KRING KRING!!
Jinyoung berlari kearah ruang tamu apabila terdengar telefon berbunyi.setelah sampai dihadapan telefon tersebut,segera dia mngangkat panggilan tersebut.
"Yobosaeyo?"jinyoung bertanya namun tiada jawapan."yobosaeyo?"jinyounh mencuba lagi tetapi masih tiada sahutan."kalau nak main main baik takyah call!"jinyoung menghempaskan ganggang telefon ketempat asalnya.
Perasaan misterinya muncul satu persatu.diapakah yang menelefonnya?"mungkin tu kawan hyung yang tengah mabuk kot"dia cuba berfikiran positif.dia naik kebilik untuk menyiapkan kerja rumahnya yang tertunggak dek panggilan tadi.
-MALAM-
Jinyoung tertidur di meja belajar.buku belajar dan alat tulis bersepah dimerata rata di atas meja."baejin.bangun lah.kenapa tidur sini?nanti sakit badan.bangun dan tidur atas katil.esok sekolah"satu suara menerpa ke lubang telinga jinyoung.
Jinyoung terkejut dan lantas bangun."omma.."air mata lelakinya jatuh lagi.dia yakin itu ommanya.baginya,ommanya tidak pernah meninggalkannya.ommanya akan sentiasa menemaninya.
-KEESOKANNYA DI SEKOLAH-
Jinyoung duduk dimejanya sambil membaca buku.buku berjudul "harry potter:the death of hallows* itu memang menjadi Kegemarannya sejak dia melangkah maduk ke alam sekolah menengah.
Jinyoung sudah mengumpul ketujuh tujuh novel harry potter.berkat usahanya yang gigih menabung,dia akhirnya berjaya membeli ketujuh tujuh novel itu
Haemin dari jauh hanya memerhati.dengan tidak sengaja,dia menjadi tertarik dengan novel yang dibaca oleh jinyoung.dia ingin membaca buku tersebut.
Mahu membeli,duit poket yang appanya bagi sudah disimpannya.dia ingin membeli produk kecantikan kegemarannya.walaupun haemin ialah anak kepada CEO syarikat,keluarganya mengajarnya untuk hidup secara sederhana.
Dia mahu meminjam novel itu daripada jinyoung tapi dia segan.kalau baejin tidak melayannya,malulah dia.haemin mengumpul kekuatan.dia sudah tidak tahan lagi.novel itu seakan akan sudah memanggil namanya
Dia berjalan kearah meja jinyoung yang masih sedang khusyuk membaca novel itu."emm hai jin..young.."tutur haemin dengan senyuman yang jelas senyuman terpaksa bagi jinyoung.jinyoung memandangnya sepintas lalu kemudian meneruskan bacaannya.
"Jinyoung..boleh tak ssya nak pinjam novel tu?"haemin menantikan jawapan daripada jinyoung.hatinya berdegup kencang.dia berharap yang jinyoung akan memberi respon.harapannya meleset apabila baejin menuju dan keluar dari kelas.
"Huh..kenapa susah sangat nak dengar suara dia..".haemin merungut didalam hati.
-BELAKANG SEKOLAH-
"Huhh.."jinyoung mengeluh sambil menyandarkan belakang badannya ke dinding."hai jinyoung.kenapa duduk sorang?"tegur seseorang.jinyoung mengangkat mukanya untuk melihat siapa yang menegurnya.Dia tidak pernah melihat wajah itu.
"Kau sape?".jinyoung bertanya."anyeong.aku lai guanlin..kelas 4hotshot2."dia berkata..jinyoung tidak menghiraukan guanlin yang duduk di sebelahnya.dia memalingkan mukanya kembali ke pemandangan dihadapannya.
"Kau takde kawan kan?"guanlin bertanya."kau sibuk kenapa?"jinyoung meninggikan sedikit suaranya.dia hanya memikirkan yang guanlin sengaja bertanya begitu untuk mempersendakannya.
Guanlin tersenyum."aku pun takde kawan"guanlin berkata sambil mukanya memandang pemandangan dihadapannya.
Jinyoung sedikit terperanjat.dia tidak menyangka lelaki yang tinggi dan kacak seperti guanlin itu tidak mempunyai kawan.sama seperti dirinya.
KRING!!
loceng berbunyi."kita boleh jadi kawan"kata guanlin sebelum beredar.guanlin bangun dan berjalan selamba sambil menyelukkan tangannya ke dalam poket seluar meninggalkan jinyoung bersendirian.
Jinyoung hanya memerhati guanlin dari jauh sehingga bayangan guanlin hilang dari pandangan matanya.dia tersenyum.senyuman yang tidak pernah dilihat oleh pelajar SHOTLEAVE HIGHSCHOOL.dia tidak menyangka yang ada orang sudi berkawan dengannya.
"Kita boleh jadi kawan"kata² itu masih bermain didalam otaknya.ikhlaskah guanlin nak berkawan dengan aku?jinyoung bangun dan pulang kekelasnya semula.
YOU ARE READING
SMILES || B.J.Y + K.D ||
Короткий рассказI want you to smile but.. Please stop smiling