. Ridhuan. Idraki jarang bersuara dalam kelas, jadi apabila tiba-tiba pelajarnya itu menunjukkan minat untuk bercakap, dia biarkan saja. Beri peluang.
"Why do serial killers kill? Has anyone ever thought about that?" ujar Ed dengan muka selamba.
"Because they're sick! Pyscho!" jawab satu suara.
"That might be true," balas Ed. "But in serial killers' minds, they are doing this world a favour by eliminating all those people that they've killed or are about to kill."
"They take lives. No normal, sane people will think of that as a favour," tingkah Zea tidak setuju. Beberapa pelajar lain terangguk-angguk setuju dengan kenyataannya. "Unlike you, maybe," tambah Zea kemudiannya, membuatkan yang lain-lain ketawa.
Dr. Ridhuan berpeluk tubuh lalu melepaskan nafas panjang.
Ed merenung ke arah Zea. Wajahnya masih tenang. Sangat tenang, sehinggakan mustahil untuk dibaca sesiapa saja yang melihat.
"That's actually interesting. Why do you think that?" Satu lagi suara lelaki menyoal Zea.
"Because, unlike the rest of us, we don't think about serial killers in our daily lives. Only he does that." Zea menuding jari ke arah Ed. "Who knows, maybe he's one of them?"
Yang lain tergelak-gelak. Ed cuma tersenyum nipis.
"Hey, do you guys still remember what happened at the beginning of the semester? He claimed that he saw a dead body in the big trench near our faculty building. No one else did. Just him," tokok Zea lagi.
Dewan itu mula bising dengan soseh-soseh dan bisikan-bisikan antara pelajar-pelajar. Memang sesiapa pun tak akan lupa kes Ed nampak satu mayat dalam parit besar berdekatan fakulti mereka. Mayat yang tidak pernah dibuktikan kewujudannya.
Zea pandang Ed sambil tongkat dagu. "Are you sure the body wasn't one your victims?"
"Okay, that's enough!" Dr. Ridhuan menyampuk sebelum keadaan jadi lebih 'panas'.
YOU ARE READING
Kanvas (formerly Ed's Sketches)
Misterio / SuspensoIf love is a mystery, would you risk your heart trying to solve it?