Kapitel 1

102 2 2
                                    

Jag vaknade på morgonen av att min mamma Åsa kom springandes in i mitt rum. Vad gör hon här nu? Jag kollade på min klocka som stod på mitt lilla vita sängbord som min farfar snickrat åt mig förra sommaren som visade 03:51.

- Vad är det? Frågade jag medan jag försökte hålla mina ögon öppna.

- Men du skrek ju. Jag tänkte att något hänt dig, svarade mamma.

Men... Jag har väl inte skrikit? Hur kan man skrika utan att man vet det?

- Men mamma, jag har inte skrikit! Du måste ha drömt, sa jag till henne.

- Ehm, det kan hända. Men du verkar må bra så jag ska låta dig sova nu, förlåt att jag väckte dig, sa hon med en mjuk och lugn röst och stängde sedan dörren.

Min mamma var verkligen den bästa! Hon låter mig göra nästan allt och är den snällaste i världen. Jag har även en lillebror som heter Tim och är 4 år. Han och jag är verkligen sammansvetsade! Jag brukar sitta barnvakt åt honom varje onsdagskväll när mamma går är på en matlagningkurs. Vi brukar spela kort och även lite yatzy. På kvällen läser jag alltid ett kapitel i Harry Potter som vi båda älskar.

Jag har aldrig träffat min pappa, han lämnade mamma innan jag ens hade fötts. Men vi pratar aldrig om det jag & mamma. Och det vill jag inte heller, vi har det bra här tillsammans utan honom!

Jag försökte somna om men det gick absolut inte. Så jag hoppade ur sängen, gick till garderoben och plockade ut ett par jeans och en enkel vit T-shirt. Jag klädde på mig och ställde mig som alltid framför spegeln för att se hur dagens outfit ser ut på mig, Emma Lundberg , 16 år. Med mitt mörkbruna, lockiga hår som räckte precis ner till naveln. Jag kammade igenom håret och stoppade upp det i en hög hästsvans. Sedan satte jag mig på sängkanten och tog fram min mobil från fickan. Eftersom att jag stängt av den innan jag somnade så tryckte jag på startknappen och Apple-märket kom fram på skärmen. Medan jag kollade vad alla lagt ut på Instagram och Facebook så kom det upp en notis på skärmen. Det var ett sms från min bästa vän Sofia. Jag klickade på det så att jag kunde läsa hela sms:et. Det stog:

"Hej Emma, är du redo för årets bästa shoppingdag? Jag och mamma kommer och hämtar dig vid 9 tiden."

Javisst, jag och Sofia ska ju ha våran shoppingdag idag. Vi brukar alltid ha en dag på stan som vi shoppar, äter på en restaurang, klär oss i världens roligaste hattar och solglasögon. När vi kommer hem brukar vi alltid sova hos mig eftersom att jag har det mysigaste rummet enligt Sofia.

Innan jag läste vidare kollade jag på klockan igen som denna gång visade 04:30. Bra, då har en lång stund att göra mig klar och äta. Sedan lästa jag vidare i sms:et.

"Och förresten, min kompis Jonna från sommarlägret jag var på förra sommaren kommer att följa med oss idag! Och även sova över hos dig, om det går bra för dig och din mamma alltså. Skicka gärna ett sms tillbaka som svar.... Vi ses BFF, xo."

Jonna? Sofia har aldrig berättat om att hon hittade någon bra kompis på sommarlägret förra året. Men Sofia ver en person som inte berättade så mycket om sig själv eller vad hon brukar göra, utan bryr sig mest om andra. Men även om denna Jonna säkert är väldigt snäll så känns det lite konstigt att en person jag inte känner ska sova över hos mig. Men eftersom att jag vill vara snäll så skickade jag tillbaka ett sms där det stod:

"Hej Sofia! Det är klart det går bra att Jonna kommer och är med oss, det kommer bli jätte kul! Vi ses kl. 9:00, BFF! Xo."

Eftersom att jag inte är så snabb på att göra mig en god frukost och sedan äta upp den så skyndade jag mig att bädda sängen och springa ner för våran trätrappa in till köket. Jag tog fram en stavmixer och en bunke att göra en smoothie i. Sedan gick jag till kylskåpet för att plocka fram vaniljyoghurt och färska bär. Efter att jag mixat klart hällde jag upp min smoothie i ett högt glas och stoppade i ett rosa sugrör. Som vanligt satte jag mig vid köksbordet och tog fram min dator för att stoppa på ett av avsnitt av min favoritserie "Pretty Little Liars". Sedan lutade jag mig tillbak och började dricka av min smoothie.

När både min smoothie och avsnittet var slut var klockan nästan 7. Så jag diskade fort undan det jag använt och gick in på toaletten för att göra mig klar. Jag öppnade skåpet som hängde över handfatet och tog fram tandborste och tandkräm och började borsta tänderna. Sedan tvättade jag mitt ansikte med min ansiktsrengöring från "The Body Shop". När jag var klar inne på toaletten så var klockan bara halv åtta så jag tog med mig min dator och gick till soffan. Jag bestämde mig för att slänga in ett kort blogginlägg på min blogg om vad jag, Sofia och den där Jonna ska göra idag. Sedan startade jag ett till avsnitt av "Pretty Little Liars". När jag sett ungefär en halvtimme så hörde jag en bil som körde in på infarten. Jag sprang fort upp till mamma och berättade vart jag skulle och att jag skulle komma hem vid middagstid. Jag berättade även att det skulle komma hem en till tjej och äta middag med oss, Jonna.

≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒≒

Det var kapitel 1... Väldigt kort men något iallafall! Jag hoppas att ni kommer gilla min bok! ☺️

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Apr 17, 2014 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Vad min bästa vänWhere stories live. Discover now